هشدار بایدن به زلنسکی:

پوتین به زودی به کشورتان حمله خواهد کرد

بایدن در تماسی با رئیس جمهور اوکراین به او اعلام کرد که پوتین به زودی به به آن کشور حمله نظامی انجام خواهد داد.

پوتین به زودی به کشورتان حمله خواهد کرد

یک مقام ارشد اوکراینی به سی ان ان گفت که تماس جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در روز پنجشنبه، در بحبوحه اختلاف نظر بر سر "سطوح خطر" حمله روسیه، "به خوبی پیش نرفت."

 با این حال، کاخ سفید اظهارات این مقام را مورد اعتراض قرار داد و هشدار داد که منابع ناشناس "اطلاعات غلط منتشر می‌کنند".  آنها اظهار داشتند که بایدن به زلنسکی هشدار داده است که تهاجم قریب الوقوع یک "احتمال" است.

 در این تماس که مقام اوکراینی آن را "طولانی و صریح" توصیف کرد، بایدن به همتای اوکراینی خود هشدار داد که حمله روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد و گفت که تهاجم اکنون تقریباً قطعی است.

 به گفته این مقام، زلنسکی با این حال موضع خود را مبنی بر اینکه تهدید روسیه همچنان "خطرناک اما مبهم" است، تکرار کرد و مطمئن نیست که حمله ای انجام شود.

امیلی هورنای سخنگوی شورای امنیت ملی توضیحات مقام ارشد اوکراینی از این تماس را به چالش کشید.  او به سی ان ان گفت: «منابع ناشناس در حال افشای اطلاعات نادرست هستند. پرزیدنت بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روس ها می توانند در فوریه به اوکراین حمله کنند. او این را علناً گفته است و ما ماه ها در این مورد هشدار داده ایم. گزارش ها در مورد هر چیزی بیشتر یا متفاوت از آن کاملا نادرست است.»

گفتگوی صریح بین دو رهبر در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و ناتو همچنان برای تهاجم روسیه آماده می شوند.  اگرچه آنها بر لزوم دیپلماسی تاکید کرده اند، اما کاخ سفید هشدار داده است که تهاجمی قریب الوقوع با تجمع ده ها هزار سرباز روسی در مرز اوکراین وجود دارد.

 به گفته یک مقام امنیت ملی ایالات متحده، این تماس روز پنجشنبه یک ساعت و 20 دقیقه به طول انجامید و موضوعات گسترده ای را که رهبران دو کشور در بحبوحه افزایش نیروهای روسیه باید در مورد آنها صحبت می کردند، برجسته کرد.  این مقام در حالی که بایدن و زلنسکی درباره تجاوزات اخیر روسیه گفتگو کردند، این تماس را "طولانی و جدی" اما "سازنده" توصیف کرد.

 به گفته این مقام، بایدن به زلنسکی گفت که مقامات آمریکایی ارزیابی کرده اند که تهاجم احتمالی ممکن است در ماه فوریه اتفاق بیفتد، اما نگفتند که قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

 کاخ سفید می گوید بایدن قول داده است که در صورت حمله روسیه، ایالات متحده «قاطعانه پاسخ خواهد داد».

 کاخ سفید در خواندن این تماس گفت که بایدن به زلنسکی «دوباره» تاکید کرد که اگر روسیه بیشتر به اوکراین حمله کند، ایالات متحده «با قاطعیت پاسخ خواهد داد».  بایدن همچنین گفت که ایالات متحده "حمایت های کلان اقتصادی اضافی" را برای کمک به اقتصاد اوکراین در نتیجه افزایش نظامی روسیه بررسی خواهد کرد.

 کاخ سفید گفت: "پرزیدنت بایدن خاطرنشان کرد که ایالات متحده در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار کمک های توسعه ای و بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است و در حال بررسی حمایت های کلان اقتصادی بیشتر برای کمک به اقتصاد اوکراین در میان فشارهای ناشی از افزایش نظامی روسیه است."  در قرائت گفته شد.

 سخنگوی زلنسکی همچنین توصیف مقام اوکراینی از این تماس را رد کرد.  زلنسکی در توییتی نوشت که او و بایدن تماس طولانی داشتند که در آن «درباره تلاش‌های دیپلماتیک اخیر برای کاهش تنش و توافق بر روی اقدامات مشترک برای آینده» صحبت کردند.  رئیس‌جمهور اوکراین گفت که از بایدن به خاطر کمک‌های نظامی جاری تشکر کرده و گفت: «در مورد احتمالات حمایت مالی از اوکراین نیز بحث شد».

 با این حال، این مقام ارشد اوکراینی به سی ان ان گفت که بایدن گفت که به اوکراین کمک نظامی بیشتری ارائه نخواهد شد.

 به گفته این مقام، زلنسکی از همتای آمریکایی خود خواست تا پیام‌ها را آرام کند و نسبت به تأثیر اقتصادی وحشت هشدار داد.  او همچنین گفت که اطلاعات اوکراین تهدید را متفاوت می بیند.

 رئیس جمهور اوکراین به پیشرفت اخیر در مذاکرات با روسیه در پاریس اشاره کرد و گفت که امیدوار است توافق آتش بس با شورشیان در شرق اوکراین حفظ شود.  وی همچنین گفت که مذاکرات بین ایالات متحده، روسیه و ناتو هنوز تا پایان تلاش های دیپلماتیک فاصله دارد.

 در اوایل روز جمعه، یک منبع دیگر از طرف آمریکایی گفت که در کاخ سفید به رسمیت شناخته شده است که زلنسکی "مخاطبان متعددی" دارد و در تلاش است بین آنها تعادل برقرار کند.  این منبع گفت: "از یک طرف، او خواهان کمک است، اما باید به مردمش اطمینان دهد که اوضاع را تحت کنترل دارد. این تعادل دشواری است."

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها