چگونه تلفن همراه به مچ دست آسیب می‌زند؟

دستگاه های دستی از جمله تلفن همراه می‌توانند در دراز مدت به مچ دست، آرنج یا گردن شما آسیب بزنند.

چگونه تلفن همراه به مچ دست آسیب می‌زند؟

چگونه تلفن همراه به مچ دست آسیب می‌زند؟

 

تلفن‌های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی مدرن بوده و خرید، مکالمه و کار را در حال حرکت آسان‌تر می‌کنند.

متأسفانه، این مزایا با آسیب‌هایی مانند خستگی چشم، سردرد و ترس از دست دادن همراه است.

مچ‌ بند

 سیناپرس نوشت؛ ساوت یونیورسیتی (South University) گزارش می دهد که کاربران گوشی های هوشمند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی استاف و حواس پرتی در رانندگی قرار دارند.

بعلاوه، آنها در معرض خطر بیشتری برای مشکلات بینایی ناشی از استفاده بیش از حد از صفحه نمایش هستند.

بر اساس تحقیقات اخیر، یکی دیگر از مشکلات رایج ترس از دست دادن است، احساسی همه جانبه که می تواند بر خواب، رفاه ذهنی، عملکرد کار یا مدرسه و خلق و خوی کلی تأثیر بگذارد.

دستگاه های دستی از جمله تلفن همراه همچنین می توانند در دراز مدت به مچ دست، آرنج یا گردن شما آسیب بزنند.

شکایات رایج مانند گرفتگی گردن و مشکل شست با نام تاندونیت پیامکی، اغلب ناشی از حرکات تکراری مرتبط با استفاده از گوشی هوشمند است.

جیسون هاچیسون (Jason Hutchison) فیزیوتراپیست در این باره می گوید: امروزه بیماران زیادی با مشکل گردن درد دیده می شوند که ماهیت درد آن ها بیشتر تکراری است.

با گذشت زمان، استفاده از گوشی های هوشمند می تواند منجر به مشکلات عصبی، کمردرد، سردردهای مزمن، سندرم تونل کارپال و سایر آسیب ها شود.

ارسال پیامک، خرید آنلاین، ویرایش عکس و سایر فعالیت‌هایی که با گوشی هوشمند انجام می شوند شامل حرکات مکرر دست و بازو هستند.

این حرکات ریز می تواند به تاندون ها، رباط ها، استخوان ها و ماهیچه های شما فشار وارد کرده و باعث انواع دردها شود.

تانای امین (Tanay Amin) جراح ارتوپد دست می ‌گوید: برای برخی، حرکت مکرر می ‌تواند منجر به شرایطی مانند سندرم‌ های تونل کوبیتال یا تونل کارپال، تنوسینوویت دو کوئروین، التهاب تاندون و حتی آرتروز شود.

 

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که بر روی ۳۸۷ دانش آموز انجام شد، نشان داد که بیش از ۶۶ درصد به تلفن های هوشمند خود معتاد بودند و ۱۹ درصد به تنوسینوویت، وضعیتی که با درد شست و مچ مشخص می شود، مبتلا بودند.

 

همانطور که محققان خاطرنشان می کنند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد پیامک های تلفن همراه می تواند بر مچ دست و شست تأثیر بگذارد. این مشکلات به طور فزاینده ای در بین نوجوانان رایج شده و ۴۳ درصد از کسانی که بیش از حد از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند را تحت تأثیر قرار می دهند. 

به گفته محققان یکی دیگر از آسیب‌های مرتبط با استفاده از گوشی ‌های هوشمند، تاندونیت است. این بیماری التهابی باعث درد در مچ دست و انگشتان می شود و دامنه حرکتی را محدود می کند. ویرجینیا جونز، جراح ارتوپد و دست در این باره توضیح می دهد: حجم زیاد این حرکات تکراری منجر به شروع تاندونیت می شود.

علاوه بر این، آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا هشدار می دهد که استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند می تواند درد آرتروز را بدتر کرده و التهاب تاندون های ساعد را تشدید کند.

پژوهشگران گزارش می دهند که اکثر آمریکایی ها بیش از ۴ ساعت در روز را سرگرم استفاده از تلفن همراه هستند.

متأسفانه، این عادت می تواند منجر به آسیب های دردناکی شود که ممکن است نیاز به ماه ها درمان داشته باشد. واضح ترین راه حل این است که استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت خود را برای چند هفته متوقف کنید.

محققان همچنین پیشنهاد می ‌کنند یکی از کارهایی که می ‌توانید برای جلوگیری از درد مچ دست انجام دهید، استراحت مکرر است. مچ دست، انگشتان، گردن و سینه خود را چند بار در روز کش بدهید تا تنش از بین برود.

دکتر تنای امین توصیه می ‌کند تلفنتان را به ‌جای نگه ‌داشتن در دست، روی یک سطح صاف قرار دهید. گزینه دیگر استفاده از پایه تلفن قابل تنظیم همراه با قلم یا لوازم جانبی مانند هدست و هدفون است.

همچنین می ‌توانید تایپ صوتی را امتحان کنید، قابلیتی که در اکثر تلفن ‌های هوشمند و تبلت‌ها در دسترس است. به یاد داشته باشید که مرتباً دست‌ ها را عوض کنید و هر بار که در دستگاه خود تایپ می‌ کنید از انگشت های یکسانی استفاده نکنید.

 

دکتر امین در انتها پیشنهاد می کند که اگر از قبل در مچ دست خود درد احساس می کنید، استفاده از آتل آرتروز را تا زمانی که علائم شما بهبود یابد، در نظر بگیرید. با این حال، تاندونیت و سایر آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد مچ دست ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد و ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

دکتر امین می افزاید: اول و مهمتر از همه، اگر هر گونه درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سفتی را تجربه می کنید که بیش از دو هفته ادامه داشته باشد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

شرح کامل این پژوهش و یافته ها و توصیه ها را می توانید در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Psychiatry ملاحظه و مطالعه کنید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها