ادعای رسانه آمریکایی:

بایدن از احیای برجام منصرف شد

پولیتیکو نوشت بایدن دیگر تصمیمی برای امتیاز دادن به ایران و احیای برجام ندارد.

بایدن از احیای برجام منصرف شد

به گزارش مستقل آنلاین،پولیتیکو نوشت:

به گفته یک مقام ارشد غربی، جو بایدن تصمیم خود را برای نگه داشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه تروریستی نهایی کرده است که تلاش های بین المللی برای بازگرداندن توافق هسته ای 2015 ایران را پیچیده تر می کند.

 یکی دیگر از افراد مطلع گفت که بایدن تصمیم خود را در 24 آوریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد و افزود که این تصمیم کاملاً نهایی اعلام شده و پنجره امتیازات ایران بسته شده است.

 بنت بعداً محتوای گفتگوی ماه گذشته خود با بایدن را در توییتی تایید کرد.  وی افزود: من از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر حفظ سپاه ایران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی - جایی که به آن تعلق دارد - استقبال می کنم.

ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان های تروریستی خارجی» خود در سال 2019 قرار داد. این اقدام بخشی از کمپین «فشار حداکثری» رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ بود که پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، که محدودیت هایی را ایجاد کرده بود، بر ایران تحمیل کرد.

اسرائیل از دیرباز یکی از پر سر و صداترین دولت های خارجی در مخالفت با حذف سپاه از فهرست تروریسم و ادامه توافق هسته ای بوده است.

 مقامات دولت بایدن بیش از یک سال را در گفتگوهای اغلب غیرمستقیم با مقامات اروپایی، ایرانی و دیگر مقامات با هدف احیای توافق هسته ای سپری کرده اند.  اما در حالی که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است، حضور سپاه در این فهرست به یک مانع بزرگ برای بازسازی نهایی تبدیل شده است.

مقامات ایرانی از ایالات متحده می خواهند که قبل از اینکه تهران به توافق هسته ای پایبند باشد، برچسب ترور را بردارد.  اما ایالات متحده از انجام این کار خودداری کرده است، مگر اینکه ایران برخی امتیازات مرتبط با امنیت را فراتر از توافق هسته ای ارائه دهد.

 در هفته‌های اخیر، مقامات دولت بایدن نشان داده‌اند که به‌طور فزاینده‌ای کمتر احتمال دارد که حتی به حذف نام تروریستی فکر کنند، به‌ویژه که قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه نسبت به انجام این کار هشدار داده‌اند.

اکثریت سناتورهای آمریکایی در اوایل این ماه از قطعنامه‌ای حمایت کردند که با لغو تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالفت می‌کرد و اعلام کرد که هرگونه توافق هسته‌ای با تهران باید با حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی نیز مقابله کند.

 یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع ماه گذشته به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن خروج سپاه را که خود فراتر از برجام است را انجام نخواهد داد.

همین مقام آمریکایی افزود:«امتناع ایران از برداشتن چنین اقدامات [امنیتی]، همراه با تشدید نگرانی‌های سیاسی در کنگره و فراتر از آن در رابطه با نامگذاری تروریستی، به این معناست که دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که این نامگذاری را در چارچوب تحریم‌ها کنار بگذارد.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها