توصیه‌های ایمنی در استفاده از آسانسور

توصیه‌های ایمنی در استفاده از آسانسور

از آنجایی‌که آسانسورها یکی از تأسیسات بسیار مهم در واحدهای مسکونی، اداری و تجاری هستند که روزانه ده­‌ها، صدها و یا شاید گاهی هزاران نفر از آن استفاده می­‌کنند، برخی موارد در خصوص مسائل ایمنی مرتبط با آسانسور ارائه می‌شود تا با آگاهی از آن و خطرات پیرامون این تأسیسات مهم بتوان از بروز حوادث و سوانح جلوگیری کرد.

1-حتماً برای آسانسور خود یک پرونده تشکیل بدهید و در این پرونده مشخصات آسانسور را به شرح زیر درج کنید:

1-1- تعداد آسانسور

2-1- طول حرکت آسانسور

3-1- تعداد طبقات توقف

4-1- نام و نشانی شرکت فروشنده و نصاب آسانسور

5-1- نام و نشانی شرکت بازرسی، تعمیرات و نگهداری آسانسور

6-1-   نوع آسانسور (کششی، اصطحکاکی، هیدرولیکی)

7-1-  سال نصب و بهره‌برداری

8-1- زمان آخرین تعمیرات اساسی  

2-کلیه شرکت­‌ها، سازمان­‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری حتماً یک برنامه مستمر و منظم برای بازدید از سیستم آسانسور داشته باشند، چراکه مشاهده می­‌شود تا زمانی‌که مشکلی برای بخشی از اجزای آسانسور حادث نشده باشد، بازدیدهای منظم و مستمر صورت نمی­‌گیرد.

  3-حتماً از شرکت­‌های دارای پروانه فعالیت حرفه­‌ای و تکنیسین­‌هایی استفاده شود که دارای گواهی صلاحیت فنی و حرفه‌­ای باشند.  

4- زمانی‌که تمامی سیستم آسانسور توسط کارشناس واجد صلاحیت مورد بازرسی قرار گرفت، حتماً از وی گواهی انجام بازرسی ادواری اخذ کنید چراکه یکی از شروط اساسی شرکت­های بیمه در پرداخت خسارات احتمالی، دارا بودن گواهی بازرسی ادواری و ارائه آن است. کارشناس بازدید فنی باید تمامی اجزای آسانسور را به شرح زیر مورد بازرسی قرار دهد:

1-4- بازرسی چاه آسانسور

2-4- بازرسی ضربه گیر آسانسور

3-4- بازرسی وزنه تعادل آسانسور

4-4- بازرسی ریل کابین آسانسور

5-4- بازرسی چاهک آسانسور

6-4- بازرسی موتورخانه آسانسور.

7-4- بازرسی کابین و طبقات.

8-4- بازرسی گیربکس، ترمز و ترمز ایمنی

9-4- بازرسی کلیدهای اصلی

10-4- بازرسی کنترل عملکرد آسانسور

  5- توصیه‌های ایمنی در زمان استفاده از آسانسور

1-5- بیشتر از ظرفیت مجاز آسانسور، استفاده نشود.

2-5- مسافران بیرون آسانسور، فرمان احضار می‌دهند و مبدأ و مقصد را مشخص می‌کنند و آسانسور هم در زمان مناسب و طبق برنامه قبلی پاسخ می‌دهد. بنابراین فشار مجدد و متعدد روی دکمه‌های احضار کابین، موجب اختلال احتمالی در سیستم الکترونیکی و راهبری آسانسور خواهد شد و یکی از عوامل بروز خسارت است.

3-5- هرگز کودکان، سالمندان و معلولان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنند.

4-5- هرگز هنگام وارد شدن به کابین آسانسور در حال گفت‌وگو از عقب یا از پهلو وارد آسانسور نشوید.

همواره هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید.

ساده‌ترین روش، اطمینان از وجود روشنایی کابین، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد احتمالی درون آن است.

5-5- در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتی‌الامکان به تنهایی از آسانسور استفاده نشود.

6-5- قطع برق از اصلی‌ترین مشکلات در استفاده از آسانسورها در کشور است. البته آسانسورها باید به سیستم «BLACK OUT- سیستم نجات اضطراری» مجهز باشند تا در زمان قطع برق، کابین هم‌تراز یک طبقه متوقف شود اما در مواقعی امکان حبس در آسانسور نیز وجود دارد.

7-5- معمولا بلافاصله بعد از گیر افتادن آسانسور، احساس خفگی به افراد دست می‌دهد که این امر بیشتر یک توهم است تا واقعیت و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خفگی در آسانسور، گزارش نشده است. این فقط ذهنیتی است که برای مردم در خصوص تمام شدن اکسیژن در آسانسور ایجاد شده و کاملا اشتباه است و چنین موردی در ساختار آسانسورهای امروزی و همچنین دارابودن اکثریت مردم از تلفن همراه، امکان ندارد.

8-5- در هنگام حوادث آتش‌سوزی یا حوادث دیگر، به هیچ‌وجه از آسانسور استفاده نشود.

9-5- در هنگام سوارشدن یا خروج از آسانسور همواره به جلوی پای خود دقت شود. زیرا ممکن است کابین کاملاً هم سطح با طبقات نایستاده باشد.

10-5- در داخل آسانسور حتماً تلفن اضطرای قرار داده شود. بیمه ملت با آرزوی سلامتی برای همه مردم، در خصوص استفاده از آسانسور این موارد را مورد توجه قرار داده و امیدوار است با رعایت و انجام آن، از بروز حوادث و سوانح جلوگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها