قد بلند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

بلند قد بودن با خطر بالای مشکلاتی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و بروز رگ‌های واریسی مرتبط است. ضمن آن که خطر بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا را کم می کند.

قد بلند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

پژوهشگران آمریکایی در یک تحقیق جدید مشاهده کرده اند که بلندقدی و کوتاه قدی، هر یک در بروز چند بیماری خاص در افراد مختلف دخیل هستند.

سیناپرس نوشت؛ بر اساس مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران مرکز پزشکی منطقه‌ی کوهستان راکی ایالات متحده آمریکا انجام شده است، قد افراد در میزان خطر ابتلا به برخی بیماری ها موثر است و بلند قد یا کوتاه قد بودن، می تواند این خطر را افزایش دهد.

قد یکی از عوامل مرتبط با چندین بیماری شایع از بیماری قلبی گرفته تا سرطان بوده است. اما دانشمندان برای تعیین این که قد بلند یا کوتاه قد ما را در معرض خطر چه بیماری هایی قرار می دهند یا این که آیا عواملی که بر قد تأثیر می گذارند، مانند تغذیه و وضعیت اجتماعی-اقتصادی، واقعاً مقصر هستند یا خیر، تلاش‌هایی را انجام داده‌اند.

حالا در مطالعه‌ای جدید، محققان تصمیم گرفتند تا با بررسی جداگانه ارتباط بین بیماری‌های مختلف و قد واقعی افراد و ارتباط آن ها با قد پیش‌بینی‌شده بر اساس ژنتیک، این عوامل مخدوش‌کننده را حذف کنند. 

این تیم برای پژوهش خود، از داده های برنامه ای موسوم به VA Million Veteran استفاده کرد که شامل اطلاعات ژنتیکی و سلامتی بیش از 200 هزار بزرگسال سفیدپوست و بیش از 50 هزار بزرگسال سیاه پوست بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که بلند قد بودن با خطر بالای مشکلاتی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و بروز رگ‌های واریسی مرتبط است. ضمن آن که خطر بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا را کم می کند.

این مطالعه همچنین ارتباط جدیدی را بین قد بلندتر و خطر بالای نوروپاتی محیطی که در اثر آسیب به اعصاب اندام‌ها و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی مانند زخم پا و پا ایجاد می‌شود، کشف کرده است.

در مطالعه جدید، به طور کلی بیش از 1000 شرط و ویژگی مورد بررسی قرار گرفته اند و لذا می توان آن را بزرگ ترین مطالعه ارتباط قد و بیماری تا به امروز قلمداد کرد.

محققان فوق به این نتیجه رسیده اند که قد، ممکن است یک عامل خطر ناشناخته برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد.

با این حال، آن ها می گویند که برای روشن شدن برخی از این ارتباطات به مطالعات بیشتری نیاز است و در این راستا، مطالعات آینده از گنجاندن جمعیت بین المللی بزرگ تر و متنوع تر سود خواهند برد.

این محققان اظهار داشته اند: ما با استفاده از روش های ژنتیکی به کار رفته در برنامه VA Million Veteran، شواهدی پیدا کردیم که نشان می دهند قد بزرگسالان ممکن است بر بیش از 100 ویژگی بالینی تأثیر بگذارد، از جمله چندین وضعیت مرتبط با نتایج ضعیف و کیفیت زندگی مانند نوروپاتی محیطی، زخم اندام تحتانی و مشکلات وریدی مزمن. 

به گفته آن ها، قد به احتمال زیاد، یک عامل خطر ناشناخته و غیرقابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان است.

این یافته ها در مجله دسترسی آزاد PLOS Genetics منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها