رد کاندیداتوری 2 راست افراطی در انتخابات پارلمان اسرائیل

یکی از این نمایندگان به عنوان رهبر مجموعه "لهاوا" اسرائیل با ازدواج بین ادیان مقابله می‌کند.

رد کاندیداتوری 2 راست افراطی در انتخابات پارلمان اسرائیل

دیوان عالی اسرائیل در روز 3 شهریور دو سیاست‌‌مدار راست افراطی در این کشور را با استناد به تحریک به نژادپرستی ضدعربی، از شرکت در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر سال جاری منع کرد.

به گزارش مستقل آنلاین به نقل از "شینهوا"، این دادگاه اعلام کرد "باروک مارزل" و "بنتزی گوپشتین" از حزب  "اوتسما یهودیت" (قدرت یهودیت) به دلیل تحریک "خشونت و نژادپرستی" علیه فلسطینیان شرایط لازم برای شرکت در انتخابات آینده (ماه سپتامبر) را ندارند.

مارزل 60 ساله و گوپشتین 49 ساله در شهرک‌های یهودی‌نشین اسرائیل در کرانه باختری زندگی می‌کنند و از پیروان راست افراطی مجموعه خاخام "ربی میر کاهن" به شمار می‌آیند. افراط‌‌‌گرایان راست "ربی میر کاهن" -از بنیانگذاران حزب افراطی ملی‌گرا و منحل شده "کاچ"- در سال 1988 از سوی اسرائیل و آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده‌اند. 

گوپشتین نیز رهبر مجموعه "لهاوا" -گروهی افراطی ملی‌گرا- است که با ازدواج بین ادیان مقابله می‌کند. دادگاه عالی اسرائیل در این باره تحرک این مجموعه را به طور سیستماتیک "علیه مردم عرب" اعلام کرد.

این دادگاه افزود: گوپشتین به طور عمده عموم مردم عرب را به عنوان دشمن معرفی کرده و آنها را افرادی می‌داند که نباید با آنها ارتباط برقرار کرد.

دادگاه در مورد "مارزل" نیز افزود: او از این -عقیده- که کشور اسرائیل تنها متعلق به یهودیان است، حمایت می‌کند و از نظر وی اعراب-دشمنان- باید در دیگر کشورهای عربی زندگی کنند.

حزب "اوتسما یهودیت" خواهان اخراج شهروندان "عرب" اسرائیل از این منطقه است. براساس مرکز آمار اسرائیل در سال 2019 حدود  20.99 درصد از شهروندان اسرائیل را اعراب تشکیل می‌دهند. 

انتخابات پارلمانی 26 شهریور (17 سپتامبر) اسرائیل دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در 6 ماهه گذشته است.

دلیل برگزاری انتخابات دوم شکست "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل دولت ائتلافی پس از انتخابات اول محسوب می‌شود. نتانیاهو در جناح‌بندی سیاسی اسرائیل در جناح راست قرار دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی در ماه خرداد سال جاری، 74 نفر از نمایندگان به انحلال پارلمان اسرائیل رای دادند و 45 نماینده با این تصمیم مخالفت کردند.

نتانیاهو به دلیل اختلاف با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین خود، از حزب راست "اسرائیل، خانه ما" در باره خدمت سربازی یهودیان ارتودکس (یهودیان متدین تندرو یا طلبه‌های یهودی) موفق به تشکیل کابینه ائتلافی نشد.

پارلمان اسرائیل "کنست" نام دارد و در شهر قدس (بیت المقدس- اورشلیم) واقع شده است. این پارلمان 120 عضو دارد. احزاب سیاسی در اسرائیل برای تشکیل کابینه به حداکثر کرسی‌های کنست (1+60) نیاز دارند و در صورت نرسیدن به حداکثر ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها