بزرگترین رسوایی‌ فساد در تاریخ پارلمان اروپا؛

نایب رئیس پارلمان اروپا بازداشت شد

ادامه تحقیقات پرداخت رشوه قطر به مقامات اروپایی ، نایب رئیس پارلمان اروپا هم بازداشت شد. رئیس پارلمان اروپا، رسوایی رشوه گیری یک مقام این اتحادیه را تهدیدی برای دموکراسی خواند.

نایب رئیس پارلمان اروپا بازداشت شد

ویدیویی از «اوا کایلی» نایب رییس پارلمان اروپا که در این سخنرانی چند ماه پیش، قطر را «قهرمان احترام به حقوق کارگران» می خواند. او دو روز پیش با ۶۰۰ هزار یورو پول نقد که گفته می شود رشوه قطریهاست در شهر بروکسل بازداشت شد.

اوا کایلی، روز شنبه بازداشت شد و بنا بر گزارش‌ها دارایی‌های او توقیف شده است.

بی بی سی نوشت: در پی بازداشت چهار مقام اروپایی به اتهام دریافت رشوه از قطر، رئیس پارلمان اروپا هشدار داده است که دموکراسی اروپا هدف حمله قرار گرفته است.

روبرتا متسولا گفته است جوامع آزاد و دموکراتیک هدف حمله قرار گرفته اند.

پلیس بلژیک چهار نفر از جمله یک معاون پارلمان اروپا را در ارتباط با پرونده دریافت رشوه از قطر، بازداشت کرده است.

این چهار نفر با اتهام پولشویی و فساد روبرو هستند.

قطر هر گونه کار خلافی را انکار کرده است.

اورسلا ون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است این اتهامات «بسیار جدی» است و خواستار تشکیل یک نهاد جدید برای نظارت بر اتحادیه اروپا شده است.

جسیکا پارکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در بروکسل می‌گوید جزئیاتی که در روزهای گذشته از سوی پلیس بلژیک منتشر شده بسیاری را بهت زده کرده است.

اعضای پارلمان اروپا که با خبرنگار بی‌بی‌سی صحبت کرده‌اند به او گفته‌اند که از «گستره و فضاحتی» که این اتهامات به همراه دارد یکه خورده‌اند.

پلیس بلژیک روز جمعه در جستجوهای خود ۶۰۰ هزار یورو پول نقد، کامپیوتر و تلفن همراه را ضبط کرده است.

نام هیچ‌کدام از مظنونان منتشر نشده اما به باور عمومی خانم کایلی یکی از متهمان است.

خانم کایلی که یکی از ۱۴ معاون پارلمان اتحادیه اروپاست و هشت سال نماینده پارلمان این نهاد بوده توسط روبرتا متسولا تعلیق شده است.

او در عین حال از عضویت در گروه سوسیال دموکرات پارلمان اروپا معلق شده و از حزب چپ میانه یونان اخراج شده است.

براساس گزارش‌ها دادستان‌ها در یونان دارایی‌های این مقام اتحادیه اروپا را توقیف کرده‌اند.

از روز جمعه دسترسی ۱۰ کارمند اتحادیه اروپا به داده‌های انفورماتیک مسدود شده تا «جلوی ناپدید شدن اطلاعات لازم برای تحقیقات در این پرونده گرفته شود.»

ویکتور اوربن، نخست وزیر مجارستان که کشورش عضو اتحادیه اروپاست اما معمولا با این نهاد اختلاف دارد در حساب توئیتری خود ابراز نگرانی‌های اتحادیه اروپا درباره فساد در کشورش را به سخره گرفته است.

نهادهای ناظر و اعضای اپوزیسیون در پارلمان اروپا، پرونده تحقیق درباره این رشوه‌خواری را یکی از بزرگترین رسوایی‌های فساد در تاریخ پارلمان اروپا خوانده‌اند.

دادستان‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد «این کشور حاشیه خلیج فارس» چندین ماه است که به دنبال اعمال نفوذ در تصمیم‌گیری‌های سیاست و اقتصادی اتحادیه اروپا به نفع خود بوده‌اند.

رسانه‌های بلژیک این کشور را قطر عنوان کرده‌اند اما دولت قطر گفته‌است هر ادعایی درباره سوءرفتار این کشور به شدت «گمراه کننده» است.

رسیدگی به امور خاورمیانه از مسئولیت‌های خانم کالی به عنوان معاون پارلمان اروپا بود و او در گذشته نیز از قطر دفاع کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها