چین در آستانه شروع جنگ با آمریکا

ارتش چین با برگزاری رزمایش نظامی سنگین،در آستانه تقابل نظامی با آمریکا قرار گرفته است.

چین در آستانه شروع جنگ با آمریکا

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

یک روز پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره خودمختار تایوان، چین روز پنجشنبه در بزرگترین مانور نظامی خود در تنگه تایوان، چندین موشک در نزدیکی تایوان شلیک کرد.

این رزمایش ها از ظهر آغاز شد و شامل شلیک مستقیم در آب به سمت شمال، جنوب و شرق تایوان بود که پکن ادعا می کند متعلق به خود است. پکن تنش ها را در این منطقه به بالاترین حد خود در یک ربع قرن رساند.

ارتش چین گفت شلیک های متعدد موشک های متعارف را در آب های شرق تایوان به عنوان بخشی از تمرین های برنامه ریزی شده در شش منطقه مختلف که قرار است تا ظهر یکشنبه ادامه داشته باشد، تکمیل کرده است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد 11 موشک بالستیک چینی دانگ فنگ در آب های اطراف جزیره شلیک شده است. آخرین بار چنین تقابل نظامی در سال 1996 اتفاق افتاد.

مقامات تایوان گفتند این رزمایش ها قوانین سازمان ملل را نقض کرده، به فضای آن حمله کرده و کشتیرانی آزاد هوایی و دریایی را تهدید می کند.

پلوسی،با سفر از پیش اعلام نشده خود به تایوان با هشدارهای چین مخالفت کرد. یک منبع تایوانی در این باره به رویترز گفت، قبل از شروع رسمی رزمایش روز پنجشنبه، کشتی‌های نیروی دریایی و هواپیماهای نظامی چین در صبح چند بار از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

تا ظهر، کشتی های جنگی از هر دو طرف در منطقه و در نزدیکی یکدیگر

 باقی مانده بودند. تایوان نیز برای ردیابی چندین هواپیمای چینی که از خط عبور می‌کنند، جت‌ها و سامانه‌های موشکی مستقر کرد.

این منبع تایوانی گفت: "آنها بارها و بارها پرواز کردند و سپس خارج شدند. آنها به آزار و اذیت ما ادامه می دهند."

چین که مدت‌ها گفته است حق تصرف تایوان را به زور برای خود محفوظ می‌دارد، می‌گوید اختلافاتش با این جزیره یک امر داخلی است.

در تایوان، علیرغم نگرانی از اینکه پکن ممکن است موشکی را بر فراز جزیره اصلی شلیک کند، زندگی تا حد زیادی عادی بود، همانطور که کره شمالی بر فراز جزیره شمالی هوکایدو ژاپن در سال 2017 انجام داد.

تایوان گفت که وب‌سایت‌های وزارت دفاع، وزارت خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور مورد حمله هکرها قرار گرفتند و نسبت به "جنگ روانی" در آینده هشدار داد.

تلویزیون دولتی CCTV گزارش داد وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، سفر پلوسی به تایوان را اقدامی «دیوانگی، غیرمسئولانه و بسیار غیرمنطقی» خواند.

وانگ که در نشست وزرای خارجه آسیای جنوب شرقی در کامبوج صحبت می کرد، گفت که چین نهایت تلاش دیپلماتیک را برای جلوگیری از بحران انجام داده است اما هرگز اجازه نخواهد داد به منافع اصلی آن لطمه وارد شود.

در پکن، تدابیر امنیتی در منطقه اطراف سفارت ایالات متحده به طور غیرمعمول شدیدی بود، اگرچه هیچ نشانه‌ای از اعتراضات قابل توجه وجود نداشت.

مردی به نام ژائو به خبرنگار رویترز مستقر در پکن گفت: "به نظر من این (بازدید پلوسی) چیز خوبی است." "این به ما فرصتی می دهد تا تایوان را محاصره کنیم، سپس از این فرصت برای تصرف تایوان به زور استفاده کنیم. من فکر می کنم باید از رفیق پلوسی تشکر کنیم."

پلوسی، بالاترین سطح بازدیدکننده آمریکایی از تایوان در 25 سال گذشته، دموکراسی آن را ستود و در توقف کوتاه خود به همبستگی آمریکا قول داد. او گفت که خشم چین نمی تواند رهبران جهان را از سفر به آنجا باز دارد.

چین در اعتراض سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد و واردات محصولات کشاورزی از تایوان را متوقف کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها