تقاضای فعالین حقوق کودکان از رئیس قوه قضائیه؛ استفاده از نیروهای زیر ۱۸ سال در نهادهای امنیتی متوقف شود

شاهد پدیده‌ای ناگوارتر مبنی بر استفاده از کودکان زیر 18 سال به عنوان ضابطین نیروی انتظامی و بسیج در مقابل معترضین هستیم. همین امر موجب شده است که در فضای مجازی ضمن پخش عکس این کودکان از عبارت کودک سرکوبگر استفاده شود و قطعا این شرایط موجب وهن نظام در مجامع بین المللی می‌گردد.

تقاضای فعالین حقوق کودکان از رئیس قوه قضائیه؛ استفاده از نیروهای زیر ۱۸ سال در نهادهای امنیتی متوقف شود

فعالین حقوق کودک و نوجوان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از حضور کودکان و نوجوانان در اعتراضات و همچنین در میان مامورین سرکوب اعتراضات انتقاد کردند و تقاضا نمودند این رویه که خلاف کنوانسیون حقوق کودکان است متوقف شود. مشروح نامه فعالین بدین شرح است:

 

ریاست محترم قوه قضاییه 

جناب آقای محسنی اژه‌ای 

عرض سلام و ادب،

به موجب سخنان حضرت علی (ع) در خطبه 53 در نهج البلاغه، نامه به مالک اشتر با این مضمون که "خداوند کفایت امور مردم را در دستان تو قرار داده و تو را در معرض آزمایش الهی قرارداده است، هیچ گاه از گذشتی که بر مردم روا داشته‌ای پشیمان مشو، و برکیفری که داده‌ای شاد مباش، و به خشمی که راه بیرون رفتن از آن وجود دارد شتاب مکن، و فریاد مزن که من بر شما گمارده‌ام، فرمان می‌دهم و باید اطاعت شوم؛ که این وضع موجب فساد دل، و کاهش و ضعف دین، و باعث نزدیک شدن زوال قدرت است.

هرگاه حکومت برای تو خودبزرگ‌بینی و کبر به وجود آورد، به بزرگی سلطنت خداوند که فوق توست و قدرتی که بر تو دارد و تو را بر خودت آن قدرت و توانایی نیست نظر کن، که این نظر کبر و غرورت را می‌نشاند، و تندی و شدت را از تو بازمی‌دارد، و عقلِ از دست رفته را به تو بازمی‌گرداند. از برابر داشتن خود با عظمت حق، و از تشبّه خود با جبروت خداوند برحذر باش، که حضرت او هر گردنکشی را خوار، و هر متکبری را بی‌ارزش و پست می کند."

 جناب آقای اژه‌ای

در این روزهای سخت که همه مردم ایران از اتفاقات پیش آمده و نوع مواجهه با مردم معترض ناراحت هستند، شاهد حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان در این اعتراضات هستیم و همچنین براساس آمارهای رسمی کشور تعدادی از این عزیزان جان خود را از دست داده و تعداد کثیری نیز هم بازداشت شده‌اند. و در مقابل شاهد پدیده‌ای ناگوارتر مبنی بر استفاده از کودکان زیر 18 سال به عنوان ضابطین نیروی انتظامی و بسیج در مقابل معترضین هستیم. همین امر موجب شده است که در فضای مجازی ضمن پخش عکس این کودکان از عبارت کودک سرکوبگر استفاده شود و قطعا این شرایط موجب وهن نظام در مجامع بین المللی می‌گردد. لذا ما فعالین حقوق کودک رسما موارد زیر را جهت استحضار جنابعالی اعلام می‌داریم که :

ایران در سال 1372 کنوانسیون حقوق کودک را کاملا به رسمیت شناخته و قوه قضاییه نیز ناظر بر اجرای مفاد آن است. در این پیمان نامه در ماده 1 به صراحت آمده است هر انسان دارای کمتر از ۱۸ سال سن، کودک است. و براساس ( مواد 2، 3، 6 ،12) پیمان نامه 4 اصل بنیادی حقوق کودک که دولت‌ها موظف به تامین این حقوق هستند عبارتند از: 

تبعیض : هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.

منافع عالیه: زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.

بقا و رشد: کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.

شنیده شدن: کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1399 نیز موارد زیر به تصویب رسیده و لازم الاجرا می باشد:

 به استناد ماده 2 قانون این قانون تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیده‌‏اند، کودک و نوجوان محسوب می‌شوند و مشمول این قانون می‌گردند. 

 بند ت) ماده 1 : سوءرفتار: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قراردهد؛ از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان در صورتی که جنبه تأدیبی نداشته باشد یا قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف و یا خودداری از کمک به وی.

 بند ث) ماده 1 : بهره‌کشی اقتصادی: به کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان و یا وادارکردن یا گماردن او به کار یا خدمتی که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد

 ماده۲۱- چنانچه شخص حقوقی در ارتکاب جرائم موضوع این قانون شرکت یا معاونت داشته باشد به مجازات‌های مقرر در ماده (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

 ماده۱۷- هر کس از وقوع جرم یا شروع به آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوانی مطلع بوده یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مقامات یا مراجع صلاحیت‌دار و کمک طلبیدن از آن‌ها از این امر خودداری کند یا در صورت عدم دسترسی به این مقامات و مراجع و یا عدم تأثیر دخالت آن‌ها در رفع تجاوز و خطر، از اقدامات فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، مشروط بر اینکه با این اقدام، خطری مشابه یا شدیدتر و یا خطر کمتر قابل توجهی متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات‌های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم میشود. 

تبصره- اگر مرتکب جرم مذکور در این ماده از افرادی باشد که مطابق قوانین و مقررات و یا بر حسب وظیفه شغلی مکلف به اعلام، گزارش یا کمک می‌باشند و یا به اقتضای حرفه خود می‌توانند کمک مؤثری کنند، به دو یا هر سه مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی و حسب مورد به انفصال موقت از خدمات دولتی یا عمومی یا محرومیت از فعالیت در آن حرفه به مدت شش‌ماه تا دوسال محکوم می‌شود.

ما امضا کنندگان این نامه به استناد ماده 17 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و کنوانسیون حقوق کودک وظیفه داریم که مراتب زیر را خدمت جنابعالی درخواست نمائیم. 

دستگیر شدگان زیر 18 سال بدون قید و شرط آزاد شوند. 

نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی استفاده از نیروهای زیر 18 سال را متوقف نموده و متعهد به اجرای کنوانسیون حقوق کودک مورد تعهد جمهوری اسلامی و قوانین موضوعی کشور در این زمینه باشند.

با تشکر

شیوا حریرفروش                             

میترا مدرسی   

گلشن فتحی 

خدیجه خورشید سوار

علی سبزواری

جمع کثیری از فعالین حقوق کودک و نوجوان

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها