آغاز جنگ آمریکا و چین به زودی؟

تکرار حمله به پرل هاربر، این بار توسط پکن/ جنگ آمریکا و چین آغاز می شود/ پاشنه آشیل واشنگتن در جنگ با غول شرقی چیست؟

آغاز جنگ آمریکا و چین به زودی؟

حمله به پرل هاربر آمریکا توسط ژاپن در سال 1941 این بار توسط یک غول شرقی دیگر یعنی چین می تواند تکرار شود. به نظر می رسد جنگ آمریکا و چین اجتناب ناپذیر باشد.

به گزارش خبر فوری، در سالروز حمله نیروهای امپراتوری ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا در سال 1941، نشنال اینترست در گزارشی به احتمال تکرار این واقعه پرداخته است.

برنت سدلر (Brent D. Sadler) نویسنده تحلیل نشنال اینترست است. او در مقاله خود تاکید دارد که حادثه پرل هاربر این بار توسط یک غول شرقی دیگر یعنی چین به وقوع می پیوندد و به نظر می رسد جنگ آمریکا و چین اجتناب ناپذیر باشد.

در زیر خلاصه ای از مقاله سدلر ترجمه و ارائه می گردد.

حمله جدید به پرل هاربر از نوع چینی

در 7 دسامبر سال 1941 - یعنی 82 سال پیش- امپراتوری ژاپن آمریکا را غافلگیر کرد و 2479 آمریکایی را کشت و 19 کشتی جنگی ایالات متحده را در پرل هاربر غرق کرد. آمریکا خوش شانس بود که در این حمله غافلگیر کننده، تسلیحات لجستیکی حیاتی مانند انبار سوخت یا کشتی های نفتکش مورد حمله قرار نگرفتند. بعید است دشمن مدرنی مانند چین تجربه پرخطر و آسیب زای حمله به پرل هاربر را به این زودی ها تکرار کند. با این حال، تنها ضامن این مساله و حفظ ثبات و صلح، «قدرت» است.

در اواخر دهه 1930، مشخص بود که جهان و آمریکا به سمت جنگ می روند، با این حال، حمله به پرل هاربر در ماه دسامبرشوکه کننده بود. امروز، ما یک بار دیگر به سمت جنگ پیش می رویم. ممکن است حمله به پرل هاربر تکرار شود. با این حال، هنوز برای اعمال بازدارندگی موثر دیر نیست. زمان عامل بسیار مهمی است، زیرا احتمالا این دهه به دهه ای بسیار پر خشونت تبدیل خواهد شد و چشم انداز جنگ با چین بسیار واقعی و محتمل است.

تکنولوژی که در طول تاریخ پیشرفت زیادی یافته است، عامل مهمی در گسترش جنگ است. حمله به پرل هاربر با استفاده غیرمتعارف از ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای دوربرد و نیز جنگنده های مخصوص شناسایی امکان پذیر شد. نسخه مدرن چنین حمله‌ای بر فناوری های به مراتب پیشرفته تری مبتنی خواهد بود.

در این جنگ نه از ناوهای هواپیمابر، بلکه از موشک‌ های سایبری، بالستیک و کروز و نیز زیردریایی ‌های مخصوص استفاده خواهد شد. برخلاف حمله سال 1941، آمریکا و مناطق اصلی آن دیگر دور از دسترس دشمن اصلی نیست. سرزمین اصلی آمریکا در دیدرس موشک های چین قرار دارد.

این مساله توسعه فناوری های تسلیحاتی را حیاتی می‌سازد. بزرگترین تهدید به فضای سایبری مربوط می شود. احتمال حمله سایبری گسترده چین به زیرساخت های آمریکا زیاد است و این مساله باید در اولویت امنیت ملی آمریکا قرار بگیرد.

جنگ تجاری طولانی مدت میان آمریکا و چین

امروزه بازدارندگی مؤثر مستلزم تداوم شرایط و مقاومت طولانی مدت است. قدرت نظامی آمریکا و چین آنقدر زیاد نیست که یکی از طرفین بتواند به راحتی بر دیگری پیروز شود. به همین دلیل، احتمالا فرآیند جنگ طولانی شود و در این شرایط، طرفی پیروز است که بتواند تدارکات بیشتری برای جنگ طولانی مدت فراهم کند.

یکی از استلزامات این امر، تعمیرات سریع آسیب های جنگی است. به عبارت دیگر، کشتی های جنگی باید بعد از خرابی به سرعت به میدان نبرد بازگردانده شوند، سوخت رسانی تسریع شود، تجهیزات و آذوقه به سرعت منتقل شوند و شرایط لوجستکی نیز بهبود یابد. همه اینها به کشتی های تجاری بستگی دارد که آمریکا آنها را به اندازه کافی ندارد. برخی از رهبران کنگره به این موضوع پی برده اند و شروع به تصویب قوانینی در این رابطه کرده اند، اما بهبود این شرایط سال ها طول می کشد.

چینی ها همین حالا، چند گام از آمریکا جلوتر هستند. آنها از طریق طرح «ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) توانسته اند پایگاه های استراتژیک خود را حفظ کرده و ایالات متحده را از مناطق استراتژیک مورد نظر خود دور کنند.

یکی از راه‌های مقابله سریع با چین، تمرکز بر محور هند و اقیانوسیه است. آمریکا باید بر سر این منطقه با چین وارد رقابت شود. در حال حاضر، چین توانسته مراکز تجاری مختلفی در جنوب شرقی آسیا و اطراف هند و اقیانوسیه ایجاد کند و ده ها قرارداد تجاری و بندری با کامبوج و تیمور و سایر کشورهای این منطقه بسته است.

اگر آمریکا نتواند خود را برای یک مبارزه طولانی مدت استراتژیک و تجاری با چین آماده کند، بدون شک فاجعه پرل هاربر این بار توسط دشمنی قدرتمندتر به نام چین تکرار خواهد شد.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها