یک بام و دو هوا در مواضع رهبر سابق حزب کارگر:

به اوکراین اسلحه ندهید

کوربین در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه المیدان به کشورهای غربی اصرار کرد از ارسال اسلحه به اوکراین دست بردارند او همچنین ادعا کرد که به دلیل مواضعش در باب خاورمیانه مورد اتهام یهودستیزی واقع شده است. 

حجم ویدیو: 2.48M | مدت زمان ویدیو: 00:01:10

جرمی کوربین از غرب خواست مسلح‌کردن اوکراین را متوقف کند.

 

نویسنده: هدر استوارت

 

مترجم: سودابه قیصری

 

منبع: گاردین

 

جرمی کوربین عضو چپگرا و رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا، در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه المیدان به کشورهای غربی اصرار کرد از ارسال اسلحه به اوکراین دست بردارند و مدعی شد که به خاطر موضع سیاسی‌اش در قبال فلسطین به او اتهام یهودستیزی زده‌اند و به طور تلویحی، آن را دلیل احتمالی تصمیم کی‌یر استارمر (رهبر حزب کارگر از ۲۰۲۰) مبنی بر عدم اجازه بازگشت کوربین به حزب کارگر دانست. 

 

کوربین گفت: "ارسال اسلحه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه جنگ را طولانی‌تر کرده و شدت می‌بخشد و احتمالا شاهد سال‌ها جنگ در اوکراین خواهیم بود." 

 

کوربین با شبکه المیدان، کانال تلویزیونی (وابسته به حزب‌اله لبنان) مستقر در بیروت که از زمان حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، گزارش‌هایی کاملا جانبدارانه از روسیه ارائه داده/می‌دهد، مصاحبه کرد. 

 

او گفت: "چیزی که مرا نومید می‌کند این است که تقریبا هیچ‌کدام از رهبران جهانی از صلح حرفی نمی‌زنند؛ آنان همیشه خواهان جنگ بیشترند و از ستیزگرایی و جنگ‌طلبی بیشتر دم می‌زنند. این جنگ برای مردم اوکراین، مردم روسیه و همین‌طور برای امنیت تمام جهان فاجعه‌بار است و در نتیجه باید در جهت صلح تلاش‌های بیشتری انجام شود."

 

او از سازمان ملل متحد خواست که "نقش محوری‌تری ایفا کند" و پیشنهاد داد که اگر این سازمان قادر نیست به مذاکرات آتش‌بس کمکی کند، سایر سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه افریقا و لیگ کشورهای عرب مداخله کنند. جای دیگری در مصاحبه، کوربین اخراج خود از حزب کارگر را محکوم کرد و آن را "شرم‌آور" خواند. او نمایش حزب کارگر در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۷ و افزایش عضوگیری حزب تحت رهبری خود را قوی خواند.

 

فکر می‌کنم نحوه‌ی برخورد با من و اتهاماتی که علیه من مطرح شد شرم‌آور بودند

 

او همچنین ادعا کرد که به دلیل مواضعش در باب خاورمیانه مورد اتهام یهودستیزی واقع شد. "ابدا تردیدی ندارم که حمایت آشکار من از حق مردم فلسطین برای زندگی در صلح و رها از اِشغال، رها از محاصره مانند وضعیت در غزه، و حق کسانی که در اردوگاه‌های پناهندگان ... زندگی می‌کنند، در همه‌ی این ماجراها نقش داشت. بنجامین نتانیاهو بی‌درنگ و مشتاقانه مرا برای حمایتم از مردم فلسطین محکوم کرد." 

 

مارگارت هاج نماینده پارلمان از حزب کارگر حرف‌های کوربین را محکوم کرد و گفت: "ادعای این که جنگ ما علیه یهودستیزی در چپ به معنای اینست که همه‌ی ما بخشی از توطئه‌ای برای بدنام‌کردنِ کوربین هستیم، انصافا مضحک و یاوه است و خود این ادعا یهودستیزی است. ناکامی مداوم در فهم و تشخیص بین هویت یهودی ما و مسائل سیاسی پیچیده‌ی خاورمیانه دلیل اصلی اینست که جرمی کوربین همچنان بیرون حزب کارگر است و اجازه بازگشت نمی‌گیرد."

 

یک منبع حزب کارگر درباره نظرات کوربین گفت: "درباره‌ی انتخاب‌های کوربین هیچ ابهامی وجود ندارد و مشخص است که می‌خواهد خود را از خط فکری حزب کارگر جدا نگه‌ دارد."

 

استارمر از موضع دولت بریتانیا در قبال اوکراین از جمله تامین سلاح برای اوکراین و آموزش نظامی نیروهای این کشور، قاطعانه حمایت کرده است. او بر پشتیابی دیرین حزب کارگر از ناتو تاکید کرد، پیمانی که از آغاز حمله روسیه به اوکراین و درخواست متعاقب فنلاند و سوئد برای پیوستن به آن، گسترده‌تر از پیش هم می‌شود. استارمر همچنین از "ائتلاف جنگ را متوقف کنید" که کوربین و یار نزدیکش اندرو موری آن را رهبری می‌کنند، انتقاد و تلویحا اشاره کرد که پذیرش دوباره کوربین در حزب کارگر نیازمند این است که از این ائتلاف فاصله بگیرد. 

 

در مقاله‌ای که پیش‌تر در گاردین منتشر شد، استارمر درباره‌ی ائتلاف جنگ را متوقف کنید، گفته بود: "در بهترین حالت، این آدم‌ها ساده‌لوح‌اند، در بدترین حالت، فعالانه از رهبران خودکامه‌ای که مستقیما دموکراسی را تهدید می‌کنند، حمایت می‌کنند. همراهی و همدلی با متجاوز ابدا حرکتی مترقیانه نیست، آن هم وقتی که متحدانمان به این همراهی و کمک واقعی-حیاتی- ما بیش از هر زمانی نیاز دارند." 

 

از نوامبر ۲۰۲۰ و در پی واکنش‌ جرمی کوربین به گزارش کمیسیون مساوات و حقوق‌بشر در باب افزایش یهودستیزی در حزب کارگر در زمان رهبری او، از عضویت حزب تعلیق شد. اگر بازگشت او به حزب مورد پذیرش قرار نگیرد، نمی‌تواند به عنوان کاندیدای حزب کارگر در انتخابات بعدی شرکت کند. برخی از نزدیکان کوربین باور دارند که ممکن است با توجه به حمایت تاریخی محلی، وی به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کند.

 

*جرمی کوربین نمی‌گوید که اگر فلسطین حق دارد سالها به جنگ علیه اشغالگر ادامه دهد، چرا اوکراین حق ندارد علیه اشغالگر بجنگد! و اگر طبق معیار ایشان اسرائیل اشغالگر است، چگونه روسیه اشغالگر نیست!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها