یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با مستقل آنلاین :

رشد ادامه‌دار بازار سرمایه در نیمه اول سال/ صادرات محورها حرف اول را در بازارخواهند زد

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:در نیمه اول سال رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت زیرا بانک‌ها نرخ بهره را افزایش نداده‌اند و این موضوع بر روند افزایشی بازار تاثیرگذار است.

رشد ادامه‌دار بازار سرمایه در نیمه اول سال/ صادرات محورها حرف اول را در بازارخواهند زد

مستقل آنلاین/ آزاده کاری- مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «مستقل آنلاین» با بیان این که فصل مجامع زمان خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود،گفت: برخی شرکت‌ها مانند شرکت‌های پتروشیمی یا شرکت‌‌های صادرات محور که در شش ماهه اول سال گذشته با دلار  4هزار و 200 تومان  فروش را انجام می‌دادند، از ابتدای امسال با دلار 11هزار تومان می‌فروشند و این باعث شده که این شرکت‌ها روند مثبت‌تری داشته باشند.

او با اشاره به این که شوک‌های سیاسی در کوتاه مدت بر بازار اثر می‌گذارد ،تصریح کرد: با توجه به برگزاری مجامع در تیرماه باید منتظر نتیجه گزارش عملکرد سه ماهه و سود و زیان شرکت‌ها باشیم. در مجموع در نیمه اول سال رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.خوشبختانه بانک‌ها نرخ بهره را افزایش نداده‌اند و این موضوع بر روند افزایشی بازار تاثیرگذار است؛ مالیات بر سوداگری در سایر بازارها مانند سکه و مسکن نیز بازار سرمایه را تقویت می‌کند. از سوی دیگر امسال سال رونق تولید ملی است و با توجه به این که عمده شرکت‌های تولیدی در بورس هستند، انتظار رشد و افزایش قیمت‌ها در شاخص بورس وجود دارد.

او در پاسخ به این که امسال کدام صنعت بازدهی بیشتری برای سهامداران خواهد داشت، توضیح داد: شرکت‌های صادرات محور با توجه به میزان صادراتی که انجام می‌دهند هنوز از اقبال بیشتری برخوردارند، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت بعد از افزایش قیمت دلار، قیمت کالاها نیز یکی پس  از دیگری خود را با دلار منطبق می‌کنند. علاوه بر این چون واردات هر روز محدودتر می شود انتظار رشد آن ها را داریم؛ البته شرکت‌های واردات محور هنوز با مشکلاتی مواجه‌اند.

او ادامه ادامه داد: همچنین تجدید ارزیابی دارایی‌ها ممکن است به داد شرکت‌های بورسی برسد و بتوانند مانند خودروسازان از ماده 141 خارج شوند .البته افزایش قیمت شرکت‌های سیمان نیز می‌تواند شوک مثبتی برای صنعت سیمان باشد. با این وجود به نظرم تا پایان سال صادرات محورها حرف اول را در بازارخواهند زد و هر شرکتی که صادرات داشته باشد موفق‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که ارز4 هزار و 200 تومانی چه تاثیری بر شاخص کل بازار داشته است، گفت: اکنون ارز بیشتر به صنایع غذایی داده می‌شود و بقیه صنایع از دلار آزاد استفاده می‌کنند. با توجه به بازارمتشکل ارزی انتظار داریم قیمت دلار هم روی 12 تا 13 هزار تومان ثابت بماند و چون شرکت‌ها می توانند این دلار را بفروشند اوضاع خوبی خواهند داشت.

او با تاکید براین که اعتقاد دارم در نیمه اول سال بازار سرمایه وضعیت خوبی خواهد داشت، در پاسخ به این که در صورت حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی کدام شرکت‌ها زیاد خواهند دید، عنوان کرد: از آن جایی که آزاد سازی قیمت‌ها همواره به نفع تولید کننده است بنابراین جایی برای ضرر نمی‌بینم.شرکت‌های غذایی و دارویی با سرکوب قیمت مواجه هستند .با آزاد سازی قیمت‌ها مطمئنا این شرکت‌ها شکوفا می‌شوند و کسی متضرر نخواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه کاهش سوداگری و سفته بازی اقدام مثبتی است که اخیرا انجام شده و به نظر می‌رسد بازار بورس برای سرمایه‌گذاری طی دوره یک ساله توجیه دارد و سرمایه‌گذاران نباید با اهداف کوتاه مدت در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. بهترین روش سرمایه‌‌گذاری افق بیش از یک سال است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها