روش های درمان سلولیت چیست؟

ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می‌شود.

روش های درمان سلولیت چیست؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. این نوع خاص از چربی زیر پوستی بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری پرتقالی شکل به پوست می‌دهند.

سلولیت معمولا در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به وفور دیده می‌شود.

ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می‌شود.

سلولیت در هر قسمتی از بدن که چربی تجمع پیدا کند مانند شکم، بازو و ناحیه باسن و ران پدید می‌آید. از دیگر علت سلولیت، رژیم غذایی ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، ورزش نکردن، کم آبی، درصد چربی بدن و متابولیسم ضعیف هستند

 

1- کرم های ضد سلولیت: این کرم ها برای حل کردن چربی و صاف کردن پوست است. هیچ شواهد علمی که این کرم ها در برابر سلولیت موثر باشند وجود ندارد. این دارو اثر خود را ممکن است به علت باریک شدن رگ های خونی و خارج کردن آب از پوست نشان دهد.

 

2- لیپوساکشن: جراحی برای برداشتن چربی ته نشین بدن است. هر چند حذف چربی عمیق است ولی روی سلولیت که درست در زیر پوست است اثری ندارد. لیپوساکشن ممکن است ظاهر سلولیت را بدتر و سبب فشار بیشتر در پوست شود.

 

3- مزوتراپی: شامل مواد تزریقی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، آنزیم ها به بافت در زیر پوست می باشد. مزوتراپی ممکن است سبب شکستن چربی و بهبود اندکی در ظاهر سلولیت شود اما خطر تورم، عفونت و خطوط نامنظم دارد.

 

4- ماساژ و درمان با آب گرم: ماساژ و درمان آبگرم ممکن است اثر موقتی در ظاهر فرورفتگی پوست داشته باشد. اما آنها سلولیت را حذف نمی کنند و احتمالا حذف مایع اضافی علت آن است.

 

5- درمان سلولیت با لیزر: در این دستگاه از انرژی لیزر در درمان سلولیت استفاده می شود که می تواند سبب ذوب شدن چربی در زیر پوست، شکستن باندهای فیبری در زیر پوست و تحریک تولید کلاژن شود.

 

6- مکمل های غذایی در درمان سلولیت: برخی از مکمل های غذایی که برای درمان سلولیت استفاده می شوند ممکن است خطرات بهداشتی داشته یا ممکن است با برخی داروها تداخل کنند. مثلاً ممکن است ترکیب یدی که در آنها وجود دارد برای تیروئید و شرایط دیگر مضر باشد.

 

7- تزریق آنزیم کلاژناز برای درمان سلولیت: کلاژناز یک آنزیم طبیعی در بدن است که موجب شکسته شدن کلاژن جزئی از بافت همبند می شود. تزریق این آنزیم ممکن است در بهبود ظاهر سلولیت مفید باشد. اینکه آیا تزریق کلاژناز یک گزینه برای درمان سلولیت باشد در دست تحقیق است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها