حذف نان و برنج،

اشتباه در رژیم غذایی

‍ به هیچ وجه برای کاهش وزن،منابع کربوهیدرات مثل برنج و نان را قطع نکنید،چون آسیب جدی به پوست و مو وارد میشود که بعضی از آنها غیر قابل برگشت است. همچنین توجه داشته باشید که بدن در حضور کربوهیدرات چربی می سوزاند!

اشتباه در رژیم غذایی

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از کارهایی که افراد وقتی تصمیم به رژیم و لاغر شدن دارند میگیرند، حذف کردن کامل نان و برنج است. اما آیا به نظر شما این ایده مناسبی است؟ 

شاید اول جواب بدهید که بله ایده مناسبی است  و خودتان تغییراتش را در عرض چند روز مشاهده کرده اید. اما ما هم جواب می دهیم چیزی که در عرض چند روز تغییراتش رو حس کردید چربی نیست و فقط آب بدنتان است. 

وقتی که کربوهیدرات می خورید به صورت گلیکوژن در بدن ذخیره می شود. هر گرم کربوهیدرات سه تا چهار برابر وزن خودش آب ذخیره می کند. به محض اینکه دریافت کربوهیدرات را قطع می کنید این ذخایر گلیکوژن مصرف می شود، پس مقدار زیادی آب هم از دست می دهید و در نتیجه وزنتان کم می شود و شاید تغییراتی در ظاهر هم ایجاد شود. 

کربوهیدرات منبع اصلی سوخت مغز است و همین طور وقتی ذخایر گلیکوژنی بدن کم و ضعیف می شوند، بدن سراغ ذخایر چربی رفته و از کتون ها به  عنوان سوخت استفاده می کند که ممکن است حس بدی را برایتان ایجاد کند و از همه مهم تر این سوخت ترجیحی مغز برای طولانی مدت نیست!

علاوه بر این موارد غذاهایی مثل نان و برنج ، ارزش سیری بالایی دارند و با حذف کردنشان ممکن است بیشتر گرسنه بشیم و به ریزه خواری روی بیاوریم. 

ارزش بالای مواد غذایی مثل برنج هم دلیل دیگه ای است که نباید حذف شوند چون برنج سرشار از ویتامین B، منیزیم، روی و آهن است.

پس فقط کافی است رژیم غذایی داشته باشیم که از همه گروه های غذایی به اندازه ی نیاز بهره ببریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها