مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان به کجا رسید؟

روزنامه نیویورک تایمز جزئیات جدیدی از مذاکرات تازه ایران و آمریکا منتشر کرد. این مذاکرات، غیرمستقیم و محرمانه در ژانویه (دی ) ماه گذشته در عمان برگزار شد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان به کجا رسید؟

 روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خبری با تیتر " مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مورد حملات نیابتی و آتش بس انجام شد" نوشت: ‌"دیپلمات های ایران و امریکا  در ماه ژانویه (دی گذشته) در عمان گرد هم آمدند. طرف آمریکایی به دنبال توقف حملات به کشتی های در دریای سرخ و پایگاه های آمریکایی و ایران به دنبال آتش بس در غزه بود".

  فرناز فصیحی و اریک اشمیت خبرنگاران نیویورک تایمز در این گزارش خبری به نقل از دیپلمات های ایرانی و امریکایی که نام آنها اعلام نشده اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات اخیر دو کشور در عمان منتشر کرده‌ند.

نیویورک تایمز افزود: بخشی از این گفت و گو درباره حملات حوثی ها (انصارالله) یمن به کشتی ها در دریای سرخ بود. همچنین درباره حملات گروه های مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه های آمریکایی نیز دو طرف گفتگو کردند.

خبر نیویورک تایمز درباره جزئیات مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان

خبر نیویورک تایمز درباره جزئیات جدیدترین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان

 روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز برای اولین بار برگزاری این دیدار را افشا کرد. فایننشال تایمز در خبر اختصاصی اعلام کرده بود موضوع مذاکرات بر حملات حوثی های یمن در دریای سرخ متمرکز بود. همچنین درباره برنامه هسته ای ایران هم گفت‌وگو شد.

این مذاکرات محرمانه و غیرمستقیم در 10 ژانویه (چهارشنبه 20 دی 1402) در مسقط، پایتخت عمان برگزار شد. مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیات‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته بودند، میان دو طرف، منتقل می کردند. ریاست دو هیات بر عهده علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ کننده جو بایدن در امور خاورمیانه بود.

قرار بود مرحله دوم مذاکرات در فوریه (بهمن / اسفند ) برگزار شود اما به دلیل مذاکرات آتش بس غزه، به تعویق افتاد.

نیویورک تایمز افزود: مقامات آمریکایی گفتند ایران در ژانویه (دی ) درخواست برگزاری این مذاکرات را کرده بود و عمانی ها هم به طور جدی از امریکایی ها خواستند قبول کنند.

روزنامه امریکایی ادامه داد: به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، در عمان، هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشتند. واشنگتن از ایران می خواست نیروهای نیابتی خود را مهار کند تا حملات حوثی ها به کشتی ها در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شود. تهران نیز از دولت بایدن خواست در غزه آتش بس برقرار کند.

با این حال در این مذاکرات غیرمستقیم، هیچ توافقی حاصل نشد. چند ساعت پس از خروج مک گورک (رئیس هیات امریکایی) از نشست با ایرانی ها،  امریکا حملات نظامی را در 11 ژانویه علیه اهداف متعدد حوثی ها در یمن انجام داد.

نیویورک تایمز اضافه کرد: در اوایل فوریه ( نیمه دوم بهمن)، امریکا حملاتی را به پایگاه‌های نظامی مرتبط با ایران در عراق و سوریه در تلافی قتل سه نظامی آمریکایی در حمله شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به ایران انجام داد.

از آن زمان حملات به پایگاه های ایالات متحده در عراق پایان یافته است و تنها چند مورد از این حملات در سوریه گزارش شده است.

روزنامه امریکایی افزود: یک مقام ارشد آمریکایی گفت ایالات متحده در گفتگوها شرکت کرد تا نشان دهد حتی با افزایش تنش ها، واشنگتن همچنان برای پیگیری دیپلماسی با ایران آماده است اما اگر این گفتگو به نتیجه نرسد، ایالات متحده از زور استفاده خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها