سیدحسن نصرالله توپ را به زمین حماس انداخت؟

حداقل تا اینجای کار رهبر حماس و جمهوری اسلامی خواهان گسترده‌تر شدن این درگیری در نوار غزه نیستند

سیدحسن نصرالله توپ را به زمین حماس انداخت؟

سیدحسن نصرالله در سخنرانی دیروز خودش به نوعی خودش را به نوعی از عملیات طوفان‌الاقصی کنار کشید 

 

گروه سیاسی- 28 روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی توسط حماس در سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های یهودی‌نشین، و چند روز پس از آنکه یک ویدیویی 11 ثانیه‌ای از دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط رسانه‌های موسوم به محور مقاومت منتشر شد و گمانه‌زنی‌ها درباره نخستین واکنش رهبر حزب‌الله به طوفان‌الاقصی، روز گذشته سیدحسن نصرالله ساعت 15:03 دقیقه به وقت محلی در بیروت نخستین سخنرانی‌اش پس از آغاز درگیری در غزه را به صورت ویدیوکنفرانس ایراد کرد و برخلاف آنچه که بسیاری از او انتظار داشتند، رهبر حزب‌الله تاکید کرد که حزب‌الله و جمهوری اسلامی از عملیات طوفان‌الاقصی ابداً خبر نداشتند و صفر تا صد کار برعهده حماس و فلسطینی‌ها بود. 

نصرالله البته در این سخنرانی تاکید داشت که حملات جبهه مقاومت یمن و عراق به سوی اسرائیلی‌ها مستقل از جمهوری اسلامی و حزب‌الله است و این نیروها برای ملت فلسطین این عملیات‌ را انجام می‌دهند و از جایی دستور نمی‌گیرند.

سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در حالی با تشویق مردم لبنان به پایان رسید که برخی از هواداران محور مقاومت (حداقل در رسانه‌های ارتباط جمعی) منتظر فرمان سیدحسن نصرالله برای رویارویی مستقیم کشورهای مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان با اسرائیل بودند.

اما در سوی دیگر ماجرا، بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل دقایقی پس از سخنان سیدحسن نصرالله درخواست برای آتش بس موقت در جنگ با حماس را رد کرد و در یک سخنرانی تلویزیونی گفت تا زمانی که گروگان‌هایی که حماس در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل گرفته آزاد نکند، با چنین اقدامی موافقت نخواهد کرد. او همچنین مشخصاً به رهبر حزب‌الله گفت که اسرائیل را امتحان نکند.

احتمالاً اشاره نخست وزیر اسرائیل به این بخش از سخنان سیدحسن نصرالله باشد که گفت: این احتمال که ما وارد یک نبرد کامل شویم وجود دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم که دیروز برای سومین بار در کمتر از یک ماه گذشته عازم اسرائیل شد در آستانه سخنرانی سدحسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله گفت که «نشانه‌ای از آمادگی حزب‌الله برای ورود به جنگ حماس علیه حزب‌الله» را مشاهده نکرده است.

پیشنهادی که جمهوری اسلامی هم هفته گذشته در نشست سازمان ملل رسماً با اشاره به همین مطلب به قطعنامه‌‌ای رأی داد که در بند ۱۳ آن تأکید دارد که «راه‌حل عادلانه و پایدار برای منازعهٔ اسرائیل و فلسطین تنها برپایهٔ اقدامات صلح‌آمیز مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و راه‌حل دو دولت قابل دسترسی است».

در حالیکه تا روز جمعه 12 آبان، حماس تعداد شهدای این جنگ را ۹ هزار و ۲۲۷ نفر از جمله ۳ هزار و ۸۲۶ کودک و ۲ هزار و ۴۰۵ زن اعلام کرده و اسرائیل هم تاکنون تعداد جان‌باختگانش را ۱ هزار و ۴۲۳ نفر از جمله ۳۳۸ سرباز اعلام کرده، به نظر می‌رسد حداقل تا اینجای کار رهبر حماس و جمهوری اسلامی خواهان گسترده‌تر شدن این درگیری در نوار غزه نیستند. سخنان سیدحسن نصرالله در سخنرانی دیروز خودش به نوعی خودش را به نوعی از عملیات طوفان‌الاقصی کنار کشید تا عواقب هر تصمیمی را متوجه رهبران حماس کند.

در همین رابطه مهرداد فرهمند خبرنگار پیشین بخش عربی بی‌بی‌سی نیز در گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: انتظار اعلام جنگ از حزب‌الله نداشتیم؛ اسرائیل هم قصد ندارد در جبهه شمال وارد جنگ مستقیم شود:


 

به نظر می‌رسد با توجه به تازه‌ترین سخنان وزیرخارجه آمریکا از اینجای کار به بعد باید منتظر پادرمیانی کشورهای منطقه از جمله ریاض و دوحه بود تا حداقل برای یک مدت کوتاه هم که شده یک آتش‌بس موقت در بین دو طرف درگیر ماجرا شکل بگیرد تا مرحله بعد تکلیف آنچه که از 7اکتبر آغاز شد، مشخص شود.

طی ساعات گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند که اسماعیل هنیه از رهبران حماس و یکی از رهبران نزدیک به نیروی نظامی حشدالشعبی در راه تهران است و باید منتظر ماند و دید که تاکتیک حماس طی روزهای آینده چه خواهد بود. آن‌هم درحالیکه سیدحسن نصرالله تا اینجای کار عملاً برنامه جدی برای مقابله با اسرائیل ارائه نکرده است و بیشتر به نظر می‌رسد مایل است توپ را در زمین فلسطینی‌ها حفظ کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    از ترس جونشون فوری پشت اسماعیل هنیه و مردم بیچاره غزه رو خالی کردن و میخوان عراق و یمن رو سیبل حملات امریکا و اسراییل کنن

  • حسین

    سلام ، ببخشید مث اینکه سید حسن نصرالله یه خرده ترسیده و یا دنیا دوست شده و یل تمایلی به ورود به جنگ نداره ،بایستی به فکر نیرویی مث حماس در لبنان باشیم

    • ایرانی

      گور بابای هنیه و مشعل و دارو دسته های حماس
      این وسط فقط مردم عادی غزه بدبخت شدن

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها