مدیر بانک صنعت و معدن استان مرکزی و رییس شعبه اراک:

حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی در شرایط تحریمی و کرونایی را وظیفه خود می دانیم

در استان مرکزی صنایع گوناگونی همچون صنایع انرژی، فلزی، نفت ‌و پتروشیمی و ... یکی از قطب هلی صنعتی کشور است.

حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی در شرایط تحریمی و کرونایی را وظیفه خود می دانیم

در استان مرکزی صنایع گوناگونی همچون صنایع انرژی، فلزی، نفت ‌و پتروشیمی، شیمیایی، نساجی، ماشین‌آلات، ساختمانی، معدنی، غذایی، چوب و مبلمان فعال هستند و به واسطه وجود واحدهای تولید آلومینیوم، ماشین‌سازی،واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی، زیرساخت‌های برق ‌و مخابرات، واحد تولید ابزار، ماشین‌آلات ساخت ‌و ساز، کمباین‌سازی، واحد تولید جرثقیل و بالابرهای هیدرولیکی، بنزین و املاح معدنی یکی از قطب هلی صنعتی کشور است. از این رو روابط عمومی بانک صنعت و معدن با حسین یوسفی مدیر استان مرکزی و رییس شعبه اراک این بانک به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید؛ 

-1در راستای تحقق شعار سال»تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» چه برنامه هایی دارید؟

بانک صنعت و معدن در استان همواره با ارائه تسهیلات و خدمات به صنایع و حمایت های همه جانبه از تولید در راستای رونق اقتصادی در کنار صنعتگران و کارآفرینان بوده و در سال جاری نیز با حضور میدانی و شناسایی واحدهای تولیدی، بررسی مسائل و مشکلات این واحدها با هدف تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات و خدمات، در راستای تحقق شعار سال قدم برداشته است.

2-مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال 1400 چیست؟

سیاست ها و استراتژی های استان در راستای تحقق سیاستهای بانک، برنامه ریزی و متمرکز شده است. کاهش ریسک اعتباری، جذب منابع، پرداخت تسهیلات به واحدهای خوش نام، وصول مطالبات، کاهش مطالبات غیرجاری، افزایش درآمدهای کارمزدی، رعایت اصول مشتری مداری و کاهش مشتریان ناراضی دردستور کار استان می باشد.

3-مهمترین اقدامات انجام شده در سال 99 چه بوده است و چه میزان در تحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است؟

اجرای اهداف و سیاستهای ابلاغی مدیریت محترم ارشد بانک در سال گذشته در دستور کار استان قرار گرفت و با تامین سرمایه در گردش واحدهای موجود، تامین مالی سرمایه گذاری های جدید و طرح های توسعه و تکمیلی در راستای افزایش تولید و تثبیت و ایجاد اشتغال جدید حرکت کرده ایم. جهت نیل به این اهداف با برنامه ریزی و کار تیمی و گروهی همکاران، تسهیل و کوتاه کردن زمان بررسی و با حمایت ها و اعتماد هیأت مدیره، معاونین و مدیران محترم بانک و جدیت و پیگیریهای مستمر همکاران استان، نه تنها اهداف از پیش تعیین شده محقق گردیده، بلکه در تمامی شاخص های عملکردی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده ایم.

در تجهیز منابع رشد بیش از 350 درصدی، گشایش اعتبارات اسنادی ریالی رشد بیش از 2700 درصد، صدور ضمانت نامه رشد بیش از 4090 درصد، وصول مطالبات رشد بیش از 184 درصد، کارمزدهای دریافتی رشد بیش از 846 درصد را شاهد بودیم. همچنین با پیگیریهای مستمر وصول مطالبات غیرجاری و تعامل و تعیین تکلیف بدهی های غیرجاری ریسک مطالباتی از 17 درصد به 8 درصد کاهش داده شد.

4-با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟

حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی علی الخصوص در شرایط تحریمی و کرونایی به منظور افزایش تولید در کم اثر کردن تحریم ها نقش اساسی دارد تا بتوان تحریم را به فرصت تبدیل کرد. قطعا بانک صنعت و معدن می تواند با رفع موانع و مشکلات بانکی واحدهای تولیدی و تسهیل امور اعتباری و تسهیلاتی در راستای سیاستهای کلان کشور نقش تعیین کننده ای ایفا نماید.

شعبه اراک نیز همسو با ستاد و سایر شعب بانک در شرایط فعلی حداکثر مساعدت های لازم از جمله اعطای تسهیلات و اعتبارات، امهال و استمهال در راستای رفع موانع تولید را در دستور کار خود قرار داده است.

5-پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال1400، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟

تشکیل جلسه و طرح موضوع با همکاران و اخذ نقطه نظرات راهبردی جهت رسیدن به هدف، تشویق پرسنل به کار تیمی و گروهی، برنامه ریزی و ارائه راهبرد رسیدن به برنامه و هدف، بازاریابی مشتریان با اهلیت و بازدیدهای مستمر از طرح ها، ارائه خدمات بانکی، اعتباری و تسهیلاتی در زمان مناسب، کوتاه کردن زمان پاسخگویی به درخواست ها و ... بهترین راهکار چابک سازی و هم افزایی در بانک می باشد. خوشبختانه شعبه اراک در سالهای اخیر موفق به جذب تعداد زیادی از مشتریان خوب استان گردیده است. در این راستا و با توجه به بعد فاصله مشتریان در سطح استان به شعبه، توسعه فناوری های نوین خدمات بانکی، بانکداری شرکتی و بانکداری دیجیتال می تواند جهت جذب سپرده های مشتری تاثیر به سزای داشته باشد.

6-برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟

بنگاههای اقتصادی مشمول شناسایی و ضمن تشکیل جلسه با مدیران شرکتها، اطلاعات و نیازهای مشتریان جمع آوری شده و با ارائه بسته های خدماتی، اعتباری و تسهیلاتی به مشتریان، متناسب با منابع و امکانات فعلی در دست پیگیری و اقدام می باشد.

7-از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟

شناسایی و اهلیت سنجی مشتریان بزرگ استان و سپس بازاریابی و حضور فیزیکی در محل اجرای طرح و مذاکرات حضوری با مشتریان و ارائه انواع خدمات قابل ارائه بانک، تعامل خوب همکاران بخش خدمات بانکی با مشتریان در انجام صحیح و به موقع امور، ارائه خدمات اعتباری نظیر اعتبار اسنادی و ضمانت نامه در کوتاهترین زمان ممکن، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و ارائه خدمات ارزی با دقت و سرعت بالا و همچنین تعامل سازنده با مسئولین دستگاههای متولی از جمله سازمان صمت، استانداری و شرکت شهرک های صنعتی.

8-در سال گذشته چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟

با عنایت به مشکلات و محدودیت های کرونایی و تحریم های ظالمانه، خوشبختانه شعبه از عملکرد بسیار خوبی در مقایسه با سال گذشته برخوردار بوده است. بطوریکه طی یکسال گذشته تعداد 39 طرح صنعتی با تسهیلاتی بالغ بر 3976 میلیارد ریال تامین مالی شده که در مقایسه با سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار می باشد.همچنین بالغ بر 57 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ کل 30 هزار میلیون ریال طی یکسال گذشته توسط شعبه پرداخت شده است.

9-چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟

سیاست بانک حمایت از واحدهای صنعتی موجود و عمدتا تامین سرمایه در گردش مورد نیاز در راستای جهش تولید و تثبیت اشتغال بوده است. همچنین یک طرح ایجادی و توسعه به مبلغ 29 میلیارد ریال و با اشتغال 30 نفر نیز مصوب و پرداخت شده که به بهره برداری رسیده است.

در حال حاضر یک 1 طرح با پیشرفت فیزیکی 10 درصد در استان در حال اجرا می باشد که با بهره برداری از این طرح ها حداقل 80 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. طرح فوق در زمینه تولید منسوجات می باشند.

10-وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟

استان مرکزی به سبب موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خود و با توجه به اینکه در مسیر شاه راههای اصلی حمل و نقل قرار گرفته توانسته حجم بالایی از سرمایه گذاری صنعتی را جذب کند. برخورداری از صنایع بزرگ مادر با ویژگی های فنی و تخصصی ( علی الخصوص در شهرستانهای اراک و ساوه ) بستر مناسبی را جهت ایجاد صنایع پایین دستی زنجیره ها و خوشه های تولیدی صنعتی فراهم آورده است.

وجود منابع و ذخایر معدنی نظیر مصالح ساختمانی، فلزی و غیرفلزی، سنگ های ساختمانی وتزیینی، خاک های صنعتی، سولفات سدیم، سنگ آهن و ... زمینه ای برای فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی مواد معدنی دراستان می باشد. وجود سدهای بزرگ الغدیر، 15 خرداد و کمال صالح و خطوط انتقال و بیش از یکصد سد و بند کوچک، قابلیت تولید محصولات کشاورزی دارای ارزش صادراتی نظیر گل و گیاهان زینتی، انار، پسته، کشمش، گیاهان دارویی، ماهیان تزیینی و ...

پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن خصوصا در صنایع فلزی و شیمیایی، صنایع پایین دستی آلومینیوم، پتروشیمی، ماشین آلات و قطعات خودرو، ریلی و کانی غیرفلزی و ...

وجود نیروگاهها و پالایشگاه در استان جهت تولید حامل های انرژی و وجود خطوط انتقال، ایستگاه پست های برق و توزیع انرژی

برخورداری از آزاد راهها و راههای اصلی ترانزیتی، راه آهن سراسری کشور و ...

وجود مراکز دانشگاهی، حوزوی و فنی و حرفه ای در استان از جمله مزیت های آن به ششمار می رود.

11- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟

مهمترین رکن برنامه ریزی وصول مطالبات استان بررسی اهلیت مشتریان در زمان اعطای تسهیلات و اعتبارات است تا از رشد مطالبات غیرجاری شعبه جلوگیری به عمل آید.در این راستا و جهت حمایت از تولید و اشتغال در راستای تعامل بیشتر با بدهکاران بانکی برای تعیین تکلیف و استمهال مجدد بدهی به شرط فعال بودن واحد تولیدی اقداماتی به عمل آمده است.

 همچنین با برگزاری جلسات در شعبه، وصول مطالبات مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته ودر خصوص مشتریان بدهکار تصمصم گیری لازم به عمل آمده است. با توجه به پرونده های تسهیلات غیرجاری که هرکدام به دلایلی نظیر مشکلات اقتصادی کشور همچون نوسانات تورم، افزایش نرخ ارز، کمبود سرمایه در گردش، اعلام ورشکستگی ، عدم تمایل به بازپرداخت تسهیلات، و ...

از بازپرداخت اقساط خودداری می نمایند، تصمیمات مدیریتی در وصول مطالبات بسته به نوع پرونده و دلایل معوق شدن اقساط اتخاذ می گردد. در مورد طرحهایی که به دلایل موجه در سرفصل غیرجاری قرار دارند و مجری طرح نیز تمایل به تعیین تکلیف و بازپرداخت اقساط دارد، حداکثر مساعدت های قانونی نظیر استمهال، تقسیط مجدد، ارائه مهلت،مذاکره و یاحتی تزریق سرمایه در گردش مورد نیاز طرح در دستور کار شعبه قرار می گیرد. لیکن در خصوص طرحهای راکد و غیرفعال با دلایل غیرموجه به ناچار اقدامات حقوقی اجرایی در دستور کار قرار می گیرد.

12-چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟

بازاریابی و شناسایی مشتریان بزرگ صنعتی استان همواره در دستور کار بوده و بازدید میدانی و مذاکرات چهره به چهره با مشتریان در محل اجرای طرح و اعلام شرایط و مقررات و نیازسنجی درخواست مشتری به عمل می آید. ارائه خدمات مطلوب در کوتاهترین زمان علی الخصوص تسریع در ارائه گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ضمانت نامه از راهکارهای جذب کارمزد بیشتر می باشد.

13-با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟

با عنایت به اینکه عمده درخواستهای تسهیلاتی و وصول مطالبات طرح های بزرگ، بالاتر از حدود اختیارات ارکان اعتباری استان می باشد، و باتوجه به رویکرد مدیریت محترم ارشد بانک بر استفاده حداکثری از ظرفیت کارشناسی شعب و اجرایی شدن بانکداری شرکتی و بانکداری دیجیتال، پذیرش اولیه درخواست مشتریان توسط شعبه انجام می شود و مراتب جهت اقدامات بعدی به مدیریت های محترم ذیربط ستادی ارجاع می گردد. در این راستا مدیران ستادی تعامل بسیار ارزنده و خوبی با شعبه دارند. بی شک موفقیت های شعبه مرهون تعاملات و همکاریهای خوب مدیران ستاد می باشد. که با تداوم حمایت ها و همکاریهای مستمر فی مابین ستاد و استان شاهد ارتقاء شعبه و ایفاء نقش بیشتر در اقتصاد استان خواهیم بود.

14-تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟

تعامل بانک با مقامات ارشد استانی علی الخصوص در چارچوب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی و سایر جلسات استانی بسیار خوب و سازنده می باشد بطوریکه گاها نظرات مشاوره ای بانک در جلسات استانی مد نظر قرار می گیرد لذا نگاه مدیریت ارشد استان به بانک مثبت می باشد.

15-به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟

نیروی انسانی نقشی کارآمد در موفقیت بانک ایفا می کند و بخش راهبردی بانک جهت نیل به اهداف عملیاتی محسوب می شود. توفیق و پیشرفت بانک وابسته به وجود منابع انسانی کارآمد، تاثیرگذار، خلاق و با انگیزه است. 

استخدام و بکارگیری کارشناسان متخصص و توانمند در زمینه تمامی رشته های فنی و مالی برگ برنده این بانک در رقابت با سایر بانکها می باشد. به منظور نیل به موفقیت بیشتر بانک می بایست به تنوع و کیفیت خدمات ارائه شده مشتریان توجه ویژه نمود که در این بخش نیروی انسانی نقش سازنده ای دارد. بر همین اساس جهت تحقق اهداف عالیه بانک لازم است به آموزش کارکنان در بخشهای مختلف در خصوص شناسایی مشتریان، هدف گذاری و تمرکز بر جذب مشتریان و ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب به آنان و افزایش انگیزه نیروی انسانی توجه بیشتری صورت پذیرد.

16-روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟

تشکیل جلسات مستمر با همکاران، هم اندیشی و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات تک تک همکاران جهت تحقق اهداف شعبه، تجزیه و تحلیل عملکرد شعبه در جلسه، تشویق همکاران به کار تیمی و گروهی در دستور کار قرار گرفته و از انجام امور به صورت جزیره ای پرهیز می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها