عظیمی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی احیای معادن غیرفعال، اعلام کرد:

احیا و فعال سازی 453 معدن از ابتدای امسال تا پایان بهمن

مجموع معادن کوچک احیا و فعال شده در کشور از ابتدای طرح تا پایان بهمن ماه به 852 معدن رسید. در این میان 453 معدن طی یازده ماه امسال، فعال و وارد چرخه تولید شده اند.

احیا و فعال سازی 453 معدن از ابتدای امسال تا پایان بهمن

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک، با اشاره به اینکه طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک علاوه بر کمک به رشد تولید و تامین نیاز صنایع؛ اشتغال قابل توجهی در مناطق کم برخوردار به همراه دارد، گفت: با توجه به میزان اشتغال و تولید مندرج در پروانه بهره برداری، این تعداد معدن پتانسیل ایجاد 13800 نفر شغل مستقیم و تولید بیش از 33 میلیون تن سالانه را پس از فعال سازی نهایی معادن، به همراه دارند.

به گفته عظیمی، اهداف فوق در راستای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است اما در عین حال، شناسایی فرصت های کوچک معدنی برای سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف کشور، استفاده از تکنولوژی جدید برای فرآوری معان با عیار پایین‌تر، استفاده بهینه و به کار گیری از پتانسیل و ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی – اجرایی موجود و تاکید بر تامین نیاز داخلی و صادرات محصول (مازاد بر نیاز داخل)، به عنوان دیگر اهداف طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک محسوب می شوند.

وی با اعلام اینکه طرح فوق از سال 98 در قالب اقتصاد مقاومتی از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران،(زیرمجموعه ایمیدرو) اجرایی شده، یادآور شد: سال 98 با کمک کارگروه استانی، تعداد 146 معدن و سال گذشته 253 معدن در سراسر کشور احیا و فعال شدند.

توسعه زیرساخت های 924 معدن کوچک

مجری طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک همچنین شناسایی، معرفی و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها را یکی از روش‌های تاثیرگذار در احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، ذکر کرد و افزود: باتوجه به آمار و پیشنهادات دریافت شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، 130 پروژه راهسازی و 49 پروژه برق رسانی به طرح احیا معرفی شده که پس از اجرای پروژه‌های مذکور توسط مجری طرح ایجاد زیربناهای معادن بزرگ و مناطق معدنی، در مجموع 924 معدن فعال و غیرفعال از «اجرای پروژه های زیرساخت» منتفع می شوند. 

عظیمی تصریح کرد: پروژه برق رسانی سرب روی غنی آباد به طول 30 کیلومتر یکی از پروژه های مرتبط با زیرساخت طرح احیاء معادن کوچک مقیاس که در مرحله اجرا است.

وی درباره دیگر اقدامات طرح در راستای فعال سازی معادن گفت: انعقاد 37 تفاهم نامه سرمایه گذاری، علمی، پژوهشی و دانش بنیان و نیز معرفی 129 پروژه به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برای اخذ تسهیلات (که 55 طرح در حال پیگیری و صدور بیمه نامه) است از دیگر اقدامات طرح احیا به شمار می آید. عظیمی ادامه داد: حمایت و کوچینگ مجموعه های دانش بنیان و جهت دهی به بیش از 9 استارتاپ و پلتفرم معدنی نیز از مجموعه اقدامات انجام شده در طرح احیا بوده است. 

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی معادن کوچک اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، بر روی 503 معدن اقدام کلینیکی صورت گرفته که این امر با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها