22 حقیقت خواندنی درباره زندگی رابین ویلیامز بازیگر و کمدین افسانه‌ای سینمای هالیوود

رابین ویلیامز بازیگر و کمدین مشهور آمریکایی از جمله طنازترین و محبوب‌ترین کمدین‌های قرن بیستم به شمار می‌رود. او برنده جوایز اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد.

رابین ویلیامز 8

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو نگاهی داریم به 22 حقیقت خواندنی درباره رابین ویلیامز.

1.رابین ویلیامز در شهر شیکاگو آمریکا به دنیا آمد و کودکی‌اش را در میشیگان گذراند. پدرش رابرت فیتزجرالد ویلیامز دارای اصالت انگلیسی و ولزی و ایرلندی و یکی از مدیران اجرایی ارشد شرکت فورد موتور و پدربزرگش انسلم جی. مک‌لورین از چهره‌های صاحب‌نام حزب دموکرات و سناتور و فرماندار ایالت می سی سی پی بود.

2. رابین ویلیامز اصالتا انگلیسی، ایرلندی، آلمانی و فرانسوی بود و مانند پدرش تحت تعلیم کلیسای پروتستان اسقفی تربیت شد. او بعدها اعلام کرد که مادرش، مهم‌ترین نقش را در کمدین شدن او داشته. چرا که او در کودکی سعی می‌کرد تا با مزه ریختن، نظر مادرش را به خود جلب کند.

رابین ویلیامز

3. رابین ویلیامز جوان با بازی در نقش منفی فاگین در نمایش موزیکال الیویر (Oliver) اثر چارلز دیکنز بود که برای اولین بار به صورت جدی توانایی‌های خود را نشان داد و شخصیت درونی عمیقی را از خود به نمایش گذاشت. او با بداهه‌ گویی‌هایش تمام اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می‌داد، طوریکه که جیمز دان، استاد نمایش رابین در کالج مارتین، پس از یکی از جلسات تمرینی اعلام کرد که ویلیامز در آینده به شخصیت موفق و متفاوتی تبدیل خواهد شد.

شهرت مضاعف رابین ویلیامز

4. در سال ۱۹۷۸ گری مارشال، چهره‌ی مشهور دنیای تلویزیون آن زمان برای یکی از بازیگران مهمان سریالش با عنوان روزهای شاد (Happy Days) که چند سالی در حال پخش بود از رابین ویلیامز دعوت کرد. رابین در یکی از قسمت‌های این سریال، نقش یک موجود بیگانه به نام مونک را بازی کرد که از سیاره‌ی اورک برای ماموریت مشاهده‌ی رفتار انسان‌ها به زمین فرستاده شده است. با پخش این قسمت، مورک آنقدر نزد تماشاگران محبوب شد که مارشال بلافاصله تصمیم گرفت سریالی مستقل را با نام مونک و میندی (Mork & Mindy) را با محوریت این شخصیت بسازد. اتفاقات مونک و میندی بر خلاف مجموعه روزهای شاد، به جای دهه‌ی پنجاه میلادی در میلواکی، در زمان حال و در ایالت کلرادو اتفاق می‌افتاد. این سریال در ۴ فصل از شبکه‌ی ABC پخش شد و آن‌چنان در بین جوانان به محبوبیت دست یافت که هر قسمت از آن، حدود ۶۰ میلیون نفر بیننده داشت. ویلیامز به ستاره‌ای سرشناس بدل شد، طوریکه که تصویرش روی کیف‌ها و لوازم التحریر، کتاب‌های رنگ آمیزی و وسایل منزل به چاپ رسید. همچنین در ماه‌های مارس و آگوست سال ۱۹۷۹، مجله‌های معتبر تایم و رولینگ استون، صفحه‌ی نخست خود را به این هنرمند اختصاص دادند.

رابین ویلیامز و فیلم انجمن شاعران مرده

5. انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society) به کارگردانی پیتر ویر، از مهم‌ترین فیلم‌های ویلیامز محسوب می‌شود که در آن نقش یک معلم ادبیات انگلیسی به نام جان کیتینگ را بازی می‌کند که پس از ورود به کالج ولتن، با شیوه متفاوت تدریس خود و نگاه تازه‌اش به دنیای ادبیات، تغییری اساسی را در نگاه و زندگی شاگردانش به وجود می‌آورد. رابین از این جهت بازی در نقش جان کیتینگ را قبول کرد که همیشه در دوران تحصیلش، دوست داشت تبدیل به معلمی چون او شود. او بعدها انجمن شاعران مرده را یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های زندگیش نامید و پیتر ویر را به عنوان بهترین کارگردانی معرفی کرد که با او همکاری داشته است. رابین با این فیلم، برای دومین بار پیاپی نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

6. کریس کلمبوس کارگدان مجموعه فیلم‌های هری پاتر که بیش از دو دهه با ویلیامز آشنایی داشت و در چندین فیلم با وی همکاری کرده بود، هنگام آغاز ساخت این مجموعه، او را برای بازی در نقش روبیوس هاگرید در نظر گرفت اما رابین با وجود اینکه بسیار دوست داشت در این مجموعه حضور داشته باشد، ترجیح داد که یک بازیگر بریتانیایی این نقش را بازی کند.

رابین ویلیامز 7

افتخارات رابین ویلیامز

7. رابین ویلیامز در ماه اکتبر سال ۱۹۹۷ در فهرست «صد ستاره برتر تاریخ سینما» مجله «امپایر» در جایگاه ۶۳ قرار گرفت. در همان سال نشریه «انترتینمنت ویکلی» او را به عنوان «بامزه‌ترین مرد زنده جهان» برگزید.

8. رابین ویلیامز از جمله هنرمندانی است که با نقش‌آفرینی‌ها و اجراهای قدرتمندش روی صحنه مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. او از آن جمله بازیگرانی به شمار می رفت که مسایل شخصی و داستان زندگی خود را با سوژه‌های خنده دارش ادغام و با هر چیزی شوخی می‌کرد. او در یک لحظه همچون کودکان بود، زمانی دیگر همچون فیلسوفی خردمند و لحظه‌ای بعد یک موجود عجیب و غریب. بسیاری از کمدین‌های مشهور دنیا، انرژی این هنرپیشه را در طول اجرا و مهارتش در بداهه پردازی را الگویی برای اجراهای کمدی خود قرار دادند.

رابین ویلیامز و استندآپ کمدی

9. رابین ویلیامز حتی پس از تبدیل شدن به یک ستاره‌ مشهور سینما همچنان به اجراهای کمدی خود ادامه داد که از آن جمله می‌توان به «یک بعداز ظهر یا رابین ویلیامز» در سال 1982 و نمایش پر طرفدار دیگری در ۲۰۰۲ میلادی  اشاره کرد که رکورد طولانی‌ترین مدت زمان اجرای یک نمایش کمدی را شکست. رابین آنقدر محبوب بود که گاهی اوقات، بلیط اجراهای او بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز زمان فروش، کاملا نایاب می‌شد.

10. رابین ویلیامز، رابرت دنیرو و فرانسیس فورد کوپولا (که از همسایگان او بود) صاحب یک رستوران در سان فرانسیسکو به نام روبیکن هستند.

11. به گفته دوست قدیمی رابین ویلیامز، بیلی کریستال، او درخشان‌ترین ستاره‌ عالم کمدی بود. کسی که با مرگ نابهنگام و دردناکش، دنیای سینما و صحنه‌ استندآپ کمدی را در یک ظلمت ابدی فرو برد. 

12. در حین ساخت فهرست شیندلر در سال 1993 استیون اسپیلبرگ بارها با رابین ویلیامز تماس گرفت و صدای او را روی بلندگو گذاشت تا ویلیامز برای بازیگران و عوامل فیلمش لطیفه‌های بامزه تعریف کند و حال‌وهوای آن‌ها را عوض کند. ویلیامز برای خنداندن دیگران اغلب از شخصیتش در انیمیشن علاءالدین استفاده می‌کرد.

13. در ماه مارس ۲۰۰۹ رابین ویلیامز با موفقیت یک عمل قلب باز را پشت سر گذاشت و پس از آن دیگر گیاه‌خواری را برگزید.

رابین ویلیامز 3

اعتیاد رابین ویلیامز

14. رابین ویلیامز از اعتیاد به الکل و مواد مخدر رنج می‌برد. او در سپتامبر ۲۰۰۶ با سلامتی کامل از مرکز توان‌بخشی درمان اعتیاد به الکل مرخص شد. او پیش از این نیز در دهه ۱۹۸۰ یک بار تجربه ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل را پشت سر گذاشته بود.

15. جیمز لیپتون در مصاحبه‌ای از او پرسید که تصور کند که روزی وارد بهشت می‌شود، در آن زمان از خدا چه خواسته‌ای دارد. رابین ویلیامز پاسخ داد: «یک صندلی در ردیف اول کنسرت ولفگانگ آمادئوس موتسارت و الویس پریسلی

رابین ویلیامز 6
رابین ویلیامز و دخترش

زندگی شخصی و خانوادگی رابین ویلیامز

16. رابین در سال ۱۹۷۶ در حالی که متصدی یک بار در سان فرانسیسکو بود با والری ولاردی آشنا شد و در ژوئن ۱۹۷۸ با یکدیگر ازدواج کردند. آنها یک دهه در کنار همزندگی کرده و در نهایت، در شرایطی که پسری ۵ ساله به نام زک داشتند، در سال ۱۹۸۸ از یکدیگر طلاق گرفتند. رابین یک سال بعد با پرستار زک یعنی مارشا گریس ازدواج کرد و آنها در ادامه صاحب یک دختر و یک پسر با نام‌های زلدا و کدی شدند. در مارس ۲۰۰۸، مارشا به دلیل عدم تفاهم با رابین درخواست طلاق کرد که مراحل آن تا سال ۲۰۱۰ به طول انجامید. همسر سوم رابین، گرافیستی به نام سوزان اشنایدر بود که در اکتبر ۲۰۱۱ با وی ازدواج کرد و تا پایان عمر رابین در کنار او بود.

مرگ رابین ویلیامز

17. در ۱۱ اوت ۲۰۱۴ جسد رابیم ویلیامز در خانه‌اش در کالیفرنیا، حوالی ساعت ۱۱:۵۵ صبح پیدا شد. مرگ او رسماً در ساعت ۱۲:۰۲ بعد از ظهر در سن ۶۳ سالگی رسمت اعلام شد. پلیس کالیفرنیا تأیید کرد دلیل مرگ او خودکشی بوده‌است. او خود را در ویلایی که همراه همسرش در آن زندگی می‌کرد، به دار آویخت کرد. او در چند سال آخر عمرش از افسردگی شدیدی رنج می‌برد و شخصا به مصرف کوکائین و الکل اذعان کرده بود. او چند بار برای ترک مواد مخدر تلاش کرده بود اما موفق نشده بود. بنابر گفته‌های مدیربرنامه‌های رابین ویلیامز او پیش از مرگ با افسردگی شدیدی درگیر بوده است، با این وجود او گزارش‌های مبنی بر خودکشی ویلیامز را تایید نکرده‌است.یک ماه پیش از آن، ویلیامز خود را به مرکز درمان اعتیاد «هازلدن» در لیندستروم، مینه‌سوتا برای ادامه ترک اعتیادش به الکلش معرفی کرده بود.

18. بنابر اعلام سوزان اشنایدر، همسر رابین ویلیامز او در زمان مرگ به پارکینسون مبتلا بود. سوزان اشنایدر گفت که بیماری پارکینسون همسرش در مراحل اولیه بود، ولی او هنوز آمادگی لازم را برای اعلام عمومی ابتلایش به این بیماری نداشت. مقام‌های ایالت کالیفرنیا می‌گویند در آزمایش‌هایی که در پی خودکشی رابین ویلیامز از جسد او به عمل آمد، نشانی از الکل یا مواد مخدر دیده نشده‌است.

رابین ویلیامز 5

واکنش‌ها به مرگ رابین ویلیامز

19. باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در پیام توییتری خود عمیقا از مرگ رابین ویلیامز ابراز تأسف کرد: «او ما را به خنده واداشت. به گریه واداشت. او توانست در نهایت همه عناصر روح انسان را به تأثر وادارد.»

20. همسر ویلیامز، سوزان اشنایدر اعلام کرد: «من همسرم و بهترین دوستم را از دست داده‌ام. در حالی که دنیا یکی از محبوب‌ترین و زیباترین انسان‌هایش را از دست داد. من بسیار دل شکسته هستم.»

21. بزرگان و ششخصیت‌های مشهور زیادی به ادای احترام به ویلیامز پرداختند. از جمله همکار کمدینش استیو مارتین در توییتر خود نوشت: «نمی‌توانم بیشتر از این حیرت‌زده شوم که رابین ویلیامز، استعداد بزرگ، همکار و روح واقعی از دست رفته‌است.»

رابین ویلیامز 2

22. بنابر گزارش مجله پلاس وان در فوریه ۲۰۱۸ پنج ماه بعد از مرگ رابین ویلیامز، میزان موارد خودکشی حدودا ۱۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های عادی افزایش یافت. گرچه این موضوع کاملاً قابل اثبات نیست. اما خطر بالقوه تقلید از خودکشی افراد مشهور برای سازمان‌های بهداشت عمومی، امری اخته شده‌است. پس از این افزایش آمار خودکشی، سازمان خیریه ساماریتنز، نسبت به‌شمار زیاد گزارش‌های منتشره درباره خودکشی این بازیگر و جزئیات ارائه شده در این باره هشدار داد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها