ویدیویی از تونل‌های زیرزمینی غزه را ببینید/ نیروهای حماس یک شهر کامل زیر غزه حفر کرده‌اند

سقف تونل‌ها در بسیاری از مسیرها حدود ۱۷۰ سانتیمتر از کف فاصله دارد؛ ارتفاعی مناسب که برای حرکت در آن‌ها نیاز به خم کردن سر یا بدن نیست.

ویدیویی از تونل‌های زیرزمینی غزه را ببینید/ نیروهای حماس یک شهر کامل زیر غزه حفر کرده‌اند

شمال غزه بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل احداث شده و بعضاً خودرو و موتورسیکلت در آن عبور می‌کند

 

از ابتدای جنگ غزه شنیدیم اسرائیل نمی‌تواند وارد غزه شود زیرا تونل‌های زیرزمینی غزه امکان غافلگیری و حمله به نظامیان اسرائیلی را به حماس می‌دهد. 

حالا ویدیویی از این تونل‌های افسانه‌ای منتشر شده که فضای فیلم‌های آخرالزمانی را دارد.

کارشناسان معتقدند اسرائیل در نبرد در تونل‌های هزارتوی گروه حماس با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد بود.

 

رادیوفردا درباره تونل‌های غزه نوشته: «شبکۀ بسیار بزرگی از تونل‌ها که زیر زمین است، به تار عنکبوت می‌ماند». این توصیف یوخیوید لیفشیتز شهروند ۸۵ ساله اسرائیلی است از تونل‌های حماس بعد از آزادی.

 

یوخیوید دو هفته تمام در این تونل‌ها در گروگان حماس بود.

 

او می‌گوید: «شروع کردیم به راه رفتن در تونل‌ها. زمینش خیس بود. همه جا رطوبت داشت. بعد به یک سالن رسیدیم. حدود ۲۵ نفر بودیم. بعد از دو سه ساعت، پنج نفر از همشهرکی‌هایمان را جدا کردند و آن‌ها را به اتاق دیگری فرستادند.»

ادعاهای متفاوتی در مورد طول و تعداد این تونل‌ها مطرح شده است. حماس ادعا می‌کند که در زیر غزه ۵۰۰ کیلومتر تونل ساخته است. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، هم چند روز پیش گفت در شمال غزه بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل احداث شده و بعضاً خودرو و موتورسیکلت در آن عبور می‌کند.

 

به‌گفتۀ آقای باقری، «یک سرِ تونل‌ها پشت حصارها و نیروهای اسرائیل است و سر دیگرِ آن در نوار غزه».

 

فرزین ندیمی، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی در مؤسسۀ واشینگتن، می‌گوید: «این تونل‌ها معمولاً حدود دو تا دو و نیم متر ارتفاع و یک تا یک و نیم متر عرض دارند. بعضی از آن‌ها عرض بیشتری دارند که موتورسیکلت و خودروهای کوچک می‌توانند در آن‌ها حرکت کنند. اما بیشترشان برای عبور آدم طراحی شده‌اند. البته تونل‌هایی هم هستند که کف آن‌ها برای جابه‌جایی سریع‌تر مهمات و تجهیزات ریل‌گذاری شده‌اند. تونل‌های حماس مصارف لجستیکی، دفاعی و تهاجمی دارند.»

 

سقف تونل‌ها در بسیاری از مسیرها حدود ۱۷۰ سانتیمتر از کف فاصله دارد؛ ارتفاعی مناسب که برای حرکت در آن‌ها نیاز به خم کردن سر یا بدن نیست. دیواره و سقف تونل‌ها در بیشتر جاها بتنی و مستحکم هستند. بسیاری از آن‌ها برق‌کشی شده‌اند، خطوط ارتباط تلفنی دارند و مجهز به محفظه‌های اکسیژن هستند. گفته شده در برخی جاها این تونل‌ها تا عمق ۵۰ یا حتی ۸۰ متری زمین هم پیش رفته‌اند.

امیر اویوی، سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل، می‌گوید: «نیروهای حماس یک شهر کامل زیر غزه حفر کرده‌اند که بخش‌های مختلف آن از طریق تونل‌های چند کیلومتری به هم مرتبط‌اند. این تونل‌ها همه چیز دارند؛ مراکز فرماندهی بزرگ، انبار و موشک‌انداز. هزار نوع موشک مختلف آن‌جا وجود دارد. نیروهای حماس در داخل تونل‌ها احساس امنیت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از هر جایی یک مرتبه ظاهر شوند و به نیروهای ما حمله کنند.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها