کبد چرب قابل کنترل است!

یکی از بیماری های پر شیوع در جامعه ما ، بیماری کبد چرب است که متاسفانه خیلی از افراد آن را نادیده گرفته و برای درمان آن اقدامی نمی کنند. اولین عامل در درمان کبد چرب، رژیم غذایی است

کبد چرب قابل کنترل است!

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از بیماری های پر شیوع در جامعه ما ، بیماری کبد چرب است که متاسفانه خیلی از افراد آن را نادیده گرفته و برای درمان آن اقدامی نمی کنند.

بسیاری از افراد به طور اتفاقی مثلا با یک سونوگرافی شکمی یا یک چکاب آزمایش خون متوجه کبدچرب می شوند.

این بیماری در هر سنی می تواند بروز کرده و در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن کبد و حتی مرگ خواهد شد. 

خیلی از افراد تصور میکنند چون لاغر هستند یا وزن نرمالی دارند، به دلخواه از شیرینی جات استفاده می کنند و فکر میکنند مثلا فقط چربی ها سبب ابتلا به کبدچرب می شوند غافل از اینکه یکی از مهمترین عوامل ابتلا به کبد چرب مصرف شیرینی ها مانند نوشابه، کیک،کلوچه،‌پیراشکی، عسل ، آبنبات ، حلوا و.... است.

شیرینی جات در بدن تبدیل به چربی شده که در کبد رسوب می نماید. 

کبد چرب فقط خاص افراد چاق نیست ، بلکه در تمام افراد در صورت عدم رعایت رژیم غذایی بروز می کند. 

اولین عامل در درمان کبد چرب، رژیم غذایی است.

 

با رعایت موارد زیر، شما می‌توانید کبدچرب را کنترل و درمان کرده، این موارد شامل:

کاهش وزن. در صورتیکه شما اضافه وزن داشته و یا چاق هستید، میزان کالری مصرفی در روز  و افزایش فعالیت بدنی، اقدام به کاهش وزن نمایید. همچنین با اتخاذ یک رژیم غذایی سالم نیز بخود کمک نمایید. برای دریافت راهنمایی در این مورد به پزشک و یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

ورزش کرده و فعالیت بدنیتان را افزایش دهید. هدفتان را حداقل 30 دقیقه ورزش در طول روز قرار داده و اگر نیاز به کاهش وزن هم دارید، این میزان را افزایش دهید.

 

دیابت و کلسترول خون خود را کنترل کرده و به توصیه های پزشکتان عمل نمایید.

 

از کبد خود محافظت نمایید. از کارهایی که فشار زیادی بر کبد می‌آورند همچون مصرف الکل و یا مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها