سلولیت،

عارضه شایع چاقی

یکی از عوارض شایع چاقی و اضافه وزن سلولیت است که به صورت حفره هایی بر روی پوست ران و زانو و باسن دیده می شود و اصطلاحا به آن پوست پرتقالی می گویند. برای کاهش سلولیت در بدن مصرف گوشتهای چرب،کافئین،نیکوتین و سیگار را کاهش دهید.

عارضه شایع چاقی

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 یکیاز عوارض شایع چاقی و اضافه وزن سلولیت است که به صورت حفره هایی بر روی پوست ران و زانو و باسن دیده می شود و اصطلاحا به آن پوست پرتقالی می گویند . دلایل این عارضه می تواند تجمع چربی در زیر پوست به علت چاقی، تحلیل بافت کلاژن و کشسان و احتباس آب به دلیل گردش خون نامناسب باشد.

 

عوامل موثر بر افزایش سلولیت :

این عارضه در خانم ها به مراتب بیشتر از آقایان می باشد که به دلیل تجمع سلول های چربی در نواحی پایینی بدن است ، همچنین تغییرات هورمونی خانم ها در دوران قاعدگی ، بارداری ، شیردهی و یائسگی باعث سلولیت می شود .

● استرس

● زندگی بی تحرک و بدون ورزش

● با افزایش سن این عارضه بیشتر می‌شود

● استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی

● افزایش وزن و چاقی

● ژنتیک

 

راه درمان سلولیت:

برای درمان آن از راه های زیادی مانند لیپوساکشن ، ماساژ درمانی ، اندرمولوژی ، کرم های آرایشی، مزوتراپی استفاده می شود که اکثر آن ها نه تنها نقش درمانی ندارند بلکه باعث بدتر شدن سلولیت و ایجاد عوارض وخیم می شوند بنابراین بهترین و کاربردی ترین درمان آن استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ی ورزشی به طور منظم است.

رژیم غذایی مناسب برای درمان :

باید با کاهش کالری روزانه وزن اضافی را کم کرد به طوری که این کاهش به صورت کم و یکنواخت باشد ، کاهش بیش از حد غذا سلولیت را بدتر می کند چون بافت کلاژن از بین می رود. 

 چربی ها و فست فود و شکر بیش از حد باید کاهش یابد و روغن زیتون و کانولا و گردو جایگزین روغن های مضر شود.

 استفاده از سبزی و میوه به دلیل دریافت زیاد آنتی اکسیدان و ویتامین و فیتوکمیکال میزان زیادی  از سموم را دفع می کند و برای بهبود سلولیت مناسب است.

 مصرف الکل و دخانیات باید به طور کامل منع گردد . استفاده از این غذاها ابتلا به سلولیت را کاهش می دهد:

گوجه فرنگی ، بروکلی ، رازیانه ، پرتقال ، هویج و ...

 

در نهایت اینکه جلوگیری از ایجاد سلولیت فقط با جلوگیری از افزایش وزن تحقق می یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها