افشاگری مقام امنیتی مصری: اسرائیل از حمله حماس باخبر بود

سرویس‌های اطلاعاتی مصر بارها به اسرائیل هشدار دادند که حماس سرگرم تدارک چیزی بسیار مهم است، اما، طرف های اسرائیلی کمترین اعتنایی به این هشدارها نکردند.

افشاگری مقام امنیتی مصری: اسرائیل از حمله حماس باخبر بود

ما می‌دانیم که مصر سه روز قبل به اسرائیلی‌ها هشدار داده است که ممکن است چنین رویدادی رخ دهد

 

فیگارو، بی بی سی و الجزیره نوشته‌اند: مصر بارها دربارۀ عملیات "بسیار مهم" حماس به اسرائیل هشدار داده بود

 

این نوشته‌ها حاکی از این است که مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت:

مصر حداقل ۳ روز جلوتر درخصوص حمله گسترده غزه به اسرائیل هشدار داده بود

مایکل مک‌کال

همچنین یک مقام امنیتی مصری به آسوشیتدپرس گفته بود قاهره چندین بار به اسرائیل درخصوص حمله غزه هشدار داده بود

اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این گزارش‌ها را کاملا دروغ خواند و گفت اسرائیل هیچ اطلاعی از حمله غزه نداشت و غافلگیر شده است

 

ژورژ مالبرونو، خبرنگار فیگارو، در مقاله‌ای در این نشریه به نقل از یک منبع اطلاعاتی در مصر نوشته است که سرویس های اطلاعاتی این کشور بارها به اسرائیل هشدار دادند که حماس سرگرم تدارک چیزی بسیار مهم است، اما، طرف های اسرائیلی کمترین اعتنایی به این هشدارها نکردند.

 

در واکنش، دفتر نخست وزیری اسرائیل وجود چنین هشدارهایی را تکذیب کرده است که در صورت صحت می‌توانند بعد از آرام شدن اوضاع برای نتانیاهو گران تمام شوند.

یک مسئول امنیتی مصر به خبرنگار فیگارو گفته است : "ما بارها به اسرائیلی‌ها هشدار دادیم که وضعیت به نقطۀ انفجار رسیده و اوضاع بسیار وخیم خواهد بود. اما، مقامات اسرائیلی مسئلۀ را سرسری گرفتند."

 

یک عضو پیشین سرویس های اطلاعاتی فرانسه که با وضعیت غزه نیز آشنا است سخن مقام امنیتی مصر را تلویحاً تأئید کرده و گفته است که بر حسب پیشینه سرویس‌های اطلاعاتی مصر در غزه بسیار خوب عمل می‌کنند. به عنوان کشور همسایه، مصر مستقیماً تحت تاثیر اوضاع غزه قرار است و همواره نگران است که آثار جنگ و بحران در غزه به این کشور سرایت کند. مالبرونو در ادامه افزوده است : هم‌اکنون قاهره نگران است که پیشروی های نظامی اسرائیل به ورود سیل پناهندگان فلسطینی از غزه به مصر منجر شودما می‌دانیم که مصر سه روز قبل به اسرائیلی‌ها هشدار داده است که ممکن است چنین رویدادی رخ دهد.»

 

همچنین الجزیره خبر داد: مایکل مک‌کال پس از یک نشست اطلاعاتی برای نمایندگان پشت درهای بسته به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که مصر سه روز قبل به اسرائیلی‌ها هشدار داده است که ممکن است چنین رویدادی رخ دهد.»

 

«من نمی‌خواهم خیلی وارد جزئیات طبقه‌بندی شده شوم، اما چنین هشداری داده شده است. فکر می‌کنم سوال این بود که در چه سطحی خواهد بود. ما کاملاً مطمئن نیستیم که اسرائیل چگونه این هشدار را جدی نگرفته است».

 

قاهره به طور رسمی در مورد خبرهایی مبنی بر این که ممکن است هشدار اولیه ارائه کرده باشد، اظهار نظر نکرده است. اما رسانه‌های مصری به نقل از منابع ارشد امنیتی، صدور چنین هشداری را تکذیب کرده‌اند.

 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که نمی‌تواند درباره اظهارات مک‌کال اظهار نظر کند: «من نمی‌توانم در مورد مسائل اطلاعاتی خاص صحبت کنم. باز هم زمانی خواهد بود که به گذشته نگاه کنیم، همانطور که همیشه انجام می‌دهیم، و خواهیم کرد. در حال حاضر، ما در حال جمع آوری اطلاعات و همکاری و اشتراک گذاری با اسرائیل هستیم.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها