اختصاص زمانی در روز برای خودتان، شما را شاد می‌کند

اختصاص زمانی در روز برای خودتان، شما را شاد می‌کند

 

روان شناسان معتقدند همه افراد باید در طول روز، زمانی را صرفا به خودشان اختصاص دهند و در این میان نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که وقتی افراد روزانه حدود دو ساعت وقت آزاد دارند، شاد تر هستند.

 

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد داشتن وقت آزاد در طول روز می تواند بر سلامت روحی تاثیر داشته باشد و افرادی که بین دو تا پنج ساعت وقت آزاد در روز دارند به همان اندازه خوشحال هستند که دو ساعت وقت خالی دارند.

این مساله نشان می‌دهد که همه افراد  باید هر روز حدود دو ساعت وقت آزاد به خودشان اختصاص دهند تا احساس شادی کنند. با این حال، افرادی که هر روز هفت ساعت وقت آزاد دارند، نسبت به افرادی که دو ساعت وقت خالی دارند، به طور قابل توجهی از زندگی خود راضی و خوشحال نیستند.

 

مساله فوق ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که افرادی که زمان زیادی دارند به دلیل اتلاف وقت احساس بی‌ فایده بودن می ‌کنند. در نقطه مقابل، وقتی مردم احساس داشتن هدف و مفید بودن می‌کنند، شادتر هستند.

 

گفتنی است یافته ‌های فوق با آنچه بسیاری از مردم تصور می ‌کنند تناقض دارند. بیشتر افراد تصور می کنند اوقات فراغت بیشتر همیشه با شادی مرتبط است در حالی که اینطور نیست و داشتن دو ساعت زمان آزاد روزانه بسیار بهتر شش الی هفت ساعت اوقات فراغت بوده و از سوی دیگر داشتن یک ساعت وقت آزاد یا نداشتن چنین فرصتی نیز به سلامت روانی آسیب می زند.

 

 دکتر ماریسا شریف، نویسنده اول این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: مردم اغلب از مشغله زیاد شکایت کرده و ابراز می کنند که وقت بیشتری می خواهند، اما آیا زمان بیشتر با شادی بیشتر ارتباط دارد؟

 

ما طی مطالعات خود دریافتیم: کمبود ساعات کاری در روز منجر به استرس بیشتر و سلامت ذهنی کمتر می شود. با این حال، در شرایطی که داشتن زمان کم بد است، داشتن زمان بیشتر، همیشه بهتر نیست.

 

دکتر شریف در ادامه توضیحاتش گفت: اگرچه تحقیقات ما بر رابطه بین میزان زمان آزاد در طول روز و رفاه ذهنی متمرکز بود اما بررسی های بعدی ما در مورد اینکه چگونه افراد زمان خود را سپری می ‌کنند آشکار شد. مردم باید تلاش کنند تا زمان آزاد متوسطی داشته باشند تا آن طور که می خواهند وقت خود را سپری کنند.

 

مترجم: حمید تعالی

منبع: spring.org

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها