تحصن در تحصن

 تحصن در تحصن

 رضا‌ قاسم‌پور فعال فرهنگی

دو شب پیش همزمان در دو گروه آزاد معلمان و دانش آموزان معطوف به شهیدستان جنب و جوش عجیبی برای راه‌اندازی اعتراضات مدنی برقرار بود. دسته اول همکارانی بودند که متاثر از مطالبه‌گران فرهنگی کشور در حال ساماندهی تحصن برای روزهای شنبه و یکشنبه (۲۰ و ۲۱ آذر) بودند.

گروه دوم دانش آموزانی بودند که در دو سال آموزش کرونایی پشتشان باد خورده و ناراضی از امتحانات حضوری احتمالی دیماه بوده و در حال راه‌اندازی هشتک "نه به امتحانات حضوری" در تکاپو بودند.

از منظری این جنب و جوش‌های مدنی هر دو مغتنم بوده و نشان از خروج از بی‌تفاوتی معلم و دانش آموز این کهن مرز و بوم نسبت به سرنوشت خویش است.

 معلمان چه می‌گویند

قاطبه معلمان معتقدند: "فردا قرار است شاهد بزرگترین تبعیض قرن باشیم! یک شنبه بیست و یکم آذر ۱۴۰۰ قرار است در مجلس شورای اسلامی همزمان دو لایحه رتبه بندی فرهنگیان برای جامعه‌ی ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان ایران با بودجه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پس از کش و قوس‌های فراوان بعد از ۱۰ سال تصویب گردد با میانگین افزایش حقوق حدود ۲ میلیون تومان برای شش ماه... و همزمان... طرح فوق العاده خاص برای کارکنان قوه قضاییه و چند نهاد وابسته با بودجه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای جمعیت کارمندی حدود ۵۰ هزار"

 رتبه بندی و قانون مدیریت خدمات کشوری

دولتیان دهه هشتاد معلم‌ها را با قانون مدیریت خدمات کشوری دست به سر کرده و نهایتا دستگاه‌های خاص از شمول پرداخت خدمات کشوری خارج شده و چند دستگاه شبیه آموزش و پرورش به ته این لایحه چسبید.

دهه نود سر معلم‌ها را با لایحه رتبه‌بندی گرم کرده و نهایتا یک دهه کشمکش برای تصویب لایحه رتبه‌بندی کفاف نکرد و این طرح کذایی به پسا ۱۴۰۰ و قرن ۱۴ سر ریز شد.

در دو دوره، دولت‌های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی معلم‌ها را عملا دنبال نخود سیاه فرستاده و به ریش آن‌ها قهقه مستانه زدند.

دوره احمدی نژاد اعتراضات معلم‌ها سرکوب و فضای فرهنگی به شدت امنیتی شد و پرونده‌های سنگینی برای معلم‌ها در هیات های تخلفات و حراست ها و ...بسته شد.

دوره خاتمی و روحانی تا حدودی سایه سنگین فضای امنیتی از سر آموزش و پرورش کنار رفته و دولت روحانی حتی معلم‌ها را برای راه اندازی کانون های صنفی فرهنگیان تشویق و ترغیب نمود.

اکنون دولت رییسی با شعار دولت قوی و اجرای عدالت سرکار آمده و میراث‌دار لایحه رتبه بندی معلمان است.

رییسی در دوره تبلیغات وعده بهبود منزلت و معیشت معلم‌ها را سر داده و پسا انتخاب نیز گفتند: که باید مشکلات معلم‌ها یکبار برای همیشه حل و فصل گردد.

رییس جمهور در داستان انتخاب وزرای آموزش و پرورش با معرفی باغگلی و فیاضی عکس وعده‌های خود عمل کرده و نشان داد که چون اسلاف خویش اهمیت و اولویتی برای آموزش و پرورش قائل نیست.

جالب تر آنکه معلم‌ها در تمام ادوار پای ثابت انتخابات‌ها بوده و علاوه بر تبلیغ و اداره ستادهای انتخاباتی روسای جمهور و کاندیداهای نمایندگی مجلس فرایند مشقت بار انتخابات را با چندرغاز به دوش کشیدند.

 سخن آخر:

۲۱ آذر آزمون سختی برای مجلسیان است بیش از دو میلیون فرهنگی چشم و گوش به مجلس دوخته‌اند تا عدالت مورد ادعای نمایندگان انقلابی را نظاره‌گر باشند.

تاکنون معلمان به روش‌های قانونی و مدنی سعی کرده‌اند اعتراض خود را در حوزه مطالبات قانونی به گوش مقامات و تصمیم گیرندگان برسانند.

این اعتراضات حق مسلم و قانونی همه شهروندان و از جمله فرهنگیان است.

محور کانونی اعتراضات معلمان در ماه‌های اخیر معطوف به دو چالش مهم بوده است: همسان‌سازی‌ بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری و رتبه‌بندی‌ شاغلان حداقل هشتاد درصد حقوق‌ اعضای هیات‌ علمی این‌ها در واقع، کف خواسته‌ها و مطالبات معلمان هستند و انتظار این است که پاسخ درخور و شایسته‌ای از سوی مسئولان و تصمیم گیرندگان به آنان داده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها