24 نکته خواندنی از زندگی و کارنامه بازیگری جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینمای ایران در بیش از 100 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است. او که از تئاتر به سینما و تلویزیون آمد آن چنان غرق موفقیت شد که دیگر هیچ‌گاه به تئاتر بازنگشت.

جمشید مشایخی 2

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو نگاهی داریم به 24 نکته جذاب درباره جمشید مشایخی که جالب است بدانید.

1.جمشید مشایخی اصالتاً اهل تنکابن (شهسوار) در استان مازندران بود اما در سال ۱۳۱۳ در شهر تهران به دنیا آمد.

2. پدر جمشید مشایخی تحصیل کرده آلمان و سوئد بود و به عنوان افسر شیمی‌دان در کارخانه شیمیایی متعلق به ارتش کار می کرد و مادرش نیز خانه دار بود.

جمشید مشایخی 4

3. جمشید مشایخی رشته تئاتر را برای تحصیلات دانشگاهی‌اش برگزید اما تحصیلش نیمه‌تمام ماند.

آغاز فعالیت هنری جمشید مشایخی

4. اولین فعالیت هنری جمشید مشایخی بازی در تله‌تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بود.

فعالیت‌های تئاتری جمشید مشایخی

5. مشایخی کار تئاتر حرفه‌ای را از سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش وظیفه پزشک شروع کرد و بعد از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی بی کلاه، آی با کلاه» اثر غلامحسین ساعدی، «لونه شغال و افعی» اثر علی نصیریان و «مرده‌های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر به کارگردانی حمید سمندریان ایفای نقش کرد.

جمشید مشایخی 9

اولین حضور جمشید مشایخی در سینما

6. اولین حضور سینمایی او ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش بود و به دلیل حضورش در سینما برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد. مشایخی در سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم کوتاه «جلد مار» بازیگری در سینما را آغاز کرد. اما نخستین اثر مهم او بازی در نقش خان دایی در فیلم قیصر ساخته مسعود کیمیایی بود.

جمشید مشایخی 7

جمشید مشایخی و نقش‌های تاریخی

7. بازی جمشید مشایخی در نقش‌های تاریخی مانند «شازده احتجاب»،«کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های جمشید مشایخی است.

جوایز و افتخارات جمشید مشایخی

8. جمشید مشایخی در سال ۱۳۶۳، برای بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد.

9. با وجود آثار درخشان در کارنامه جمشید مشایخی نقش های کم ارزش و گاه بی ارزش نیز در آن دیده می‌شود که به گفته خود او، پذیرفتن آن نقش ها برای کمک به کارگردان ها بوده است هرچند که باعث لطمه به کارنامه بازیگری او شود.

10. از مهم‌ترین تئاترهایی که در آن بازی کرده می‌توان بازی در نقش «بزرگ آقا» در نمایش میراث کارِ بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور در آذر ماه ۱۳۴۶ را نام برد

فعالیت‌های فرهنگی جمشید مشایخی

11. مشایخی در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

جمشید مشایخی 8

12. جمشید مشایخی برگزیده ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر است

13. یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به نام جمشید مشایخی است.

مستند زندگی جمشید مشایخی

14. مستند مروری بر زندگی‌نامه جمشید مشایخی در سال ۱۳۸۵ به کارگردانی الهام قره خانی و امیر مهرتاش مهدوی با حضور ۶۵ نفر از هنرمندان و با گویندگی پرویز پرستویی ساخته شد.

 لوح فشرده این اثر توسط مؤسسه رسانه‌های تصویری به بازار عرضه شده‌است. این فیلم در دو نمایش عمومی خود مراسم پنجاه سال سایه دوست داشتنی جمشید مشایخی در خانه هنرمندان ایران

جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان ایران با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد.

جمشید مشایخی 6

ماجرای درگیری لفظی جمشید مشایخی و رضا عطاران

15. رضا عطاران در نشست فیلم سینمایی طبقه هساث در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود: «من برای خنداندن مردم حاضرم شلوارم را نیز پایین بکشم».

جمشید مشایخی در واکنش به این گفته عطاران چنین گفت: «آقای عطاران شما می‌توانستید برای خنداندن مردم بگوید؛ از بالای یک درخت به پایین می‌پرم نه آنکه آن حرف زشت را که من از گفتن آن خجالت می‌کشم به زبان بیاورید؛ آن‌وقت ما بخاطر این بی‌اخلاقی‌ها به او جایزه هم می‌دهیم»

رضا عطاران در مصاحبه‌ای که با احسان علیخانی در ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم داشت، نسبت به ماجرای صحبت‌هایش در نشست خبری طبقه هساث که موجب جنجال‌هایی شده بود واکنش نشان داد و از آن به عنوان یک سوءتفاهم یاد کرد.

جمشید مشایخی 3

انتقاد جمشید مشایخی از عزت‌الله انتظامی

16. او در جشن منتقدان سینما به عزت‌الله انتظامی حمله شدیدی کرد و درباره او گفت: چرا در تیزرهایی که نشان می‌دهند تنها چهره یک بازیگر نمایش داده می‌شود. او گفت: یادگرفتم که مثل علی معلم رک باشم و حرف‌هایم را بزنم. اگر می‌دانستم که فقط یک بازیگر برای منتقدین مطرح است سال‌ها پیش این کار را رها می‌کردم. این مسئله را جدی می‌گویم. گویا سایرین در تئاتر و سینما زحمت نکشیده‌اند که فقط یک نفر را نشان می‌دهند. این همان بازیگری است که: «روزگاری جلوی شهبانو تنبک می‌زد، و حالا خانه‌اش را وقف می‌کند.»

اعتقاد جمشید مشایخی به خودکشی تختی

17. در سال ۱۳۹۷ جمشید مشایخی ادعا کرد که غلامرضا تختی خودکشی کرده است و دلیل خودکشی تختی، همسر و اطرافیانش بودند.

18. سال ها پیش از مرگ او، پس از درد معده پزشکان متوجه سرطان شدند و احتمال زنده ماندنش را کم دانستند اما در نهایت با عمل جراحی 35 درصد روده را برداشتند و او دوباره سلامتی خود را بدست آورد.

جمشید مشایخی در کنار نوه و پسرش

بازیگران مورد علاقه جمشید مشایخی

19. بازیگر مورد علاقه جمشید مشایخی خسرو شکیبایی بود. او بازی پرویز پرستویی را هم قوی می‌دانست و از جوان‌ترها به شهاب حسینی علافمند بود.

20. او به گفته خودش از میان فیلم‌هایی که بازی کرده فیلم های شازده احتجاب، سلطان صاحبقران، قیصر، سوته دلان، کمال الملک، پدر بزرگ و آوار را بیشتر دوست داشت.

درگذشت جمشید مشایخی

21. جمشید مشایخی از سال ۱۳۹۵ درگیر یک بیماری گوارشی بود تا اینکه سرانجام پس از تحمل یک دوره بیماری در ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان عرفان از دنیا رفت. پیکرش در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا، قطعه: ۸۸ ردیف: ۴۰ مکرر شماره: ۴۲ به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع پیکر او، هنرمندانی مانند علی نصیریان، ایرج راد و حمیدرضا نوربخش به سخنرانی پرداختند.

22. چهار روز پس از درگذشت جمشید مشایخی و در تاریخ ۱۸ فروردین شورای شهر تهران با تصویب فوریتی نام خیابان «ج» واقع در محل زندگی این بازیگر پیشکسوت را به جمشید مشایخی تغییر داد.

جمشید مشایخی

زندگی خانوادگی جمشید مشایخی

23. همسر جمشید مشایخی گیتی افروز رئوفی است که در سال 1336 با هم ازدواج کردند و سه فرزند به نام‌های نادر، نغمه و سام دارند که شناخته شده ترین آنها نادر مشایخی است.

نادر مشایخی

24. نادر مشایخی فرزند جمشید مشایخی رهبر ارکستر در تهران است. او سال ها در اتریش موسیقی خواند و ارکسترهای مختلفی را رهبری کرد. شاید وجه مشابهت دو تن از بهترین بازیگران سینمای ایران همین باشد؛ فرزندان جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی هر دو از بهترین آهنگسازان ایران محسوب می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها