قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، در حمایت از اسرائیل و علیه ایران

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای بحران فلسطین؛ حمایت از اسرائیل آری، آتش‌بس خیر.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، در حمایت از اسرائیل و علیه ایران

منابع دیپلماتیک اعلام کردند ایالات متحده آمریکا پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی برزیل درباره بحران در غزه و رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی روسیه، پیش نویس قطعنامه ای را تدوین کرده که در آن قاطعانه از رژیم اسرائیل دفاع کرده است اما خبری از آتش بس در غزه نیست.

منابع دیپلماتیک شنبه شب به وقت محلی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک گفتند: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را تدوین کرده است که در آن حق رژیم اسرائیل برای دفاع مشروع از خود را تایید کرده است.

این منابع دیپلماتیک افزودند: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا خواستار آتش بس یا آتش بس بشردوستانه در غزه نیست و در آن عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس بعنوان حملات تروریستی معرفی شده است.

منابع دیپلماتیک تصریح کردند: پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار فشار بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت برای توقف حملات شده است.

آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با 18 اکتبر و 26 مهرماه  قطعنامه پیشنهادی برزیل را که خواستار توقف درگیری ها میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین می شد تا کمک های بشر دوستانه وارد نوار غزه شوند، وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی برزیل رای ۱۲ کشور آلبانی، برزیل، چین، اکوادور، فرانسه، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات متحده عربی را در مقابل یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا داشت و دو کشور روسیه و انگلیس نیز رای ممتنع دادند.

آمریکا با رای منفی خود، در واقع، قطعنامه ای را وتو کرد که خواستار «وقفه های بشردوستانه» برای ارسال کمک های حیاتی به میلیون ها نفر در غزه بود.

در پی وتوی قطعنامه برزیل از سوی آمریکا، واشنگتن باید در نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل که به زودی تشکیل خواهد شد درباره دلیل وتوی خود توضیح دهد.

.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ یک از اصلاحات روسیه در پیش نویس قطعنامه برزیل در مورد خاورمیانه را تصویب نکرد. مسکو دو پیشنهاد داده بود که در یکی خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شده بود در دیگری حملات بی‌رویه به نوار غزه را محکوم کرده بود.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در آن نشست گفت: «نمایندگانی که حمایت نکردند در واقع با توقف خونریزی در خاورمیانه مخالف بودند. اگرچه آنها مطمئناً بهانه‌های رسمی ارائه خواهند کرد، اما آنها ضعیف به نظر می‌رسند. شما انتخاب خود را کرده‌اید و باید مسئولیت آن را بپذیرید.»

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: ما در میدان هستیم و کار سخت دیپلماسی را انجام می دهیم.اقدامات شورا مهم است، اما همچنین باید از شرایط موجود مطلع شد. ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را مجددا تأیید می کنیم و پیش نویس قطعنامه چنین حقی را به اسرائیل نمی دهد.

آمریکا همچنین اعلام کرد: قطعنامه باید "به صراحت" اعلام کند که اقدامات حماس باعث این درگیری شده است و حماس باید محکوم شود. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. نیاز به "اقدامات برابر" عدالت و آزادی وجود دارد.

روسیه پیش از برزیل قطعنامه ای برای برقراری آتش بس فوری در سرزمین های اشغالی فلسطین میان نیروهای مقاومت و رژیم اسرائیل ارائه کرده بود که  در نشست علنی دوشنبه شب به وقت برابر با ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) شورای امنیت سازمان ملل با ممانعت کشورهای غربی رای نیاورد.

سه عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه به قطعنامه پیشنهادی روسیه رای منفی دادند. در واقع ، قطعنامه پیشنهادی روسیه با ۴ رای مخالف کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن، ۶ رای ممتنع و ۵ رای موافق شامل روسیه، چین، امارات، موزامبیک و گابن به تصویب نرسید و نتوانست حداقل ۹ رای بدون وتو را کسب کند زیرا تصویب یک قطعنامه حداقل به ۹ رای مثبت در شورای امنیت که شامل ۱۵ عضو است، دارد.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیرکننده ای را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کرده‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل شنبه شب در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد: شمار اسیران این رژیم در نوار غزه افزایش یافته و به ۲۱۰ تن رسیده است. نمی‌خواهم بگویم همه اسرا به سلامت از غزه بازگردانده خواهند شد، اما ما مصمم به شکست حماس هستیم.

اما  ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) در پیامی اعلام کرد:  این گردان‌ها شامگاه امروز شنبه قصد داشته دو اسیر صهیونیستی را آزاد کند که رژیم صهیونیستی آن را نپذیرفته است.

پیشتر روز جمعه گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس دو تبعه آمریکایی را با میانجی‌گری قطر آزاد کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها