مدیر زیرساخت ایمیدرو در وبینار تامین آب پایدار معادن و صنایع معدنی اعلام کرد:

استفاده از تجربه شرکت ها در حوزه آب، تامین آب پایدار صنایع معدنی را به همراه دارد

مدیر زیرساخت ایمیدرو اعلام کرد: استفاده از تجربه شرکت ها در حوزه آب (کاهش مصرف آب و نیز نمک زدایی و انتقال آب دریا)، تامین آب پایدار صنایع معدنی را به همراه دارد.

استفاده از تجربه شرکت ها در حوزه آب، تامین آب پایدار صنایع معدنی را به همراه دارد

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، منیژه غلامرضایی در وبینار تامین آب پایدار معادن و صنایع معدنی با بیان این مطلب گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی مداوم جهانی و از جمله ایران و متعاقب آن چالش های حاصل شده در بخش آب، موضوع تامین آب پایدار برای صنایع مختلف از جمله بخش معدن و صنایع معدنی مورد توجه جدی است.

وی ادامه داد: برگزاری وبینار مذکور با هدف بررسی وضعیت تامین آب صنایع معدنی و شناسایی راهکارها و تجربه های حاصل شده در زمینه تامین پایدار آب این شرکت ها صورت گرفت و شرکت های فعال در این حوزه، به ارائه دستاوردهای به دست آمده در افزایش بهره وری و کاهش مصرف، بازچرخانی، تصفیه آب، استفاده از پساب های صنعتی و نیز انتقال آب دریا پرداختند.

مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به نقش ایمیدرو در طرح های بزرگ تامین آب کشور از جمله انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، گفت: امیدواریم با هم افزایی و بهره گیری از تجربه های ارزشمند شرکت های فعال، نسبت به بهینه سازی و تامین آب پایدار بخش معدن و صنایع معدنی اقدام کنیم.

آمادگی شرکت بین المللی برای اجرای طرح های انتقال آب

نماینده شرکت بین المللی مهندسین مشاورILF با اشاره به اینکه این شرکت اتریشی با بیش از ۴۰ شعبه در سراسر جهان، بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه اجرای پروژه های «انرژی، آب، محیط زیست، زیر ساخت و حمل و نقل»فعالیت دارد، گفت: این شرکت آمادگی انجام خدمات مشاوره، مهندسی و مدیریت پروژه در ایران را در بخش های مختلف دارد. وی ادامه داد: شرکت فوق در اغلب مگاپروژه های شیرین سازی و انتقال آب در سطح جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس (از جمله پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی) فعال است. «آی اِل اف» به عنوان مبدع سیستم انتقال آب در سیکل بسته (تحت فشار)، دارای سوابق جهانی مهندسی بزرگترین سیستم های انتقال آب شور و شیرین با بیش از 11000 کیلومتر طرح است.

کاهش قابل توجه آب در فولاد مبارکه

سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی سیالات فولاد مبارکه با بیان اینکه 43 درصد از آب مورد نیاز این شرکت از محل تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی تامین می‌شود، گفت: از جمله اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه، تصفیه پساب‌های شهری و استفاده مجدد آن در صنعت و تبدیل برج‌های خنک کن تَر به هیبریدی بود که روند انجام آن با دیگر صنایع به اشتراک گذاشته شد.

وی افزود: نتیجه اقدامات صورت گرفته، کاهش مصرف ویژه آب خام بر تن اسلب بود. به طوری که در سال گذشته با مصرف 14.7 میلیون متر مکعب آب خام و تولید 6 میلیون و 700 هزار تن فولاد خام مصرف ویژه آب 2.2 متر مکعب به ازای تولید تختال بود.

طباطبائیان با اشاره به کاهش سهم مصرف فولاد مبارکه از زاینده رود بیان داشت: از سال 1393 تا 1400 میزان استحصال آب از پساب‌های شهری و صنعتی در این شرکت حدود 13 برابر شده است. در سال گذشته در مجموع 11.1 میلیون متر مکعب آب صنعتی از محل تصفیه پساب شهری و صنعتی برای نواحی تولیدی تامین شده است وی ادامه داد: آب مورد نیاز سالانه این شرکت در سال 70 با 2.4 میلیون تولید حدود 40 میلیون لیتر مکعب (براساس طراحی) بوده است. این رقم در سال 1400 با 6.7 میلیون تولید به 14.7 میلیون لیتر مکعب رسیده است.

3 درصد آب مصرفی کشور در بخش صنعت

محسن ولی، مدیر واحد معاونت مهندسی شرکت فولاد تکنیک در این وبینار با بیان اینکه ایران با بارشی معادل یک سوم متوسط بارش جهان و یک دوم متوسط بارش آسیا در منطقه¬ای خشک و کم آب قرار دارد، گفت: اطلاعات این بخش نشان می¬دهد که متوسط حجم جریانات سطحی حدود 50 درصد میزان بلندمدت آن است که با توجه به الگوهای مصرف آب، میزان بارندگی و نرخ تبخیر و تعرق در کشور، وضعیت نامطلوبی در آینده خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق برآورد سال 99، حدود 88 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی، 9 درصد میزان آب مصرفی کشور در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت بوده است. از میزان آب مصرفی بخش صنعت، 2 دهم آن به بخش فولاد اختصاص یافته است.

ولی زاده با بیان اینکه در حال حاضر سهم آب مصرف شده در بخش صنعت فولاد (حدود 0.2 درصد) در مقایسه با بخش کشاورزی ناچیز است، اذعان کرد: با این حال، بررسی رویکرد توسعه اقتصادی در جهان، حاکی از افزایش تدریجی این سهم با روند توسعه صنعتی است، ضمن اینکه تامین آب برای صنایع و معادنی که معمولا در مناطق دور از منابع آب شکل گرفته‌اند، مساله مدیریت منابع آب در این بخش‌ها را پراهمیت‌تر می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها