ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با مستقل:

نارضایتی‌ها ربطی به حجاب ندارد، حجاب یک نماد مخالفت با دولت شده است

ناصر ایمانی می‌گوید:  مسئله صرفا حجاب نیست و مسائل دیگری وجود دارد که حتی اگر آن‌ها حل شود بی‌اعتقادان به حجاب هم تمکین می‌کنند. مسائل اصلی را باید حل کرد و موضوع اصلا حجاب نیست. نارضایتی‌ها ربطی به حجاب ندارد و عمدتا حجاب یک نماد مخالفت با دولت شده است.

نارضایتی‌ها ربطی به حجاب ندارد، حجاب یک نماد مخالفت با دولت شده است

سرویس سیاسی

 

تحولات یک ماه اخیر زنگ‌های خطر را بصدا درآورد؛ از جمله خطر کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد در جامعه را به همگان گوشزد کرد که در چه وضعیتی قرار داریم و تا چه میزان جوانان کشور نسبت به خیلی از روایت‌های مرسوم دچار ناباوری شده‌اند.

از سوی دیگر با این وضعیت یک سال دیگر انتخابات مجلس فرا می‌رسد و مشخص نیست نهادهای رسمی با چه شعار و تبلیغاتی می‌خواهند مردمی که تا یکسال قبل در اعتراض به روندهای فرهنگی و سیاسی در خیابان‌ها بودند را پای صندوق رای بکشانند.

 جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

این روزها فقدان عنصر اعتماد و سرمایه اجتماعی در جزء و کل جامعه احساس می‌شود. بنظر شما تحولات یک ماه اخیر چه تاثیری بر این مسئله داشته است؟

 

واقعیت این است که سرمایه اجتماعی در جامعه از قبل پایین بود و با این تحولات یک ماه اخیر آسیب بیشتری دیده است و این کارِ دولتمردان را سخت‌تر می‌کند. البته من این را بگویم که موضوع اعتراضات اخیر خیلی عمومیت ندارد یعنی تعداد معترضین و جغرافیای آن عمومیت ندارند اما واقعیت این است که سرمایه اجتماعی آسیب می‌بیند و ترمیم آن مشکل‌تر می‌شود و باید راجع به این موضوع دولتمردان تدبیر کنند که برای افزایش سرمایه اجتماعی چه کنند.

سرمایه اجتماعی نیز مجموعا مباحث اقتصادی نیست بلکه یکی از بخش‌های آن اقتصادی است. ما در زمینه فرهنگی و سیاسی هم باید اقداماتی در کشور برای ترمیم سرمایه اجتماعی صورت دهیم. در تحولات یک ماه اخیر در بعد مسائل فرهنگی و سیاسی واقعا نقاط ضعف در جامعه داریم و آن‌ها هم باید ترمیم شود و مشکل صرفا مباحث اقتصادی نیست گرچه اقتصاد محرک عمده است اما برنامه‌ریزان باید در حوزه فرهنگ کاری بکنند.

 

یک سال دیگر انتخابات مجلس فرا می‌رسد، اما اکنون جامعه درگیر تنش است و سرمایه اجتماعی نهادهای رسمی نیز به شدت کاهش یافته است؛ بنظر شما پس از این برخوردها و تنش‌ها حاکمیت چگونه مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت خواهد کرد و چه اتفاقی در انتخابات رقم خواهد خورد؟

 

حداقل تاثیر، کاهش مشارکت است همچنان که در انتخابات ریاست جمهوری هم شاهد بودیم. یکسال و نیم فرصت داریم تا انتخابات مجلس و باید یک تدابیر جدی اندیشیده شود برای اینکه اتفاقی که در مورد انتخابات پارسال افتاد در مورد انتخابات مجلس نیفتد. البته انتخابات مجلس با ریاست جمهوری متفاوت است و نمی‌توان این‌ها را با هم قیاس کرد و در عین حال موضوع جدیست. فرصت کم است و باید دست اندرکاران در این مورد تدابیر فرهنگی بیندیشند.

واقعا الان نشان داده شد که فرهنگ کم اهمیت‌تر از سیاست نیست و مقداری باید این آرامش به جامعه برگردد برای اینکه مردم پای صندوق رای بیایند.

 

با حجاب چه باید کرد؟ از یک سو حکومت از حجاب به عنوان یکی از مولفه‌های معنایی خود نمی‌گذرد و از سوی دیگر بخشی از نسل جوان نیز با آن کنار نمی‌آید، آموزش‌های تنش‌آمیز گشت ارشاد در ۴۰ دقیقه نیز نتوانسته جوانان را قانع به حجاب کند. در این بین چه بایدکرد؟

 

من مستند چیزی ندارم که در سطح عموم گشت ارشاد با کتک کاری و برخورد همراه بوده باشد. اگر یک یا دو مورد بوده باشد قابل قبول نیست اما من نشنیدم صرف نظر از درست یا غلط بودن گشت ارشاد آن‌ها برخورد فیزیکی داشته‌اند و الان بدون مستند نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

در مورد مسئله حجاب هم موضوع خیلی در سطح عموم، حجاب نیست و باید مسائل دیگری توسط روانشناسان تحلیل شود. مسئله کسانی هستند که حتی در تظاهرات روسری برمی‌دارند دهن کجی به حکومت است نه مشکل حجاب! کسانی هم که به حجاب اعتقاد ندارند این‌ها درصدشان در برابر جامعه چقدر است؟ به تعبیر دیگر بنظر شما اگر صندوق رای گذاشته شود در کل کشور مجموعا داشتن حجاب در کشور رای می‌آورد یا خیر؟ مسئله صرفا حجاب نیست و مسائل دیگری وجود دارد که حتی اگر آن‌ها حل شود بی‌اعتقادان به حجاب هم تمکین می‌کنند. مسائل اصلی را باید حل کرد و موضوع اصلا حجاب نیست. نارضایتی‌ها ربطی به حجاب ندارد و عمدتا حجاب یک نماد مخالفت با دولت شده است.

 

 به مسائل اصلی اشاره کردید؛ بنظر شما موضوع محوری و اصلی که باید به آن پرداخت تا کمتر شاهد چنین تنش‌هایی باشیم چیست؟ جامعه امروز ایران درگیر چه مشکل مهمی است؟

 

مسائل اصلی که وجود دارد نوعی عدم تفاهم فرهنگی بین دولت و بخشی از مردم است. دقت کنید که همه مردم نیست البته باید به بخشی از مردم هم توجه کرد و نباید بی‌توجهی کرد اما عدم تفاهم فرهنگی و سیاسی و اقتصادی وجود دارد و موضوع مربوط به امسال و چند سال پیش نیست بلکه ده‌ها سال است که این مسائل وجود دارد و از حوادثی که پیش آمده هم شاهد بوده‌ایم از مسائل 78 تا 88 و 96 و...

 

بخش‌هایی از جامعه نمی‌توانند مواضع حکومت را به لحاظ فرهنگی و سیاسی درک کنند و آن را قبول ندارند و مفاهمه نیز صورت نگرفته است و به همین خاطر بغض‌های درونی به مرور زمان در بخش‌هایی از جامعه مانده و این بغض‌ها یک جاهایی سر باز می‌کند که باید بررسی کارشناسی و روانشناسی شود مسئله هم فقط حجاب نیست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها