هر شهروند فقط می‌تواند به میزان نیاز روزانه نان بخرد

هر شهروند می‌تواند از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید نان به میزان نیاز روزانه با دستگاه‌های پوز اقدام کند.

هر شهروند فقط می‌تواند به میزان نیاز روزانه نان بخرد

هر شهروند فقط می‌تواند به میزان نیاز روزانه نان بخرد

در گام اول قرار شد، یارانه نان اصلاح شود و بر هیمن اساس وزارت اقتصاد مسئولیت تامین نان به قیمت گذشته را بر عهده گرفته و این فرایند از استان زنجان به شکل آزمایشی از امروز دوشنبه آغاز خواهد شد. در این استان حدود ۱۵۰۰ نانوایی مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوانی هستند که نان را با استفاده از کارت‌های بانکی متعارف بدون تغییر قیمت در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. بر اساس اعلام معاون وزیر اقتصاد طبق تاکید رئیس جمهور قیمت نان که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت مشمول ۱۰ درصد تخفیف نیز خواهد بود. اما سوال مهمی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد این است که اساسا این فرایند جدید چگونه پیاده خواهد شد.

بر اساس طرحی که با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و استانداری‌ها پیاده خواهد شد، هر شهروند می‌تواند از طریق کارت‌های بانکی نسبت به خرید نان به میزان نیاز روزانه با دستگاه‌های پوز اقدام کند، در پایان روز مطابق سیستم پایای بانکی ما به التفاوت قیمت نان‌های فروخته شده در طول روز به حساب اصلی نانوا واریز خواهد شد. نکته مهم اینکه این موضوع در ماه‌های نخست سیستم تامین آرد نانوایی‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند برای حل این موضوع طبق تدبیر وزارت اقتصاد تسویه آرد تحویل شده به هر نانوایی ۴۵ روز بعد انجام می‌شود که به لحاظ سرمایه در گردش مشکلی برای این واحد‌ها ایجاد نشود. نکته جالب توجه اینکه تمام کارت‌های بانکی اعضای خانوار قابلیت خرید نان را خواهد داشت.

به نظر می‌رسد با نهایی شدن طرح دولت در خصوص توزیع هدفمند یارانه نان، بازار نان تاحد زیادی در سراسر کشور کنترل خواهد شد. بر اساس برخی اطلاعات دریافتی حدود ۸۰ هزار پوز در نانوایی‌های سراسر کشور وجود دارد که این بازار تک محصولی در نانوایی‌ها عامل اصلی گزینش نان به عنوان کالای اساسی منتخب برای اجرای پایلوت طرح گذار از یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

در صورتی که از مدل مطرح شده برای پرداخت یارانه نان از طریق کالابرگ پاسخ مناسب دریافت شود، تا دو ماه آینده کالابرگ الکترونیکی برای ۴ قلم کالای دیگر از جمله شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ پیاده خواهد شد. البته قبل از اجرایی شدن کامل طرح درباره سایر اقلام غیر از نان، مبلغی به مدت یک یا دو ماه یارانه نقدی به حساب یارانه بگیران واریز خواهد شد که هر چند این مبلغ هنوز نهایی نشده، ولی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر تخمین زده می‌شود تا خیال مردم بابت تبعات افزایش قیمت‌ها راحت باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی هم در خصوص طرح دولت برای ساماندهی یارانه نان گفت: دولت به جهت سیاست و اهمیت حوزه تامین نان برنامه‌ای را متفاوت از سایر کالا‌ها به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرد که به موجب آن طرح هوشمندسازی نظام تامین نان به تفکیک کدملی، مناطق جغرافیایی، گروه‌ها و اقشار حمایتی در دستورکار قرار گرفت و این طرح برای نخستین بار در کشور شکل گرفت و براساس آن امکان رصد صفر تا صد زنجیره یعنی از زمان واردات گندم در انبارها، کارخانه ها، شرکت‌های پخش، نانوایی‌های سنتی و صنعتی به خوبی فراهم خواهد شد./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها