ما باید قدرشناس باشیم که رئیسی را داریم!

باید قدر شناس رئیسی باشیم. از ۹ ماه قبل با هیچ محدودیتی برای مشترکان خانگی و تجاری رو به رو نشدیم.

ما باید قدرشناس باشیم که رئیسی را داریم!

باید قدرشناس رئیسی باشیم

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه نماز جمعه تهران گفت: باید قدر شناس رئیسی باشیم. از ۹ ماه قبل با هیچ محدودیتی برای مشترکان خانگی و تجاری رو به رو نشدیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: در روزهای گذشته ایران به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود؛ ایران در تحولات غرب آسیا نقش تعیین کننده دارد. اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا از منطقه به طور کلی حذف شود. امروز حضور سیاسی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، لشکر کشی‌های آمریکا در منطقه بی اثر است اما باید حضور فیزیکی آمریکا هم به طور کامل حذف شود. آمریکا قبل از اینکه با شکست مجددی در منطقه مواجه شوند باید منطقه را ترک کند.

وی ادامه داد: همسایگان جمهوری اسلامی بدانند اقتدار آن ها اقتدار ایران است و ما به تمامیت ارضی و اقتدار سیاسی و اقتصادی آن ها اعتقاد داریم این راهبرد قطعی ایران است و در همین راستا تصمیمات مهمی در ایران برای تحکیم روابط با کشور های همسایه اتخاذ شده است.​ تردیدی نکنید، امروز دنیا با تحولات جدی روبه‌رو است، هزاره سوم قطعاً هزاره آسیاست. ایران اسلامی در منطقه جنوب غربی آسیا نقش تعیین‌کننده و بنیادین دارد. اولاً تاکید مقام معظم رهبری در گفتگو با رئیس جمهور ترکیه بر چند اصل بود. اول اینکه مرز ایران و ترکیه مرز ماست، ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم.

وی افزود: در طول چهار دهه گذشته، نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورها و ملت‌های اسلامی به ویژه دولت اسلامی ترکیه بود. در کنار این نگاه، انتظار جمهوری اسلامی آن است که مرز سوریه و ترکیه هم مرز ما باشد. دغدغه ملت اسلامی باشد. ما در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می‌رسیم. اگر تمامیت ارضی کشورهای اسلامی مورد تهدید قرار گیرد، اقتدار امت اسلامی مورد تهدید است. راه ارتباطی ایران و ارمنستان است. ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به طور جدی حساس است. اجازه نمی‌دهد راهی که هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت، صلح و اقتدار آنها در منطقه است، آسیب ببیند. نکته دیگر که مقام معظم رهبری در گفتگو با روسای جمهور مطرح فرمودند، بحث حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: همانطور که رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کردند، حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آنها از تروریست‌ها موجب ناامنی مرزهای ترکیه است. اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به طور کلی حذف بشود. امروز حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کارایی ندارند، عراق، سوریه و افغانستان را ببینید، منطقه را مشاهده کنید، لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر است. حضور سیاسی آمریکا هم بی‌اثر شده اما حضور فیزیکی آنها هم باید حذف بشود. این مسئله جدی در عراق و سوریه است. آمریکایی‌های باید قبل از آنکه مانند حادثه افغانستان روبه‌رو شوند و با خجالت و شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، منطقه را ترک کنند.

وی افزود: در کنار گفتگوهای موثر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، روابط گسترده ایران اسلامی با کشورهای همسایه که همیشه در دستور کار ایران بوده است. تمامی همسایگان ما بدانند، کشورهای جنوبی، شرقی، غربی و شمالی ما بدانند، اقتدار آنها اقتدار ایران است. ما به تمامیت ارضی آنها، اقتدار سیاسی، دفاعی، امنیت و اقتصادی آنها فکر می‌کنیم. ما اقتدار ایران را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم. این راهبرد قطعی ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: در همین راستا، تصمیمات ارزشمندی در این دولت در طول یک سال گذشته برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه اتخاذ شده گفت: در این سفر، این روابط به صورت معناداری ارتقا یافت که امیدوارم شاهد افزایش ارتباط ایران اسلامی با ملت‌های منطقه به ویژه کشورهای همسایه و دوست باشیم. 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: در سال ۵۷ جمعیت ایران ۳۷ میلیون نفر بود و کل صنعت برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات بود. امروز با وجود تحریم و فشار سیاسی و جنگ تحمیلی، تولید انرژی برق ۸۸ هزار مگاوات است، این تحول عظیم در صنعت برق کشور رخ داده است و در منطقه جنوب غربی آسیا ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را دارد. در حوزه شبکه، خطوط و پست ها امروز ۱۰۰ درصد شهرهای کشور از برق استفاده می کنند و ۹۷ درصد روستاهای کشور برق دارند. در یک دهه گذشته نهضت کاهش تلفات برق داشتیم و تلفات در این حوزه یک رقمی شده است. اما با وجود موفقیت چشمگیر نظام این صنعت با مشکلاتی در حوزه مصرف و بهره وری پایین انرژی و کاهش سرمایه گذاری مواجه است. انصافا دولت سیزدهم گام های بلندی در حوزه صنعت برق برداشته است. اراده جدی رییس جمهور و معاون اول به تحول در صنعت نفت به عنوان زیر ساخت توسعه کشور، همکاری نزدیک وزارت خانه های نفت، صنعت و کشاورزی با وزارت نیرو، نقش موثر وزیر نیرو به عنوان یک مدیر کارآزموده و اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا و مورد احترام، تیم مدیریتی با تجربه و کارشناس در صنعت برق از اقداماتی است که در این یک سال شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: در حالی که در تابستان گذشته با خاموشی طولانی و بلند مدت رو به رو بودیم و بخش های صنعتی و کشاورزی به شدت رنج می برد، اولین تصمیم کوتاه مدت دولت سیزدهم از ۹ ماه قبل ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به شکلی که با هیچ محدودیتی برای مشترکان خانگی و تجاری رو به رو نشویم، بود. باید قدر شناس این اقدام بود و ما از تلاش مسئولان تشکر می کنیم اما این قدردانی بهتر است با کاهش مصرف برق باشد. تصمیم درباره اینکه در ساعت کار ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم بسیار موثر بوده است. مذاکره با صنایع بزرگ برای مدیریت مصرف از دیگر اقدامات موثر بود.

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاهی تا ۳۰ هزار مگاوات در چهار سال دولت سیزدهم کار بزرگی است که امیدواریم به بهترین شکل انجام شود. در این مدت برای اجرای این تصمیم قدم های بزرگی برداشته شده است. برنامه ریزی برای ۱۰ هزار مگاوات انرژی برق تجدیدپذیر از آب و نور نیز از اقدامات و تصمیمات موثر خواهد بود. ایران ظرفیت دارد که صد هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها