پاسخ خضریان به یکی از دانشجویان که گفت

«۲۰۰ نفر را کشتید که بگویید یک نفر را نکشته‌اید؟»

خضریان در واکنش به یکی از دانشجویان که خطاب به وی گفت «۲۰۰ نفر را کشتید که بگویید یک نفر را نکشته‌اید؟» اظهار کرد: بیشترین کشته‌های این روزها مدافعان امنیت هستند که جان خود را برای امنیت و وحدت این کشور و رهبر معظم انقلاب فدا کردند و می‌کنند و این‌ها ده‌ها برابر این هم ایستاده و خواهند ایستادند تا وحدت و امنیت کشور حفظ شود.

«۲۰۰ نفر را کشتید که بگویید یک نفر را نکشته‌اید؟»

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف ظهر دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ با عنوان «اعتراض دارم» با مناظره میان علی خضریان نماینده اصولگرای مجلس و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

در این مناظره مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اصل ۲۷ قانون اساسی و اتفاقات اخیر کشور گفت: بر اساس قانون هر کسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را به صورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاستگذاران بوده، داده نشده است در نتیجه نداشتن چارچوب مشخص اجرای قانون به صورت انزجاری طور دیگری خود را نشان داده است که امروز مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه که قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبی برای آن تعیین نشده است و به همین دلیل امروز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. معتقدم که قانون مشکلی ندارد و گفته که هر کسی اعتراض دارد، اجازه دارد بیاید اعتراض کند، ولی مجریان به هر کسی که اعتراض دارد می‌گوید که نمی‌توانی اعتراض کنی؛ همین امر باعث می‌شود که موضوع بماند تا منفجر شود.

 

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات اخیر با بیان اینکه «با این مسأله که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و اصلاحات هم داشته باشیم، موافقم»، اظهار کرد: هرکدام از ما که در حوزه علوم سیاسی تحصیل می‌کنیم، مطلع هستیم که ما نسبت به آنچه که آرمان های یک‌ مردم‌سالاری دینی است، عقبیم و این یک مسأله ۴۳-۴۴ ساله است.

وی افزود: سوال می‌شود که در این مدت آیا روند متوقف بوده است؟ خیر؛ ما رشد داشته‌ایم و می‌توانیم همچنان در مسیر رسیدن به یک مردم‌سالاری دینی رشد و پیشرفت داشته باشیم اما فاصله داریم. من هم همانند آقای پزشکیان فکر می‌کنم می‌توانیم با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راهکار مساله این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مسأله کنیم یعنی معلوم باشد که درخصوص چه موضوعی می‌خواهیم به چه مسأله‌ای اعتراض کنیم؛ هر کجا که ما مسائل را پی‌گیری کردیم توانسته‌ایم آن را به حصول نتیجه نزدیک کنیم اما هرجا مسائل را تبدیل به مشکل کردیم علی‌القاعده به بن بست رسیده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم کاری کرده است؟ با بیان اینکه «کم کاری در کار نبود بلکه برای تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است»، اظهار کرد: اگر مسئله اعتراض را بر روی گشت ارشاد و نهی از منکر قرار دهیم، این موضوع پیش از اعتراضات نیز مورد بحث بود که این موضوع درست نیست و با این به راهکار نمی‌رسد. یا مثلاً موضوع اصل حجاب را بررسی کنیم، این موضوع بخشی از نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد. 

 

پزشکیان در ادامه این مناظره در پاسخ به این‌که آیا اقدامات مجلس در این ایام قابل قبول بود یا خیر؟ گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید با رعیت شفاف باش و در کنار مردم باش و به آن‌ها احترام بگذار و روشنگری کن؛ چراکه این کار تو را به خواسته خود می رساند؛ مشکل مدیریت ما این بود که بجای شفاف سازی و دادن اطلاعات حرف‌های متفاوت می‌زنیم.

وی با بیان این‌که «گزارش گروه کمیسیون تحقیق شفاف نبود و کسی که گزارش را قرائت کرد، اصطلاحات پزشکی را هم نمی توانست درست ادا کند»،  اظهار کرد: کسی که آگاهانه عمل می‌کند صرف نظر از نتیجه، باید روش را اصلاح کند. ما چهل سال است می‌گوییم حجاب باید باشد اما روش را اصلاح نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که «مردم نسبت به صداقت ما شک دارند» تصریح کرد: ما باید این شک را از مردم برداریم که کسی بی صلاحیت پست نگرفته و یا دروغ به آن‌ها نمی‌گوید. ما این را در عمل اجرا نکردیم و این مشکلات زاییده رفتار ماست.

 

پزشکیان تاکید کرد: وقتی بر اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی اصرار می‌کنیم، می‌گویند شما پان ترکیسم یا پان کردیسم هستید؛ اگر قانون اساسی مشکل دارد باید آن را اصلاح کنیم. حتی قانون می‌گوید بازداشت شده ها را فقط می تواند ۲۴ ساعت نگهدارید بیشتر از آن جرم است اما اعتراض کنید شما را هم می‌گیرند.

در ادامه این مناظره دانشجویی خطاب به خضریان طی اظهاراتی که با تشویق تعدادی از حاضران در جلسه نیز مواجه شد، گفت: آقای خضریان وقتی با دوتا موشک هواپیمای مسافربری را زدند و صدا و سیما علنا این موضوع را انکار می‌کند و پس از فشار رسانه‌های خارجی و انتشار مدارک مربوطه، مجبور می‌شوند که گردن بگیرند، انتظار دارید مردم به چه رسانه‌ای اعتماد کنند؟

 

خضریان در پاسخ به این دانشجو گفت: در آن بازه هیچ فشاری روی جمهوری اسلامی نبود اگر سنت نمی‌رسد از کسانی که آن روزها بودند بپرس؛ آن موقع خود جمهوری اسلامی با صداقت کامل موضوعی را که باید به افکار عمومی اعلام می‌شد به عنوان اولین نفر اعلام کرد.

دانشجوی دیگری خطاب به خضریان گفت که آقای ترودو اولین نفر بود، که این نماینده مجلس در پاسخ ادامه داد: هیچ کس به اندازه خود جمهوری اسلامی در موضوع هواپیمای اوکراینی صداقت به خرج نداد. بررسی کنید و ببینید که چه کسی اولین نفر اعلام کرد؛ هیچ فشاری هم نبود و جمهوری اسلامی هم نظر صادقانه خود را اعلام کرد و خودش هم قائل به این بود که خطا را باید اعلام کند و این کار را کرد و مسئولیت خود را پذیرفت.

 

خضریان در واکنش به یکی از دانشجویان که خطاب به وی گفت «۲۰۰ نفر را کشتید که بگویید یک نفر را نکشته‌اید؟» اظهار کرد: بیشترین کشته‌های این روزها مدافعان امنیت هستند که جان خود را برای امنیت و وحدت این کشور و رهبر معظم انقلاب فدا کردند و می‌کنند و این‌ها ده‌ها برابر این هم ایستاده و خواهند ایستادند تا وحدت و امنیت کشور حفظ شود.

پزشکیان در ادامه این مناظره تاکید کرد: آن چیزی که من در صداوسیما گفتم و این چیزهایی که اول جلسه سخنان از حضرت علی(ع) خواندم این بود که آقا اگر کسی شک دارد باید رفع کنیم، باید صحبت کنیم. در جامعه یک ذهنیت به وجود آمد که آن‌جا این دختر را زدند و کشتند؛ خب ما باید طوری عمل می‌کردیم که مردم را اقناع کنیم که ما رسیدگی کردیم و برخورد کرده‌ایم.

وی افزود: پزشکی قانونی گزارش داده اما گروهی آن را قبول ندارند یا به آن شک دارند، ما می‌توانستیم یک گروه معتمد دیگر را هم در کار وارد کنیم تا بررسی کنند و گزارش دهند.

 

نماینده مردم تبریز در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در هیچ اعتراضی نیروی انتظامی را نمی‌کشند چون اگر نیروی انتظامی نباشد ما امنیت به خیابان رفتن هم نداریم، در آمریکا و فرانسه و هیچ جای دیگر نیروی انتظامی را نمی‌کشند اما امروز در کشور می‌کشند و نباید می‌گذاشتیم به این نقطه برسد. در سوی دیگر معترضان هم باید توجه  داشته باشند وقتی یک جمعی در کشور به یک موضوع یا شخصی اعتقاد دارند و گروهی به آن توهین می‌کنند آن گروه طرفدار دیگر خارج از قانون وارد برخورد می‌شود؛ نباید به عقاید و اعتقادات بی احترامی و توهین کرد.

پزشکیان ادامه داد: در گزارش پزشکی قانونی مواردی وجود داشت که با علم پزشکی به آن نگاه کنیم تردید وجود دارد برای مثال گفتند EF این فرد ۲۰ بوده است درحالیکه کسی که EFاش ۲۰ باشد نمی‌تواند در خیابان راه برود.

در ادامه مسعود پزشکیان اظهار کرد: متاسفانه امروزه دولت، مجلس و قوه قضاییه برای خود یک سفره‌ای درست کرده‌اند و برای مردم هم یک سفره دیگر؛ این در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است؛ اگر راست میگوییم مسئولان هم بروند در سفره مردم بنشینند.

 

وی افزود: سقف حقوق هیئت علمی ما کم است و خیلی ها رها کردند و رفتند؛ آن چیزی که در قانون نوشته شده است باید یکسان اجرا شود؛ باید همه بروند با مردم هم سفره شوند. چرا مسئولان برای خودشان بخش جداگانه ایجاد کرده‌اند؟ اگر راست می‌گوییم که به فکر مردم هستیم باید همانند آن‌ها زندگی کنیم. نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: آن چیزی که در مجلس مصوب شده است، درست اجرا شود، تمام مشکلات حل خواهد شد. بنده به صراحت اعلام می‌کنم که در هیچ کجا و در هیچ بخش خصوصی سهم ندارم و بچه‌های بنده هیچ کجا نیستند.

وی همچنین خطاب به خضریان گفت: آقای خضریان شما کسی هستید که از صیانت دفاع کردید، صدای مردم را خفه می‌کنیم فضای مجازی را می بندید، انتظار دارید صدای مردم شنیده شود؟

  شما طراح ممنوع الخروجی و جریمه مالی برای دانشجویان سیاسی هستید؛ خجالت نمی‌کشید که ممنوع‌الخروجی را به عنوان تنبیه بیان می‌کنید؟ این دانشجوی معترض ادامه داد: اصل قانون حجاب مورد تائید مردم نیست؛ شما می‌گویید گفت و گو کنیم در حالی که ما در دنیای موازی هم با شما زندگی نمی‌کنیم و ایرانی که  ما در آن زندگی می‌کنیم با ایرانی که شما در آن زندگی می‌کنید فرق می‌کند؛ چراکه شما دردهای ما را ندارید. زمان اصلاح گذشته است و مردم در خیابان می‌گویند که نه اصلاح طلب نه اصولگرا.

 

دانشجویی در ادامه از پزشکیان پرسید که چه کسی نمی‌گذارد کار کنید؟

این نماینده مجلس پاسخ داد: مجموعه روند است؛ آبان دولت هرکسی را برای رأی اعتماد به مجلس می‌آورد رای می‌دهم چون می‌گفتند که شما نگذاشتید؛ ما می‌گوییم الان قدرت دست شماست، هرچه شما بگویید می‌پذیریم؛ برجام را پاره کنید و سفره مردم را رنگین کنید. من معتقدم که باید برجام را می‌پذیرفتم و در دنیا گفت و گو می‌کردیم و در داخل نیز با مردم گفت و گو کنیم اما این‌ها می‌گویند که نه؛ من هم میگویم که باشد. در گذشته اعلام می‌کردند که چرا مردم گشنه هستند، اما الان که بدتر شده است؛ دلیل این وضعیت آن است که داریم راه غلطی را طی می‌کنیم که ما را به سمت فقر و گرفتاری می‌برد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها