نخست وزیر سابق‌ ژاپن کشته شد

آبه شینزو نخست وزیر سابق ژاپن در سوقصدی که امروز به جان او صورت گرفت،جان باخت.

نخست وزیر سابق‌ ژاپن کشته شد

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن و باسابقه ترین رهبر ژاپن، روز جمعه ساعاتی پس از اصابت گلوله در حین تبلیغات انتخاباتی پارلمانی جان باخت.

ترور او،کشوری را که خشونت سیاسی در آن نادر است و اسلحه به شدت وجود دارد را شوکه کرد. 

 تیرانداز از پشت به سمت آبه 67 ساله تیراندازی کرد، در حالی که نخست‌وزیر سابق مردم را در جزیره‌ای شلوغ در شهر نارا در غرب کشور خطاب می‌کرد.  رسانه های ژاپنی گزارش دادند که این سلاح به نظر یک اسلحه دست ساز است.

 فومیو کیشیدا، نخست وزیر فعلی و شاگرد آبه، که تلاش می کند احساسات خود را کنترل کند، گفت: «این حمله یک اقدام وحشیانه است که در جریان انتخابات رخ داد - اساس دموکراسی ما - و کاملا غیر قابل بخشش است.»

 این اولین قتل یک رهبر سابق ژاپنی پس از کودتا در سال 1936 بود که در جریان آن کودتا چندین چهره از جمله دو نخست‌وزیر سابق ترور شدند.

 پزشکان نتوانستند آبه را که به دلیل ایست قلبی ریوی و بدون علائم حیاتی به بیمارستان منتقل شده بود، زنده کنند.  مرگ وی در ساعت 5:03 بعد از ظهر حدود پنج ساعت و نیم پس از تیراندازی اعلام شد.

 هیدتادا فوکوشیما، استاد مسئول طب اورژانس در بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا، گفت که او علیرغم دریافت بیش از 100 واحد خون در طی چهار ساعت، بر اثر زخم‌های عمیق در قلب و سمت راست گردن، خونریزی کرد و جان باخت.  پلیس ژاپن در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت یک مرد 41 ساله مظنون به انجام این تیراندازی دستگیر شده است.  NHK به نقل از مظنون به نام تتسویا یاماگامی به پلیس گفت که از آبه ناراضی است و می‌خواهد او را بکشد.  NHK گفت که مظنون به پلیس گفت که در گذشته چندین مواد منفجره دست ساز و اسلحه ساخته است.

 ماکوتو ایچیکاوا، تاجری که در محل حادثه حضور داشت، به رویترز گفت: "یک صدای بلند و سپس دود شنیده شد."

 با شلیک اول، هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی دارد می افتد، اما پس از شلیک دوم، چیزی که شبیه پلیس ویژه به نظر می رسید با ضارب برخورد کرد.

 سرویس خبری کیودو عکسی از آبه را منتشر کرد که رو به بالا در خیابان کنار نرده محافظ دراز کشیده و روی پیراهن سفیدش خون است.  مردم در اطراف او شلوغ شده بودند، یکی از آنها وی را ماساژ قلب انجام می داد.

 سیاستمداران ارشد ژاپنی توسط ماموران امنیتی مسلح همراهی می‌شوند، اما اغلب به مردم نزدیک می‌شوند، به‌ویژه در جریان مبارزات سیاسی که در کنار جاده‌ها سخنرانی می‌کنند و با عابران دست می‌دهند.

 خشونت سیاسی در ژاپن پس از جنگ نادر است.  در سال 2007، شهردار ناکازاکی به ضرب گلوله یک گانگستر یاکوزا کشته شد.  رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال 1960 توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.  چند سیاستمدار برجسته دیگر مورد حمله قرار گرفته اند اما مجروح نشده اند.

 پلیس گفت که فرد مظنون به تیراندازی ساکن نارا بوده است.  رسانه ها گفته اند که او تا سال 2005 به مدت سه سال در ارتش ژاپن خدمت کرده است.

 آبه دو دوره به عنوان نخست وزیر خدمت کرد و در سال 2020 به دلیل بیماری از سمت خود کنار رفت.  اما او همچنان بر حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) حضور مسلط داشت و یکی از جناح های اصلی آن را کنترل می کرد.  

 به گفته تحلیلگران، کیشیدا، که سال گذشته به قدرت رسید، امیدوار بود از انتخابات برای بیرون آمدن از سایه آبه و تعریف نخست‌وزیری او استفاده کند.  کیشیدا مبارزات انتخاباتی خود را پس از تیراندازی به حالت تعلیق درآورد.  همه احزاب سیاسی اصلی ژاپن هم این حمله را محکوم کردند.

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در حاشیه نشست گروه 20 در اندونزی، ترور آبه را «تکان‌دهنده» و «عمیقاً نگران‌کننده» خواند و او را یک رهبر با بینش بزرگ توصیف کرد.  لازم به ذکر است که ایالات متحده مهم ترین متحد ژاپن است.

 پیام‌های مشابهی از همدردی و شوک از سراسر جهان به دنبال خبر مرگ آبه، از جمله از کشورهای همسایه تایوان، چین و روسیه، و همچنین از سراسر آسیا، اروپا و ایالات متحده سرازیر شد.

 او پس از سال‌ها کاهش هزینه‌های دفاعی را تقویت کرد و توانایی ارتش را برای نمایش قدرت در خارج از کشور گسترش داد.

 در یک تغییر تاریخی در سال 2014، دولت او قانون اساسی صلح‌طلبانه پس از جنگ را دوباره تفسیر کرد تا به سربازان اجازه دهد برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در خارج از کشور بجنگند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها