بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان

بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان


 

سونوگرافی به عنوان یکی از روش‌های استاندارد و منحصر به فرد برای بررسی کیست تخمدان شناخته می‌شود. از دو روش مختلف یعنی سونوگرافی شکم و سونوگرافی ترانس واژینال، می‌توان برای ارزیابی و تشخیص کیست تخمدان در رحم اقدام کرد.

پزشکان معمولا سونوگرافی ترانس واژینال را ترجیح می‌دهند. زیرا پروب دستگاه به تخمدان نزدیک‌تر است. در نتیجه تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. در صورتی که شرایط انجام سونوگرافی ترانس واژینال فراهم نباشد، پزشک آزمایشات دیگری مثل سونوگرافی شکم را تجویز خواهد کرد.

کیست‌های تخمدان، با استفاده از امواج اولتراسوند به خوبی قابل شناسایی خواهند بود. می‌توان انواع کیست‌های ساده، کیست‌های جسم زرد هموراژیک، کیست‌های درموئید، آندومتریوم‌ها و کیست‌های بدخیم را با استفاده از این آزمایش تشخیص داد. در ادامه درباره سونوگرافی کیست تخمدان و زمان انجام آن توضیح می‌دهیم.

سونوگرافی کیست تخمدان چیست؟

سونوگرافی کیست تخمدان، یکی از آزمایشات تصویربرداری است که از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا برای تصویربرداری از تخمدان و رحم استفاده می‌کند. با استفاده از دو روش مختلف یعنی سونوگرافی ترانس واژینال و سونوگرافی شکمی، می‌توان وضعیت رحم و تخمدان را مورد بررسی قرار داد. هدف از انجام این سونوگرافی ، تعیین محل دقیق کیست‌های تخمدان و اندازه‌گیری ابعاد و بررسی ظاهری آن‌ها می‌باشد.

این آزمایش به سادگی انجام می‌شود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد. برای انجام این سونوگرافی، ابتدا باید روی تخت دراز بکشید. سپس تکنسین سونوگرافی، پروب دستگاه در درون واژن یا روی سطح شکم قرار می‌دهد.

در سونوگرافی ترانس واژینال، پروب دستگاه سونوگرافی درون واژن قرار داده می‌شود. سپس امواج اولتراسوند به سمت رحم و تخمدان ارسال می‌شوند. این امواج هنگام بازگشت و برخورد با پروب دستگاه، به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر نمایش داده می‌شوند. سپس تصاویر مربوط به کیست یا سایر توده‌های رحم، به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.

ضرورت انجام سونوگرافی کیست تخمدان

سونوگرافی

سونوگرافی کیست تخمدان، یک روش ایده‌آل برای بررسی ناهنجاری‌ها و مشکلات داخلی رحم است. چند دلیل عمده باعث می‌شود پزشک این روش را برای شناسایی کیست یا درمان آن تجویز کند. در ادامه ضرورت انجام سونوگرافی کیست تخمدان را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. با توجه به اینکه کیست و توده‌ها داخل رحم قرار دارند، بنابراین امکان بررسی کیست و اندازه‌گیری آن با معاینه سطحی امکان‌پذیر نیست. این کیست‌ها ممکن است بسیار خطرناک باشند یا گاهاً با توده‌های سرطانی اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل، پزشک مجبور است آزمایش سونوگرافی کیست تخمدان را برای شخص تجویز کند.
  2. سونوگرافی نتایج دقیق‌تر و بهتری نسبت به سایر روش‌های تشخیصی در اختیار پزشک قرار می‌دهد. با کمک تصاویری که روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود، می‌توان تعداد کیست‌ها، اندازه آن‌ها، خوش خیم یا بدخیم بودن توده و مواردی مانند این را شناسایی کرد.
  3. این روش خطرات کمتری نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری مثل دستگاه اشعه ایکس یا سی تی اسکن دارد. دستگاه سونوگرافی از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این امواج هیچ آسیبی به بدن وارد نخواهند کرد. به همین دلیل، گزینه مناسب‌تری برای بررسی کیسه تخمدان خواهند بود.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا سونوگرافی برای بدن ضرر دارد؟ در پاسخ باید بگوییم، تاکنون گزارش خاصی مبنی بر عوارض و آسیب‌های سونوگرافی گزارش نشده است.

  1. سونوگرافی یک آزمایش در دسترس است. در حال حاضر، اکثر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی خدمات مربوط به سونوگرافی را ارائه می‌دهند. همه این عوامل در کنار یکدیگر، باعث می‌شوند آزمایش سونوگرافی کیست تخمدان یک امر ضروری باشد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: پارگی کیست تخمدان+علائم و درمان

کاربردهای سونوگرافی کیست تخمدان

کیست تخمدان

این آزمایش برای بررسی انواع کیست تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی واژینال ، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این سونوگرافی‌‌ کیست تخمدان است. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای این آزمایش را برای شما بیان می‌کنیم:

تشخیص کیست فولیکولار

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سونوگرافی کیست تخمدان، تشخیص کیست فولیکولار است. کیست فولیکولار زمانی تشکیل می‌شود که تخمک از فولیکول خارج نشود و به لوله فالوپ راه پیدا نکند. در این حالت، فولیکول به رشد خود ادامه می‌دهد و کیست فولیکولار تشکیل می‌شود.

کیست لوتئوم

از دیگر کاربردهای سونوگرافی کیست تخمدان، تشخیص کیست لوتئوم است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک تخمک از فولیکول رها شده و با افزایش سطح هورمون‌های زنانه مثل استروژن و پروژسترون، سطح مایعات داخل فولیکول افزایش یابد.

به مرور زمان، این فولیکول به کیست تبدیل خواهد شد. کیست لوتئوم معمولاً با درد یا علائم خاصی همراه نیست. به همین دلیل شناسایی آن بسیار سخت است. بهترین راه حل برای تشخیص این کیست، انجام آزمایش سونوگرافی است.

کیست پوستی

از دیگر کیست‌هایی که داخل رحم یا تخمدان تشکیل می‌شوند، کیست پوستی است که با اسامی دیگری مثل تراتوما شناخته می‌شود. این کیست‌ها شامل بافت‌های انسانی مثل مو، پوست یا دندان هستند. در واقع سلول‌های جنینی باعث ایجاد کیست‌های پوستی می‌شوند. این غده‌ها معمولاً خطرناک نیستند و با جراحی از بدن خارج می‌شوند.

سیست آدنوما

این توده‌ها روی سطح تخمدان تشکیل می‌شوند و معمولاً خطرناک نیستند. گاهی اوقات با مواد آبکی ترکیب می‌شوند و ابعاد بزرگتری پیدا می‌کنند.

آندومتریوم

زمانی که سلول‌های آندومتر در خارج از رحم رشد کنند، کیست‌های آندومتریوم تشکیل می‌شوند. رشد و بزرگ شدن کیست‌های تخمدان، ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل پیچ خوردگی تخمدان یا تغییر موقعیت تخمدان شود. به همین دلیل شناسایی زود هنگام کیست، اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه زمانی باید برای سونوگرافی کیست تخمدان اقدام کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از بانوان ایجاد می‌شود، این است که آیا دستگاه سونوگرافی اشعه دارد؟ شما می‌توانید در هر زمانی برای انجام سونوگرافی کیست تخمدان اقدام کنید. زیرا این دستگاه از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می‌کند و آسیبی به بدن شما وارد نخواهد کرد. به طور کلی، در زمان‌های زیر می‌توانید برای انجام سونوگرافی کیست تخمدان اقدام کنید:

  1. زمانی که پزشک نتواند با معاینه سطحی منشاء کیست تخمدان یا تعداد آن را شناسایی کند، باید آزمایش سونوگرافی انجام دهید.
  2. زمانی که پزشک نتواند تمایز بین کیست تخمدان یا توده‌های سرطانی و توده‌های خوش خیم را تشخیص دهد.
  3. هنگامی که شخص درد شدید یا ناگهانی در ناحیه شکم و لگن احساس کند.
  4. زمانی که بیمار علاوه بر درد؛ مشکلاتی مثل تب یا استفراغ را تجربه کند، باید به سرعت برای انجام سونوگرافی اقدام کرد تا منشا بروز بیماری مشخص شود.
  5. گاهی اوقات کیست تخمدان باعث بروز مشکلات شدیدتر مثل سرد شدن پوست، تنفس سریع ضعف و بی‌حالی می‌شود. در این حالت باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بررسی مطلب

سونوگرافی یکی از بهترین و استانداردترین روش‌های اندازه‌گیری و شناسایی کیست تخمدان است. عوامل مختلفی بر تشکیل کیست تخمدان یا رشد آن موثر هستند. مهم‌ترین عوامل، اختلالات هورمونی یا برخی بیماری‌ها می‌باشند.

کیست‌های تخمدان ابعاد بسیار ریزی دارند و معمولاً در داخل رحم یا روی سطح تخمدان تشکیل می‌شوند. به همین دلیل، شناسایی آن‌ها با معاینه سطحی کار چندان ساده‌ای نیست. در نتیجه باید از سونوگرافی برای اندازه‌گیری ابعاد کیست و تعداد آن استفاده کرد.

امواج اولتراسوند می‌توانند کوچک‌ترین کیست‌ها را نیز شناسایی کنند. این روش به هیچ وجه به بدن بیماران آسیب نمی‌رساند و کاملاً بی‌خطر است. بنابراین می‌توانید با خیال آسوده، برای انجام سونوگرافی کیست‌های تخمدان اقدام کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها