30 حقیقت خواندنی درباره دیوید فینچر فیلم‌ساز خوش‌قریحه هالیوودی

دیوید فینچر کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی از بااستعدادترین فیلمسازهای هالیوود به شمار می‌آید. او دو نامزدی اسکار برای فیلم‌های «مورد عجیب بنجامین باتن» و «شبکه اجتماعی» در کارنامه هنری خود دارد.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

دیوید فینچر 9

1-  دیوید فینچر در ۲۸ اوت سال ۱۹۶۲، در شهر «دنور» در ایالت «کلرادو» به دنیا آمد. مادرش کلیرمی پرستار بود و پدرش هوارد کلی فینچر، نویسنده و خبرنگاری اهل اوکلاهاما. پدرش در سال ۲۰۰۳ به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت. زمانی که فینچر دو ساله بود، والدینش به شهر «سن آنسلمو، کالیفرنیا» مهاجرت کردند. جایی که «جرج لوکاس»، فیلم‌ساز مشهور آمریکایی در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کرد. فینچر نوجوان به شهر «اشلند، اورگن» رفت و دوره تحصیلی راهنمایی را در آن شهر سپری کرد.

آغاز فعالیت حرفه‌ای دیوید فینچر

2- دیوید فینچر زمانی که تنها ۱۸ سال داشت، در شرکت کورتی فیلمز به‌عنوان دستیار تولید به کار پرداخت. او توانست در این شرکت پله‎های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و پس از مدتی به‌عنوان تهیه‌کننده جلوه‌های ویژه مشغول به کار شود. کمی بعد او در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان دستیار تصویربردار و همچنین در تولید فیلم‌های «بازگشت جدای» و «ایندیانا جونز و معبد مرگ» شرکت کرد. در سال ۱۹۸۴، او شرکت آی ال ام را برای کارگردانی یک آگهی بازرگانی، برای انجمن سرطان آمریکا ترک کرد. این آگهی باعث شد او در میان تهیه‌کنندگان هالیوودی شناخته شود. او در سال ۱۹۸۵ او برای شرکت‌هایی مانند لوی، نایک، پپسی، سونی، کوکاکولا و شرکت‌های مشهور دیگر به ساخت تیزرها و آگهی‌های تبلیغاتی پرداخت. کمی بعد او وارد دنیای موزیک ویدئو شد و به ساخت کلیپ برای خوانندگان مشهور پرداخت.

دیوید فینچر و ساخت موزیک ویدئو

3- در سال ۱۹۸۷ فینچر به همراه اشخاصی چون استیو کالین، مایکل بی، نایجل دیک یک شرکت تولید موزیک ویدئو و فیلم به نام پروپاگاندا فیلمز تأسیس نمودند. او در این شرکت تعداد زیادی موزیک ویدئو برای خوانندگان مشهوری مانند «مدونا»، «مایکل جکسون»، «پائولا عبدل» و دیگران ساخت و به شهرت و موفقیت فراوانی دست‌یافت.

ساخت اولین فیلم سینمایی دیوید فینچر

4- بعد از ساخت چندین موزیک ویدئو، فینچر اولین فیلم بلند سینمایی خود «بیگانه ۳» را در سال ۱۹۹۲ جلوی دوربین برد. با اینکه این فیلم برای جلوه‌های ویژه نامزد جایزه اسکار شد، ولی در گیشه نتوانست موفقیت زیادی کسب کند و همچنین مورد استقبال منتقدان هم قرار نگرفت. فینچر در طول ساخت این فیلم در مورد مسائل مرتبط با بودجه و فیلم‌نامه با مسئولین کمپانی «فاکس قرن بیستم» بارها دچار اختلاف شده بود. او گفته بود که تهیه‌کنندگان شرکت، اعتماد لازم را به او ندارند.

دیوید فینچر

جایزه گرمی برای دیوید فینچر

5- بعد از این تجربه نه‌چندان موفقیت‌آمیز، فینچر مجدداً به صنعت تبلیغات و ساخت موزیک ویدئو بازگشت و توانست جایزه گرمی را برای موزیک ویدئو «عشق قدرتمند است» (۱۹۹۵) از گروه «رولینگ استونز» به دست آورد.

6- دیوید فینچر پس از پشت سر گذاشتن تجربه‌ی ناموفق فیلم بیگانه ۳ (Alien 3) تا یک سال و نیم حاضر به خواندن فیلم‌نامه‌ی جدیدی نبود تا آنجا که می‌گفت راضی است در اثر ابتلا به سرطان از دنیا برود ولی فیلم دیگری را در سینما کارگردانی نکند. با این وجود نکاتی در فیلم‌نامه‌ی هفت وجود داشت که او را به سمت هدایت این فیلم رهنمون کرد. فینچر معتقد بود که هفت، خشونتی ناشی از روان‌پریشی را به تصویر می‌کشد و بیشتر تعمقی در مسائل شیطانی به‌حساب می‌آید تا روایت یک عملیات پلیسی.

فیلم هفت سکوی پرتاب دیوید فینچر

7- در سال ۱۹۹۵، دیوید فینچر فیلم «هفت» را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از «اندرو کوین واکر» جلوی دوربین برد. داستان فیلم درباره دو کارآگاه با بازی «برد پیت» و «مورگان فریمن» است که تلاش می‌کنند دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای (با بازی «کوین اسپیسی») را دستگیر کنند که بر اساس هفت گناه کبیره، مرتکب جنایت می‌شود. فیلم در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشت و نقدهای بسیار مثبت منتقدان را به خود جلب کرد.

8- دیوید فینچر تصمیم گرفت که فیلم «هفت» را بر اساس نظر خودش و بدون سازش با تهیه‌کنندگان فیلم بسازد. او در نخستین فیلمش، بیگانه ۳ (Alien 3)، به خاطر اختلاف‌نظر با تهیه‌کنندگان فیلم، سه بار از کار اخراج شد.

9- در طی تولید هفت، دیوید فینچر خطاب به کوین اسپیسی و برد پیت گفت: این فیلمی نیست که دیگران، شما را به خاطر آن به یاد بیاورند اما فیلمی است که شما می‌توانید به آن افتخار کنید.

10- دیوید فینچر پیش از آغاز فیلم‌برداری فیلم هفت به کوین اسپیسی گفت که در صورت تراشیدن سرش، او هم سر خودش را خواهد تراشید. کوین اسپیسی پذیرفت و بدین ترتیب هر دوی آن‌ها با سری تراشیده در محل فیلم‌برداری حاضر شدند.

دیوید فینچر 8

11- مدتی قبل از آغاز فیلم‌برداری فیلم هفت، آرنولد کاپلسون به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم، دست به بازنویسی فیلم‌نامه زد به‌طوری که در فیلم‌نامه‌ی جدید، دو کارآگاه فیلم در پایان سعی می‌کردند تا زندگی تریسی را نجات دهند. در ادامه مورگان فریمن، برد پیت و دیوید فینچر بعد از خواندن فیلم‌نامه، با اعلام نارضایتی تأکید کردند که اگر فیلم‌نامه تغییر کند آن‌ها از ادامه فیلم انصراف خواهند داد که تهدید آن‌ها مؤثر واقع شد و فیلم با فیلم‌نامه قبلی ادامه یافت.

دیوید فینچر و فیلم بازی

12- بعد از موفقیت فیلم «هفت»، در سال ۱۹۹۷، فینچر تصمیم گرفت فیلم «بازی» را بسازد. فیلم داستان بانکداری اهل سانفرانسیسکو با بازی «مایکل داگلاس» است که یک کادوی غیرعادی از برادر جوان‌تر خود با بازی «شون پن» دریافت می‌کند. با دریافت این هدیه او وارد یک بازی خطرناک می‌شود و جانش بارها در طی این بازی به خطر می‌افتد. فیلم در گیشه نسبتاً موفق بود اما واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

دیوید فینچر و فیلم باشگاه مشت‌زنی

13- «باشگاه مشت‌زنی» محصول ۱۹۹۹، فیلم بعدی فینچر بود که داستان دو دوست با بازی «ادوارد نورتون» و «برد پیت» را روایت می‌کرد که تصمیم می‌گیرند یک باشگاه مشت‌زنی زیرزمینی تأسیس کرده و زندگی جدیدی را آغاز کنند. فیلم با توجه به موضوعش، ابتدا از نظر فروش بسیار ضعیف عمل کرد و نقدهای متوسطی از سوی منتقدان دریافت کرد؛ اما پس از آنکه فیلم به‌صورت DVD به بازار آمد دیدگاه‌های منفی از فیلم برداشته شد و توانست به فروش خوبی دست یابد باشد به‌طوری که یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سال شد. پس از این تغییر نگاه، افراد و منتقدان زیادی فیلم را بهترین فیلم سال دانستند و بعدها در فهرست‌های مختلف فیلم در ردیف یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفت.

دیوید فینچر 7

«منک» فیلم جدید دیوید فینچر

14- آخرین فیلم دیوید فینچر با نام «منک» به‌زودی منتشر می‌شود. اولین واکنش‌های منتقدان و خبرنگاران درباره فیلم سینمایی «منک» (Mank) منتشر شده و به نظر می‌رسد این فیلم از شانس‌های مهم جوایز اسکار است. جک فینچر پدر دیوید فینچر که یک روزنامه‌نگار بوده فیلم‌نامه‌نویس اصلی فیلم منک است اما دیوید فینچر و اریک راث در سال‌های اخیر فیلم‌نامه را دوباره بازنویسی کرده‌اند. گری اولدمن در این اثر نقش هرمن جی. منکویتس فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی را بازی می‌کند؛ منکویتس فیلم‌نامه‌نویسی بود که به همراه اورسن ولز فیلم‌نامه «همشهری کین»‌‌ (Citizen Kane) را نوشت و بابت همین فیلم‌نامه هم جایزه اسکار را به دست آورد.

نظر جنجالی دیوید فینچر درباره اورسن ولز

15- دیوید فینچر در مصاحبه‌ای با نشریه «پرمییر» گفته که ولز یک شعبده‌باز بسیار با استعداد است. فینچر در ادامه گفته «نمی‌خواهم به ولز بی‌احترامی کنم زیرا می‌دانم که چقدر به او مدیونم همان‌طور که مدیون آلفرد هیچکاک، ریدلی اسکات، استیون اسپیلبرگ، جورج لوکاس، یا هال اشبی‌ام؛ اما در سن 25 سالگی که ولز این فیلم را ساخته است خیلی چیزها وجود دارد که نمی‌دانید. البته این نکته چیزی از ارزش‌های او کم نمی‌کند به‌ویژه از جایگاه او در میان سینماگرانی که از نسل‌های مختلف از او تأثیر پذیرفتند؛ اما اینکه بگویید اورسن ولز به‌یک‌باره پیدا شده و «همشهری کین» را ساخته است و فیلم‌های بعدی‌اش به خاطر مداخله افراد دیگر خراب شده است ادعایی بیش نیست و دست‌کم گرفتن تأثیر غرور متوهمانه اوست.»

16- در طول ساخت فیلم بیگانه، فیلم به‌طور مداوم در حین تولید و فیلم‌برداری مورد بازنویسی قرار گرفت. بعد از پایان فیلم‌برداری دیوید فینچر که خبر نداشت در استودیو چه گذشته است فیلم را مورد بازبینی قرارداد و درنهایت اعلام کرد که فیلم متعلق به او نیست

17- به دلیل بازنویسی‌های متعدد، 7 میلیون دلار از ابزار و وسایل صحنه در فیلم «بیگانه» مورداستفاده قرار نگرفت.

دیوید فینچر 4

18- تهیه‌کنندگان فیلم هفت ابتدا با صحنه‌ی پایانیِ سربریده در جعبه که در فیلم‌نامه نوشته‌شده بود موافقت نکردند. وقتی‌که دیوید فینچر قرارداد را امضا کرد، تهیه‌کنندگان متوجه شدند که بر حسب تصادف فیلم‌نامه‌ اولیه با پایان اصلی را برای او ارسال کرده‌اند. وقتی این موضوع را با کارگردان در میان گذاشتند او دیگر نپذیرفت که پایان فیلم را تغییر بدهد. درنهایت برد پیت که قبلاً به این پروژه اضافه شده بود طرف فینچر را گرفت و خواست که صحنه‌ی پایانی کماکان حفظ شود.

19- دریکی از صحنه‌های فیلم «باشگاه مشت‌زنی» دیوید فینچر از ادوارد نورتون می‌خواهد که واقعاً به ‌صورت برد پیت مشت بزند؛ درحالی‌که برد پیت انتظار یک ‌مشت نمایشی داشت. بعد از ضربه‌ی واقعی می‌توانید ببینید که برد پیت درد می‌کشد و ادوارد نورتون لبخند می‌زند.

20- برای فیلم «اتاق وحشت» ابتدا نیکول کیدمن برای نقش مگ آلتمن و هیدن پنتییر برای نقش سارا انتخاب‌شده بودند. کیدمن به دلیل صدمه‌ای که در فیلم «مولن روژ» دیده بود مجبور به جدایی از پروژه شد و فینچر، پنتییر را «روی اعصاب» توصیف کرد و او را عوض کرد تا بیشتر با جودی فاستر هماهنگ باشد.

21- «بازی» اولین فیلم دیوید فینچر بود که در دسته‌ی فیلم‌های مناسب برای گروه سنی بالای 13 سال قرار گرفت.

22- زمانی که بنجامین باتن در دست تولید بود تکنولوژی جلوه‌های ویژه سینما به حدی پیشرفت کرده بود که می‌شد تغییر چهره‌های برد پیت را با کامپیوتر به تصویر کشید؛ اما دیوید فینچر تصمیم گرفت همه‌چیز را به‌صورت طبیعی پیش ببرد و از جلوه‌های ویژه استفاده نکند؛ و در نهایت کمپانی و دیگر اعضای گروه نتیجه این اعتماد خود را دیدند.

دیوید فینچر 6

جوایز و افتخارات دیوید فینچر

23- فینچر، دو نامزدی اسکار بهترین کارگردانی برای درام عاشقانه و فانتزی مورد عجیب بنجامین باتن و فیلم زندگی‌نامه‌ای شبکه اجتماعی را در کارنامه خود دارد. او همچنین برای فیلم شبکه اجتماعی، جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و جایزه بفتای بهترین کارگردان را دریافت کرد.

فیلم‌های موردعلاقه دیوید فینچر

24- فینچر در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ای فهرست فیلم‌های موردعلاقه خود را این‌چنین معرفی کرد:

  • بیگانه ۱۹۷۹
  • جن‌گیر ۱۹۷۳
  • این‌طور چیزها ۱۹۷۹
  • پدرخوانده: قسمت دوم ۱۹۷۴
  • همه مردان رئیس‌جمهور ۱۹۷۶
  • فارغ‌التحصیل ۱۹۶۷
  • دیوارنویسی آمریکایی ۱۹۷۳
  • آرواره‌ها ۱۹۷۵
  • حضور ۱۹۷۹
  • لورنس عربستان ۱۹۶۲
  • بوچ کسیدی و ساندنس کید ۱۹۶۹
  • مکس دیوانه: جنگجوی جاده ۱۹۸۱
  • کاباره ۱۹۷۲
  • مانتی پایتون و جام مقدس ۱۹۷۵
  • محله چینی‌ها ۱۹۷۴
  • خانه حیوانات (شوخی ملی) ۱۹۷۸
  • همشهری کین ۱۹۴۱
  • ماه کاغذی ۱۹۷۳
  • روزهای بهشت ۱۹۷۸
  • پنجره پشتی ۱۹۵۴
  • دکتر استرنجلاو ۱۹۶۴
  • راننده تاکسی ۱۹۷۶
  • هشت و نیم ۱۹۶۳
  • نابودگر ۱۹۸۴
  • سال زندگی خطرناک ۱۹۸۲
  • زلیگ ۱۹۸۳

دیوید فینچر 5

زندگی شخصی و خانوادگی دیوید فینچر

25- فینچر در سال ۱۹۹۰ با دنیا فیورنتینو که یک عکاس مدلینگ بود، ازدواج کرد. آن دو در سال ۱۹۹۵ از یکدیگر جدا شدند. فینچر از این ازدواج صاحب یک دختر شد. از آن موقع فینچر با تهیه‌کننده‌ای به نام سین شافین در رابطه‌ای طولانی‌مدت قرار دارد.

26- دیوید فینچر معمولاً در فیلم‌هایش نمای باز زیاد می‌گیرد و فیلم‌هایش اغلب پایان تلخی دارند.

27- دیوید فینچر در انتخاب بازیگرانش بسیار مهارت دارد و به «بازی‌گیر» مشهور است و با دقت بسیاری آن‌ها را انتخاب می‌کند. به‌طوری که فینچر بسیاری از بازیگران جوان هالیوود از جمله «جسی آیزنبرگ»، «اندرو گارفیلد»، «رونی مارا» و «رزاماند پایک» را به ستارگانی تمام‌عیار تبدیل کرده است.

دیوید فینچر 3

28- دیوید فینچر بیشترین سابقه همکاری را با «برد پیت» دارد و تاکنون در ۳ فیلم با وی همکاری کرده است.

29- کارگردانی این فیلم‌ها به دیوید فینچر پیشنهاد شد اما او آن‌ها را نپذیرفت: «مأموریت غیرممکن ۳»، «اگه می‌تونی منو بگیر» و «بتمن آغاز می‌کند».

دیوید فینچر 2

تجربه سریال‌سازی دیوید فینچر

30- دیوید فینچر پس از تجربه‌های موفق در سینما سال ۲۰۱۳ به سراغ ساخت سریال سیاسی و معروف «خانه پوشالی» رفت که با استقبال گرم مخاطبان در سرتاسر جهان و تحسین‌های بسیاری از سوی منتقدین مواجه شد. فینچر دو قسمت اول فصل اول این سریال را خودش کارگردانی کرد و توانست «جایزه امی ساعات پربیننده» را برای بهترین کارگردانی به دست آورد. او هنوز به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این سریال فعالیت می‌کند. بازیگران نقش اول این سریال «کوین اسپیسی» و «رابین رایت» هستند که هردو توسط فینچر انتخاب شدند. اسپیسی و رایت هرکدام به خاطر بازی خیره‌کننده‌شان مورد تحسین و تمجید بسیاری قرار گرفتند و توانستند جوایز زیادی از جمله «گلدن گلوب» به دست آورند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها