گلودرد بچه‌ها نشانه چیست

یک فوق تخصص قلب و عروق، گفت: درجه رماتیسم قلبی بسته به اینکه دریچه‌های قلب چقدر درگیر باشد فرق می‌کند، رماتیسم عموما در کودکی اتفاق می‌افتد.

گلودرد بچه‌ها نشانه چیست

به گزارش مستقل آنلاین، محمدحسین نجفی، با حضور در برنامه «طبیب»، با اشاره به اینکه فشار خون بالا فشار خونی است که عدد سیستول بالای ۱۳ و دیاستول بالای ۸.۵ باشد، تصریح کرد: فشار خون نرمال پایین این اعداد است، در برخی افراد وقتی فشار بالا می‌رود به تدریج مغز عادت می‌کند که این فشار را تحمل کند اما عوارضش را با وجود اینکه شخص می‌گوید من عادت به این فشار کردم روی مغز، قلب و کلیه می‌گذارد و شخص به زودی دچار عوارض قلبی، مغزی و کلیوی خواهد شد، فشار این افراد باید به تدریج کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه فشار خون قاتل نامرئی است، اظهار کرد: چون در برخی از بیماران علامت خاصی ندارد و آنها هم فکر می‌کنند راحت هستند اما نمی‌دانند که یک قاتل نامرئی همراه دارند که سلول‌های مغز، قلب و کلیه را تک تک از بین می‌برد و ایجاد حوادث در آنها قریب‌الوقوع است. این وظیفه پزشک است که به وسیله داروهای متنوع فشار را کنترل کند. مصرف آب‌غوره، آب نارنج و مواد ترش و زدن سوزن به دست برای یک ربع ممکن است فشار را پائین آورد، ولی مجدد بالا می‌رود، لذا اگر بیمار فشار خونی در منزل دارید دو قرص کاپتوپریل و نیترات زیر زبانی را در منزل داشته باشید و به فواصل روی زبان بیمار قرار دهید، دو یا سه بار انجام دهند اگر فشار پائین نیامد حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این پزشک متخصص افزود: فشار خون پایین اگر علامت نداشته باشد تا یک مرحله‌ای نعمت خداست، ولی در یک مرحله‌ای بیمار می‌گوید من مرتب سرگیجه دارم و زندگی‌ام مختل شده که آن وقت باید درمان شود. برای گرفتن فشار خون در منزل حتما شخص باید نشسته باشد، پشتش تکیه داده شده باشد، دست در راستای قلب قرار گیرد و تکیه‌گاه داشته باشد، فرد نباید صحبت کند، بازوبند باید سایز فرد بوده و تنگ نباشد، بهترین زمان برای این کار دو ساعت قبل از شام است، چون فشار صبح‌ها پائین است و ظهر بالا می‌رود، سیگار و قهوه مصرف نکرده باشند و مثانه پر نباشد. افراد باید عدد فشار خون خود را بدانند، اما وسواس در گرفتن مرتب فشار نداشته باشید.

نجفی همچنین در پاسخ به این مطلب که برخی از افراد به ماده حاجب آنژیوگرافی حساسیت دارند، اظهار کرد: این ماده که در سیتی آنژیوگرافی استفاده می‌شود حاوی ید است و گاهی افراد به آن حساسیت پیدا می‌کنند، البته اخیرا حساسیت‌های این مواد پائین آمده ولی اگر شخص قبل از آنژیو به پزشک اطلاع دهد پزشک با دادن مایعات زیاد و داروهایی مثل آنتی‌هیستامین حساسیت را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: خیلی از مردم فکر می‌کنند آنژیوگرافی یک عمل است و باید مثلا داروهایی مثل آسپرین را قبل از آن قطع کنند در حالی که در آنژیوگرافی و پلاسی قطع دارو لازم نیست و باید داروهایی که الزام است ادامه دهند، فقط اگر کسی متفورمین مصرف می‌کند باید آن را از شب قبل قطع کند. آنژیوگرافی فقط مشاهده است و مهم ترین محدودیت در انجام آن این است که شخص نخواهد انجام دهد، یا کراتینین او بالا بوده و مشکل کلیوی داشته باشد و یا فرد دچار کم خونی یا تب حاد باشد، اما سن برای این کار محدودیت نیست.

فوق تخصص آنژیوپلاسی در خصوص تپش قلب نیز گفت: ما تپش‌های بی‌خطر داریم تا تپش‌های فوق‌العاده خطرناک، لذا فردی که دچار تپش می‌شود باید حداقل یک نوار در زمان تپش بگیرد تا پزشک با مشاهده آن به تشخیص درست برسد.

نجفی در خصوص تفاوت‌ سی‌تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی یادآور شد: در ابتدا آنجا که پزشک به گرفتگی رگ شک می‌کند یک تست ورزش دارد، ممکن است اسکن هسته‌ای بکنیم یک روش موازی با آنها سی‌تی آنژیوگرافی است در این روش زیر دستگاه می‌خوابیم یک ماده حاجب به رگ می‌زنند و از زوایای مختلف عکس می‌گیرند. اما این‌ها راه تشخیص قطعی نیست راه قطعی انجام آنژیوگرافی است، چون اگر سی‌تی نشان دهد شخصی سالم است قطعا سالم است ولی اگر بگوید رگی گرفتگی دارد باز بیمار باید آنژیوگرافی بشود.

این فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه هیچ نوار قلب و اِکوی سالمی ردکننده بیماری قلبی نیست، اظهار کرد: هر دردی از گوش تا ناف به ویژه اگر با فعالیت تشدید شود تشخیص قطعی آن قلب است مگر اینکه عکسش ثابت شود، اینکه راه می‌روم مچ دست راست یا فکم درد می‌گیرد قطعا قلب است، همچنین برخی از تنگی نفس‌ها. اما اگر دردی با پهلو به پهلو شدن تشدید می‌شود و ثانیه‌ای است درد قلبی نیست، چون درد قلبی از دو دقیقه به بالاست. اولین قدم در تشخیص پزشک شرح حال گرفتن از بیمار است، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز پیاده‌روی منظم روزانه است.

وی در پایان در خصوص رماتیسم‌ قلبی نیز گفت: درجه رماتیسم قلبی بسته به اینکه دریچه‌های قلب چقدر درگیر باشد فرق می‌کند، رماتیسم عموما در کودکی اتفاق می‌افتد، لذا باید گلودرد بچه‌های ۵ تا ۱۵ ساله را جدی بگیریم، چون اگر خوب درمان نشود می‌تواند دریچه‌های قلبی را مورد تهاجم قرار دهد.

منبع: مهر

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها