تورم به بالاترین نرخ در ۲۰ سال اخیر رسید

میزان تورم به بالاترین نرخ در ۲۰ سال گذشته و به ۸۰ درصد رسید.

تورم به بالاترین نرخ در ۲۰ سال اخیر رسید

 

سی ان ان اقتصادی نوشت:

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه‌های خرداد و تیر به 80 درصد یعنی به بالاترین سطح در حدود دو دهه اخیر رسید.

 قیمت‌های برای مصرف‌کنندگان در ماه گذشته نسبت به ژوئن 2021 حدود 78.6 درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش هزینه‌های غذا و نوشیدنی و حمل‌ونقل است.  طبق داده های موسسه آمار ترکیه، قیمت مواد غذایی در یک سال تقریبا دو برابر شده است، در حالی که هزینه حمل و نقل 123 درصد افزایش یافته است.

 این یک نقطه عطف دیگر برای کشوری است که در ماه‌های اخیر با تورم افسارگسیخته مواجه بوده است و پول آن از ابتدای امسال بیش از 20 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

 اقتصاد ترکیه همانند سایر کشورها در معرض تورم جهانی قرار دارد، اما سیاست های اقتصادی غیرمتعارف رجب طیب اردوغان و همچنین سقوط لیر که واردات را بسیار گرانتر می کند، بحران را شعله ور کرده است.

 در ماه سپتامبر، اردوغان قوانین را کنار گذاشت و به بانک مرکزی ترکیه گفت که به جای افزایش نرخ بهره، با افزایش قیمت ها، کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

 در زمانی که بانک های مرکزی بزرگ جهان در تلاش برای مهار تورم، هزینه استقراض را برای کاهش تقاضا افزایش می دهند، ترکیه دقیقا برعکس عمل می کند.  نرخ بهره از دسامبر در 14 درصد باقی مانده است.

 اردوغان از سیاست پولی خود دفاع کرده و استدلال می کند که کاهش نرخ ها باعث کاهش تورم و افزایش تولید و صادرات می شود.  او مشکلات اقتصادی کشورش را ناشی از دخالت خارجی دانسته است.

 نورالدین نباتی، وزیر اقتصاد ترکیه روز دوشنبه در توییتی گفت که «تداوم افزایش شدید قیمت‌های جهانی کالاها، به‌ویژه در بخش انرژی و محصولات کشاورزی» به تورم در ماه ژوئن دامن زده است.

 او گفت که دولت برای محافظت از مردم در برابر افزایش قیمت ها، از جمله با کاهش مالیات بر فروش و ارائه یارانه، اقداماتی را انجام می دهد.

 هفته گذشته اردوغان اعلام کرد که دولتش حداقل دستمزد را از ماه جاری 30 درصد افزایش خواهد داد - تنها شش ماه پس از افزایش 50 درصدی آن - برای کمک به کارگران با هزینه های سرسام آور زندگی.

 اما این حرکت می تواند کشور را بیشتر به سمت یک مارپیچ خطرناک قیمت دستمزد سوق دهد که اوضاع را بدتر می کند.

 S&P Global Ratings هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که تورم همراه با ارزش ضعیف لیر ترکیه همچنان بر هزینه های مصرف کننده تاثیر می گذارد.  انتظار می رود تورم سالانه تا پایان سال بالای 70 درصد و حداقل تا اواسط سال 2023 بالای 20 درصد باقی بماند.

 در این گزارش آمده است: رکود در روسیه و اوکراین و همچنین کندی رشد در منطقه یورو و بریتانیا بر صادرات که تا همین اواخر عامل مهم رشد ترکیه بوده است، تأثیر خواهد گذاشت.

 بر اساس این گزارش، با افزایش درآمدهای ارزی، رونق گردشگری بین‌المللی در تابستان امسال آرامش را به همراه خواهد داشت.  این عامل می تواند لیر را پشتیبانی کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها