دیپلمات اروپایی:

مذاکرات وین با بن‌بست سختی مواجه شده است

بنابر ادعای یک دیپلمات اروپایی، موانع در‌ دور جدید مذاکرات افزایش یافته و مجددا بن‌بست جدیدی در وین ایجاد شده است.

مذاکرات وین با بن‌بست سختی مواجه شده است

به گزارش مستقل آنلاین، بلومبرگ نوشت:

 

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا با از سرگیری آخرین مذاکرات گفتند که فاصله بین ایران و آمریکا پس از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده است.

 به گفته دو مقام اتحادیه اروپا که نخواستند نامشان فاش شود با مذاکراتی که روز پنجشنبه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد، حداقل دو موضوع جدید مرتبط با هسته‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده است که فهرست موانع را به شش یا هفت افزایش داده است. 

 دیپلمات‌ها گفتند، اگرچه موانع باقی مانده از نظر فنی می‌تواند ظرف 72 ساعت حل شود، اما این امر مستلزم تصمیم گیری‌های سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است، پایتخت‌هایی که به نظر می رسد علاقه توافق در آن‌ها کم شده است.

 شنیده‌ها حاکی از آن است که چشم انداز محدودی برای معامله‌ای وجود دارد که می‌تواند بحران انرژی جهانی را کاهش دهد. 

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه طی مصاحبه‌ای در پنوم پن، پایتخت کامبوج گفت: «در دو ماه گذشته سخت کار کرده‌ام تا همه را وادار کنم به وین بازگردند. روزهای آینده تعیین کننده خواهد بود.»

 اتحادیه اروپا بیش از 15 ماه است که میانجیگری میان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا و علی باقری کنی، همتای ایرانی او را بر عهده داشته است. از زمانی که دولت ترامپ چهار سال پیش توافق را پاره کرد و تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال کرد، تهران از شرکت در مذاکرات مستقیم امتناع کرده است.

دور جدید مذاکرات وین

 

 دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد ایران - سطحی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را از نظر فنی غیرقابل تشخیص از درجه تسلیحات می‌دانند - موانع مهمی را در مذاکرات ایجاد کرده است.

 

اصرار تهران بر حل و فصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای چند دهه‌ای نیز به عنوان یک موضوع کلیدی مطرح شده است.

 

 

 

 

دیپلمات‌های اروپایی همچنان می‌گویند که زمزمه‌های احتمالی کافی برای توجیه برگزاری مجدد مذاکرات وجود دارد. ایران از خواسته‌های قبلی مبنی بر لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود و همچنین اصرار خود بر اینکه ایالات متحده تضمین می‌کند که دوباره از این توافق تخطی نمی‌کند، منصرف شده است.

 در عوض، مقامات گفتند که طرف‌ها در زمینه غرامت‌های خاصی پیشرفت کرده‌اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می‌کند، حتی اگر یک دولت بعدی یا اقدام کنگره آمریکا دوباره این توافق را لغو کند.

 

 

 بورل هفته گذشته در فایننشال تایمز نوشت: «فضا برای مصالحه‌های مهم، دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین اقدامات هسته‌ای مورد نیاز می‌پردازد.»

 

 

 به گفته دیپلمات‌ها، اختلافات سیاسی ممکن است مانع از پذیرش پیشنهادات اتحادیه اروپا از سوی هر یک از طرفین شود. ایران می‌داند که دست کشیدن از دستاوردهای هسته‌ای خود به معنای قربانی کردن اهرم‌های مذاکره ایجاد شده در طول سال‌ها خواهد بود.

 

در ایالات متحده - جایی که مخالفت با توافق هسته‌ای در هر دو طرف قوی است - توافق با ایران برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که دموکرات‌هایش در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در معرض خطر از دست دادن کنترل کنگره هستند، می‌تواند سخت باشد.

 به گفته مقامات اتحادیه اروپا، حتی اگر مذاکرات کنونی دوباره با بن‌بست مواجه شود، بعید است که توافق ایران رسماً مرده اعلام شود.

 

آن‌ها گفتند که این به نفع هیچ کس نیست و نشان می‌دهد که یک طلسم طولانی‌تر در برزخ ممکن است محتمل ترین نتیجه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها