بازی عربستان با غرب برای افزایش تولید نفت

قدرت‌های غربی از عربستان سعودی می‌خواهند که نفت بیشتری تولید کند تا قیمت‌های فزاینده ناشی از جنگ اوکراین را کاهش دهد، اما عربستان تقاضی خاص خود را دارد: حمایت از جنگ در یمن.

بازی عربستان با غرب برای افزایش تولید نفت

خبرگزاری فرانسه: عربستان برای افزایش تولید نفت یک بازی را بر سر جنگ یمن آغاز کرده است

 

خبرگزاری فرانسه در یادداشتی نوشت: هفت سال پس از آغاز اولین حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی یمن، درگیری در فقیرترین کشور جهان عرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی‌دهد.

 

با افزایش قیمت نفت به دلیل حمله روسیه به اوکراین، عربستان سعودی از سوی کشورهای غربی برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفته است.

 

نجاح العتیبی، تحلیلگر سعودی معتقد است: بحران اوکراین به عربستان سعودی اهرم بیشتری برای استفاده از دارایی‌های «قدرت سخت» خود (نفت) و فشار بر برخی از قوی ترین کشورها مانند ایالات متحده داده است.

 

واشنگتن، متحد نزدیک ریاض، حمایت خود از مداخله به رهبری عربستان سعودی در یمن را در اوایل سال ۲۰۲۱ لغو کرد.

 

به گفته عتیبی، اما بعید است سعودی‌ها تولید نفت خود را تا زمانی که تقاضای آنها مبنی بر شناسایی مجدد حوثی‌ها به عنوان تروریست برآورده شود، افزایش دهند.

 

عربستان سعودی این هفته هشدار داد با توجه به حملات اخیر حوثی‌ها به تاسیسات نفتی این کشور هیچ مسئولیتی در قبال کمبود جهانی نفت خام نخواهد داشت.

 

این بدان معنا است که عربستان به غرب هشدار می‌دهد اگر از جنگ این کشور علیه یمن حمایت جدی و کافی نکند، خبری از نفت نخواهد بود.

 

این درحالی است که یمن در یک فاجعه انسانی غوطه‌ور است و بسیاری از مردم این کشور فقیر و کم‌آب در مورد وعده غذایی بعدی خود مطمئن نیستند. سازمان ملل تخمین می زند که جنگ یمن ۳۷۷ هزار نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق گرسنگی و بیماری کشته است./شفقنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها