تروریسم غربی در آمریکا قربانی می‌گیرد

ترامپ مقصر است

دیوید شنزر-گاردین: با اینکه ترامپ آشکارا هوادارنش را به خشونت دعوت نمی‌کند، اما گفتار او با نشانه‌هایی از خشونت آغشته است. تیرانداز ال پاسو و افراد مشابه او، این پیام‌ها را کاملا دریافت کردند: «رئیس جمهورتان کاملا با شما موافق است، مهاجران و اقلیت‌های نژادی، نفرینی بر سر آمریکا هستند».

ترامپ مقصر است

سرویس ترجمه: مستقل آنلاین/امیرحسین نظری: سال گذشته، هنگامی که یک یهودستیز متعصب ضد مهاجر، یازده نفر را در کنیسه پیتسبورگ به قتل رساند، من آن را تروریسم محلی، الهام گرفته از ایدئولوژی ترامپیسم نامیدم. آن زمان، انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا در اوج خود بود و ترامپ علیه یک کاروان مهاجرتی از آمریکای مرکزی وحشت می‌افکند. این تروریست پیام ترامپ [مبنی بر سرکوب مهاجرین] را دریافت کرد. چند ساعت پیش از آغاز جنون خون‌بارش، یک بنیاد حمایت از مهاجرین یهودی را متهم کرد آنان «متجاوزانی که مردم ما را می‌کشند» را [به این سرزمین] می‌آورند.

یکشنبه در ال پاسو، یک دژاوو اتفاق افتاد.

این تابستان، ترامپ کمپین انتخاباتی‌اش را با دوبرابر کردن تم نژادپرستانه و هیستری ضد مهاجرتی شروع کرد. یک مظنون که از قدرت گرفتن اسپانیایی‌ها در تگزاس نگران بود، پس از گذران یک ماه تمام در این جو نژادپرستانه، تصمیم گرفت هر تعداد اسپانیایی را که بتواند در والمارت ال پاسو بکشد. یک بار دیگر، تروریسم الهام گرفته از ترامپیسم خودش را نشان داد.

هواداران ترامپ از یادآوری این عقیده که رفتارها یا اظهارات ترامپ کوچک‌ترین ارتباطی با اتفاقات ال پاسو داشته‌اند، بسیار برآشفته می‌شوند. اما در این خصوص دفاع قابل قبولی ارائه نمی‌دهند.

اولا آنها ادعا می‌کنند ترامپ خشونت برتری‌طلب‌های سفید را محکوم می‌کند، پس نقشی در این خشونت‌ها نداشته است، اما این ادعای باطلی است. این ناشی از بدفهمی آنان درخصوص چگونگی کارکرد تروریسم پرورش‌یافته محلی است. برانگیختن یک تندرو برای مشارکت در اقدامات خشونت‌آمیز نیازی به یک درخواست علنی ندارد. در حقیقت، برخی افراد، هنگامی که شکایات سیاسی آن‌ها چندبرابر می‌شود و دشمنان سیاسی آن‌ها اهریمن جلوه داده می‌شوند، تبدیل به قاتل می‌شوند. پس هنگامی که ترامپ در تلویزیون و توییتر مهاجران را مهاجم خطاب می‌کند، آن‌ها را اهریمن جلوه می‌دهد و می‌گوید آن‌ها به کشور ما هجوم می‌آورند، او در حقیقت در حال برانگیختن افراد آسیب‌دیده است، تا شخصا وارد کار شوند و خشونت استفاده کنند.

ثانیا، آنها ادعا می‌کنند که هیچ تقصیری متوجه ترامپ نیست؛ زیرا، اندیشه‌های مهاجم ال‌پاسو را رد کرده است. اما حقایق موجود، این را نیز رد می‌کنند. در حقیقت، پروژه سیاسی اصلی ترامپ، کاهش قدرت سیاسی مردم غیر سفیدپوست است.این پایه اصلی تفکرات برتری جویان سفیدپوست است.در همان روزهای اول مدیریت ترامپ، هنگامی که برنامه مهاجرتی را موقتا تعلیق کرد و مهاجرت از هفت کشور مسلمان را متوقف کرد، شخصا برای کاهش جمعیت اقلیت‌های کوچنده به آمریکا تلاش کرد. او هرسال، تعداد مهاجران را کاهش می‌دهد و تهدید کرده است که این عدد را تا سال 2020 به صفر می‌رساند.

ترامپ درخواست کرده است که در سرشماری‌ها، یک سوال نیز راجع به تابعیت گنجانده شود، این هم برگرفته از آجندای برتری‌جویان سفیدپوست است. این طرح به صورت جدی اجرا می‌شود. در نتیجه چنین سوالی، مهاجران غیرقانونی در سرشماری‌ها شرکت نمی‌کنند. پس قدرت سیاسی ایالاتی که آن‌ها در آن زندگی می‌کنند کاهش می‌یابد. قطعا طرح بدنام ترامپ، مبنی بر جدا کردن کودکان از والدین و ارسال آن‌ها به مکان‌های نامناسب، بخش مهمی از برنامه‌های راست افراطی برای جلوگیری از مهاجرت افراد به آمریکا و اهریمن جلوه دادن افرادی است که جرئت می‌کنند برای اقامت قانونی آمریکا اقدام کنند. همچنین، هسته اصلی عقاید برتری جویان سفیدپوست این است که افراد غیرسفید، واقعا آمریکایی نیستند. ماه گذشته، وقتی که ترامپ به چهار نماینده رنگین پوست کنگره که در آمریکا متولد یا بزرگ شده بودند، گفت از کشورهای دیگر آمده‌اند، به این عقیده اصالت داد.

مانیفستی که تیرانداز ال پاسو منتشر کرد، نشان می‌دهد او برنامه سیاسی ترامپ را کاملا متوجه شده بود و از آن حمایت می‌کرد. تیرانداز نوشته بود حمله او واکنشی بود به تهاجم لاتین‌ها به تگزاس. با توجه به منطق ترامپ که شرایط سخت مهاجرت را محدود می‌کند، تیرانداز تصور کرد که این اقدام خشونت‌آمیز لاتین‌ها را مجبور می‌کند به کشورهایشان بازگردند. او نوشته بود اقدامات خشنش، برای نجات آمریکا از نابودی ضروری بودند.

در نهایت، با اینکه ترامپ آشکارا هوادارنش را به خشونت دعوت نمی‌کند، اما گفتار او با نشانه‌هایی از خشونت آغشته است. در کمپین انتخاباتی او، هنگامی که صحبت از ایلهان عمر، نماینده مهاجر کنگره شد، هواداران ترامپ با شعار «او را بفرست به کشورش» از این نماینده زن سیاهپوست استقبال کردند و ترامپ تا سیزده ثانیه، شعار را قطع نکرد و مخالفتی نشان نداد. این اقدام، پیامی ارسال کرد، مبنی بر اینکه او نیز علاقه دارد از قدرتش استفاده کند تا یک مهاجر را اجبارا کوچ دهد و از محل زندگی‌اش اخراج کند. هفته گذشته او یک گروه ساکن در بالتیمور را انبوهی از موش‌ها و آفات خطاب کرد تا یک اقلیت شهری را با حشرات و حیوانات موذی مقایسه کرده باشد.

تیرانداز ال پاسو و افراد مشابه او، این پیام‌ها را کاملا دریافت کردند: «رئیس جمهورتان کاملا با شما موافق است، مهاجران و اقلیت‌های نژادی، نفرینی بر سر آمریکا هستند. آن‌ها لایق حق خاصه شهروندی شما نیستند و باید به هر قیمتی قدرت سیاسی آنان را سلب کرد. به هرحال آن‌ها حیوانند و استفاده شما از خشونت بلامانع است».

تا انتخابات 2020 پانزده ماه باقی مانده است و اگر ترامپ این راه را ادامه دهد، حجم خشونتی که برانگیخته خواهد کرد، شوکه کننده خواهد بود.

منبع: گاردین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها