روایت فلاحت‌پیشه از جنگ زرگری در مجلس در گفتگو با مستقل:

برخی از نمایندگان مجلس از الان مشغول تدارک سخنرانی‌هایی علیه توافق احتمالی هستند!

فلاحت‌پیشه می‌گوید: برخی از نمایندگان مجلس که نمی‌خواهم اسمشان را بیاورم از الان مشغول تدارک سخنرانی‌هایی علیه توافق احتمالی هستند! این جماعت در پی جنگ زرگری و پوپولیستی هستند.

برخی از نمایندگان مجلس از الان مشغول تدارک سخنرانی‌هایی علیه توافق احتمالی هستند!

نازیلا معروفیان

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌گو با روزنامه مستقل گفت: در ابتدا باید بگویم که بنده همه مخالفان برجام را کاسبان تحریم نمی‌دانم اما صراحتا اعلام می‌کنم کاسبان تحریم کسانی هستند که در خفا امور مالی و سیاسی خود را پیش می‌برند! 

 

 

بخش عمده‌ای از مخالفان برجام انسان‌های دلسوزی بوده و هستند که این افراد در قالب سخنرانی‌ها هرگونه توافق با غرب را خیانت و لعن و نفرین می‌کردند! طبیعتا مسئولیت روشن‌گری این افراد بر عهده حامیان دولت رئیسی است. 

 

مخالفان برجام باید بپذیرند وقتی شورایعالی امنیت ملی تصمیمی می‌گیرد همگان باید از این تصمیم تبعیت کنند!

به گزارش سرویس سیاسی مستقل؛ خبر از پذیرش ضمنی پیش‌نویس توافق احیای برجام توسط ایران می‌دهد، هنوز جزئیات پیام وزارت خارجه به اتحادیه اروپا منتشر نشده اما گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر تأیید کلیات این پیش‌نویس است و اختلاف نظر درباره جزئیاتی است که آمریکا باید بپذیرد.

به همین بهانه گفت‌گویی با حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم داشته‌ایم و نظر وی را درباره احیای برجام در دولت انقلابی ابراهیم رئیسی جویا شدیم:

 چرا رسیدن به برجام این همه سال طول کشید؟ سوالی که بارها مردم مطرح کرده‌اند این است که چرا با زندگی و جوانی ما بازی شد؟!

منع جدی‌ای برای احیای برجام وجود ندارد و بنده قبلا هم گفته بودم که مهم‌ترین چالش برای احیای برجام، چالش مربوط به تحریم‌هاست؛ چون سایر اختلافات قابل حل است. مثلا مسائل میان جمهوری اسلامی و آژانس یک مشکل جدی نیست؛ وقتی‌که جمهوری اسلامی دنبال بمب نیست هیچ چالش جدی‌ای میان ایران و آژانس پایدار نخواهد ماند. باعث و بانی مسائل و اختلافاتی که در گذشته میان جمهوری اسلامی و آژانس رخ داد، اسرائیل بود اما هیچکدام از این مشکلات به اندازه مسئله حل تحریم‌ها اهمیت ندارند!

 

جمهوری اسلامی یکسری قابلیت‌های هسته‌ای دارد که باید کاملا آن‌ها را کنار گذاشته و فراموش کند! از زمان شروع مذاکرات تا به الان مبحث اصلی مذاکره همین بوده است.

 

تنها دغدغه در متنی که ایران به اروپا تحویل داده این است که غرب و آمریکا تضمین دهد که تحریم‌ها برداشته شود!

 

بنده از ماه گذشته همواره اذعان کردم این زمان است که تنش‌های بین‌المللی را ریشه‌دار می‌کند، بنابراین بهتر است هر چه زودتر توافق امضا شود که متاسفانه آقایان هیچ توجهی به این نکته نمی‌کنند!

 

به هر حال نوعی بی‌حوصلگی طرف‌ها نشان می‌دهد که موضوع ایران اساسا موضوع اصلی و مهمی نه برای اروپا و نه امریکا نیست و در واقع غرب می‌خواهد با استفاده از ایران چالش خودش را با شرق حل کند والا دیوار میان جمهوری اسلامی و آمریکا به قدری بلند است که حتی خود سیاستمداران هم از پس کوتاه کردن آن بر نیایند! باتوجه به پاسخی که ایران به اروپا داده، عملا متن توافق را پذیرفته تنها ملاحظاتی را مطرح کرده که قابل پیگیری‌ست و همین هم نشان می‌دهد می‌شود به برجام امیدوار بود!

 از سوی دیگر یک زمانی تندروهای داخلی مخالف سرسخت مذاکره با غرب به‌ویژه آمریکا بودند الان چه اتفاقی افتاده که راضی به توافق شده‌اند؟

بخش اعظم عهدشکنی در مذاکرات متوجه آمریکا است! این ترامپ بود که برجام را از بین برد و از طرفی بایدن هم مسبب به تاخیر افتادن آن شد! بعد از این دو مورد جمهوری اسلامی به‌ویژه پس از ماجرای اوکراین قدر فرصت را ندانست! حالا که دیگر برجام در حال احیا شدن و بهتر است نبش قبر نکنیم.

 

هر کسی‌که در خارج به دنبال تنش‌زدایی و در داخل به دنبال توسعه باشد، یک فرد دلسوز برای کشور است! به اعتقاد بنده چون احیای برجام بخشی از تنش‌زدایی‌ست باید از آن استقبال کرد. بنده دو توصیه دارم؛ یکی آنکه مخالفان دولت کنونی دست از نبش قبر بردارند و سیاست انتقامی در پیش نگیرند و بگذارند مزایای برجام عاید مردم شود! از سویی دیگر با توجه به اینکه دولت مدعی بود که سفره مردم به برجام گره نخورده است یکسال طول کشید تا دولت ابراهیم رئیسی از آسمان به زمین بیفتد تا متوجه شود که برجام باید احیا شود!

 

برخی از نمایندگان مجلس که نمی‌خواهم اسمشان را بیاورم از الان مشغول تدارک سخنرانی‌هایی علیه توافق احتمالی هستند! این جماعت در پی جنگ زرگری و پوپولیستی هستند. وقتی اعضای تیم مذاکره‌کننده در مجلس متن احیای برجام را مطرح کردند و در شورایعالی امنیت ملی در این خصوص بحث شد، بدین معناست که امضای حاکمیت و حامیان دولت پای آن است و هرگونه مدعی مخالفت با برجام یعنی راه‌اندازی یک جنگ پوپولیستی! به‌عنوان مثال اگر این افراد واقعا مخالف برجام هستند چرا از امتیازات خود یعنی سوال و استیضاح استفاده نمی‌کنند؟! وقتی استفاده نمی‌کنند یعنی تمامی اظهاراتشان پوپولیستی‌ست!

واکنش دلواپسان به احیای برجام در دولت رئیسی چه خواهد بود؟

بنده می‌خواهم به طرفداران دولت ابراهیم رئیسی بگویم که ایجاد جنگ زرگری، ظلم به منافع ملی است. اگر با معیار برخی از تندروهای رسانه‌ای دولت را بسنجیم که باید دولت ابراهیم رئیسی را دولت «پادوهای غرب» بنامیم! این اتهام را بارها آقایان تندرو به هر کسی‌که موافق تنش‌زدایی بود، می‌زدند! اگر توافق با غرب و آمریکا بد است که آقایان تندرو بیایند دولت انقلابی ابراهیم رئیسی را پادوی غرب بنامند! اگر برجام احیا شد باید کمک کنیم بیش از این فرصت‌سوزی نکنیم تا به‌قول شما، عمر مردم از این بیشتر تلف نشود! هر انسانی تنها یکبار به دنیا می‌آید نباید فرصت یکبار زندگی کردن تنها به‌خاطر عقاید برخی تندرو و سیاستمدار از دست برود.

 به‌اعتقاد شما آیا امکان دارد با احیای برجام و توافق با آمریکا، حاکمیت آن حلقه سخت وفاداران خود را از دست بدهد؟

در ابتدا باید بگویم که بنده همه مخالفان برجام را کاسبان تحریم نمی‌دانم اما صراحتا اعلام می‌کنم کاسبان تحریم کسانی هستند که در خفا امور مالی و سیاسی خود را پیش می‌برند! بخش عمده‌ای از مخالفان برجام انسان‌های دلسوزی بوده و هستند که این افراد در قالب سخنرانی‌ها هرگونه توافق با غرب را خیانت و لعن و نفرین می‌کردند! طبیعتا مسئولیت روشن‌گری این افراد بر عهده حامیان دولت رئیسی است. مخالفان برجام باید بپذیرند وقتی شورایعالی امنیت ملی تصمیمی می‌گیرد همگان باید از این تصمیم تبعیت کنند!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها