این ویتامین ها چه خاصیتی برای پوست دارند؟

پوست وسیع‌ترین و گسترده‌ترین ارگان بدن است . علاوه‌بر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، ویتامین‌ها نیز در حفظ سلامت پوست و نیز حفظ جوانی پوست نقش بسزایی دارند.

این ویتامین ها چه خاصیتی برای پوست دارند؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

پوست وسیع‌ترین و گسترده‌ترین ارگان بدن است که باید در برابر تابش اشعه‌‌‌‌‌های فرابنفش خورشید محافظت شود. نخستین توصیه‌ی متخصصان پوست این است که از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. علاوه‌بر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، ویتامین‌ها نیز در حفظ سلامت پوست و نیز حفظ جوانی پوست نقش بسزایی دارند.

 

 ویتامین A:  برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول‌های پوست لازم است.

 ویتامین C: ‌ برای تولید کلاژن لازم است و بدن نمی‌تواند آن را بسازد.

 ویتامین E: که برای رشد بافت‌های سالم لازم و یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده پایدار است، پوست را مرطوب و شفاف می‌کند و از مضرات رادیکال‌های آزاد می‌کاهد.

 ویتامین B1:  از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

 ویتامین B2 یا ریبوفلاوین:  به داشتن پوست و ناخن سالم کمک می‌کند و برای تکثیر، رشد و ترمیم پوست، مو، ناخن و مفاصل ضروری است.

 

 ویتامین B3 یا نیاسین:  نقش ترمیم و نگهداری ژن‌ها و DNA را برعهده دارد. علاوه بر این، از پدید آمدن لک‌های رنگی روی پوست جلوگیری می‌کند و مرطوب‌کننده خوبی است.

 کلسیم:  آسیب و لک‌های پوستی را از بین می‌برد و پوست خسته و مرده را از نو زنده می‌کند.

 

منیزیم: که از اختلالات پوستی جلوگیری می‌کند و یکی از عناصر اصلی برای سالم ماندن است و در بیش از 300 واکنش زیست شیمیایی بدن دخالت دارد.

 

 روی:  در تولید کلاژن نقش دارد، از بروز چین و چروک و خستگی پوست جلوگیری و لک‌های پوستی را درمان می‌کند

 سلنیوم:  خاصیت کشسانی پوست را حفظ می‌کند.

 

 کروم:  از پیری زودرس ناشی از افزایش بیش از حد هورمون انسولین در خون که سبب بروز دیابت و تخریب عروق می‌شود، پیشگیری می‌کند.

 

لیزین: سطح پایین آن باعث افت سنتز پروتئین می‌شود و روی تشکیل کلاژن و عضله تاثیر می‌گذارد و پرولین که پوست را نرم و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند، دیده می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها