گفتگوی مستقل با بنیان‌گذار انصار حزب‌الله؛

حسین الله‌کرم: نمایندگان مجلس به رفراندوم برای حجاب رای نمی‌دهند

الله‌کرم می‌گوید: طبق قانون اساسی برای برگزاری رفراندوم باید دو سوم نمایندگان مجلس بدان رای دهند که به دست آوردن این آرا وقتی هیچکدام از نمایندگان مجلس از نسل جدید نیستند، غیرممکن است. درحالی‌که «حجاب» در عرصه رسمی به شکل قانون راه خودش را ادامه می‌دهد و نه نسل جدید نه هیچکس امکان تغییر آن را ندارند.

حسین الله‌کرم: نمایندگان مجلس به رفراندوم برای حجاب رای نمی‌دهند

 

نازیلا معروفیان 

حسین الله‌کرم از فعالان انقلابی در گفت‌گو با روزنامه مستقل گفت: آقای پزشکیان با تخصص جراحی هرگز قابلیت تحلیل جامعه‌شناختی ندارد و اظهاراتشان علمی و قابل استناد نیست. ای کاش آقای پزشکیان به تغییرات رفتاری، متناقض و رادیکال خود در طول انقلاب به‌جای شعرنویسی برای غرب‌گرایان بپردازد!

به گزارش سرویس سیاسی روزنامه مستقل؛ برخوردها و دستورالعمل‌های مربوط به تشدید محدودیت‌های حجاب و عفاف که از یک‌سو سختگیرانه‌تر از ادوار قبل شده و از سوی دیگر مغایر با وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی است و نه‌تنها اعتراض بخش‌هایی از جامعه بخصوص نسل جوان و حتی محجبه‌ها را برانگیخته بلکه واکنش منفی مسئولان سابق و فعلی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب را نیز در پی داشته است؛ اما برخی کماکان از تریبون‌های مختلف از این برخوردها حمایت می‌کنند.

 

به همین بهانه به سراغ حسین الله‌کرم، دبیر شورای حزب‌الله رفتیم که از ابتدای دهه ۷۰ چهره سرشناسی بود که تجمعات ضدبی‌حجابی را رهبری می‌کرد تا نظرات وی در خصوص حمایت از چنین رویه‌ای را جویا شویم:

 

 آقای الله‌کرم! نظر شما درباره برخوردهای قهری و بعضا خشونت‌آمیز گشت ارشاد و ناهیان از منکر چیست؟ به اعتقاد شما این‌ نوع برخورد می‌تواند زنان را به سمت حجاب سوق دهد؟

 

از آنجا که حجاب در دو بخش فرهنگی و سیاسی قابل بررسی است؛ نوع برخورد با آن هم می‌تواند متفاوت باشد. هنگامی‌که جامعه در دهه ۶۰‌ با پدیده باحجابی روبه‌رو شد، شاهد برخوردهای متفاوت و بعضا رادیکالی بودیم.

از سویی دیگر برخورد فرهنگی با حجاب در دهه ۷۰ مقوله حجاب رابطه سمت حجاب برتر (چادر) و مانتو و روسری دنبال کرد، سپس تصویب قانون عفاف و حجاب در دهه ۸۰ توانست پدیده بی‌حجابی را تا اندازه‌ای مهار کند. البته اگر عناصر ۲۴ گانه دولتی به وظایف قانونی خود عمل می‌کرد، نه تنها پدیده «بی‌حجابی» به وجود نمی‌آمد‌ بلکه پدیده بدحجابی تحت تاثیر یکی از فرهنگ‌ها که کاملا بدون خشونت و برخوردهای قهری‌ همراه بود، از بین می‌رفت.

امروزه مقوله «بی‌حجابی» در بخش سیاسی به‌شدت پررنگ شده؛ به طوری‌که به پروژه ضد انقلاب خارج‌نشینان با راه‌اندازی کمپین‌های «حجاب بی حجاب» برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است! 

 

این جماعت روز 21 تیر ماه قرار «کشف حجاب» گذاشته بودند و جالب اینجاست این قرار با حمایت کامل رسانه‌های معاند همراه بود. گرچه این حرکت یک‌ حرکت سازماندهی‌شده و تحریک‌آمیز بود اما نه تنها مورد استقبال هیچ‌یک‌ از‌ زنان ایرانی قرار نگرفت بلکه برعکس زنان در تجمع ۲۰‌هزار نفری در ورزشگاه آزادی تهران در حمایت از عفاف و حجاب در همان روز ثابت کردند که پای انقلاب و حجاب ایستاده‌اند.

 

 چرا در چنین شرایط اقتصادی‌ای که مردم در تهیه مایحتاج ضروری دچار فشار هستند تمام اظهارات مسئولان حتی امامان جمعه حول‌محور «حجاب» و مسائل مربوط به «زنان» است؟ به نظر شما این رویکرد باعث خشم بیشتر مردم نمی‌شود؟

 

شاید رسیدگی به حجاب بانوان در دولت حسن روحانی به دلیل مشکلات معیشتی باعث خشم مردم شود، اما در دولت رییسی چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا مشکلات معیشتی در دولت روحانی ناشی از تورم بود به طوری‌که دلار از ۴‌ هزار تومان به حدود ۳۰ و پراید از ۱۷ میلیون تومان به ۱۷۰ میلیون تومان رسید!

این در‌ حالی است که دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رییسی با تحول در ساختار اقتصادی و جراحی ارز ترجیحی از‌ تولید بی‌رویه نقدینگی و تورم جلوگیری کرد. گرچه مردم هنوز‌از تورم ناشی از‌ جراحی اقتصادی رنج می‌برند اما چون چشم‌انداز آن را مثبت تلقی می‌کنند مشکلات‌ معیشتی را تحمل می‌کنند.

این تحمل واقعی است زیرا‌ مردم متوجه‌اند‌ که پایه رشد نقدینگی نسبت به دولت روحانی منفی شده است لذا در رسیدگی به مقوله «حجاب» هم امیدوارند شاهد واقعیت بهتری باشند. ضمن اینکه می‌توان گفت امامان جمعه نیز ‌با اولویت‌بندی و احساس خطر نسبت به سیاسی شدن مسئله «حجاب» وارد عمل شده‌اند.

 

 آقای الله‌کرم! چند وقت پیش آقای پزشکیان طی اظهاراتی اذعان کرده بود که این نسل را خودمان تربیت کردیم و‌ به نوعی دست پرورده خودمان هستند! مشخصا سوال بنده از‌ شما‌ این است نسلی که شاه تربیت کرد، انقلاب کرد چرا نسلی که جمهوری اسلامی تربیت کرده دقیقا مخالفت او‌ حرکت می‌کنند؟

 

به‌جز‌ فرح پهلوی هیچ تحلیلگر و اندیشمند علوم سیاسی‌ای علت انقلاب اسلامی را تک علیتی ‌و جوانان تربیت شده توسط شاه نمی‌دانند. در تاریخ ثبت شده است که فرزندان تربیت‌ شده رژیم پهلوی (لیلا و علیرضا) خودکشی کردند و بقیه نیز آواره و مشغول خوش رقصی برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی‌اند!

آقای پزشکیان با تخصص جراحی هرگز قابلیت تحلیل جامعه‌شناختی ندارد و اظهاراتشان علمی و قابل استناد نیست. ای کاش آقای پزشکیان به تغییرات رفتاری، متناقض و رادیکال خود در طول انقلاب به‌جای شعرنویسی برای غرب‌گرایان بپردازد!

 

 باور و اعتقاد نسل‌ دهه هشتادی و نودی به مواردی مثل حجاب بسیار کمتر شده به‌طوری اذعان می‌کنند ما به اعتقادات و باورهایی که پدران و مادرانمان به آن رای دادند، اعتقادی نداریم. حتی برخی از مسئولان معتقدند این نسل درباره مسائلی خواهان رفراندوم‌اند.

 

هنجارهای اجتماعی به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند؛ هنجارهای رسمی در قوانین ترسیم شده اما هنجارهای غیررسمی در فرهنگ عامه و عرف جامعه شکل می‌گیرند. هنجارهای رسمی و غیر رسمی هر یک به طور جداگانه قابل تغییرند اما وقتی یک هنجار اجتماعی هم به‌صورت رسمی و هم غیر رسمی متبلور می‌شود امکان تغییر آن همانند قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار سخت و حتی غیرممکن است. از آنجا که «حجاب» یک هنجار رسمی و غیررسمی است امکان تغییر آن بسیار سخت است.

از این رو وقتی برخی (نسل جدید) می‌گویند اعتقادی به دیدگاه‌های پدران و مادرانشان ندارند عمدتا در حوزه غیررسمی جامعه وارد شده‌اند! 

درحالی‌که «حجاب» در عرصه رسمی به شکل قانون راه خودش را ادامه می‌دهد و نه نسل جدید نه هیچکس امکان تغییر آن را ندارند. لذا نسل جدید با گذر زمان و عبور از احساسات، به قانون تن می‌دهند؛ زیرا اجرای قانون به‌ویژه قوانینی که در عرف ریشه دارند حتما بهتر از بی‌قانونی و آنارشیسم است. 

البته طبق قانون اساسی برای برگزاری رفراندوم باید دو سوم نمایندگان مجلس بدان رای دهند که به دست آوردن این آرا وقتی هیچکدام از نمایندگان مجلس از نسل جدید نیستند، غیرممکن است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها