طراحی و اجرای اتاق سرور و دیتا سنتر استاندار به چه تجهیزاتی نیاز دارد

در دنیای امروز تکنولوژی حرف اول را می زند، از این رو در همه عرصه های تجاری، سیاسی و... از سیستم های الکترونیکی و اجزای مختلف آن ها برای اداره امور استفاده میکنند.

طراحی و اجرای اتاق سرور و دیتا سنتر استاندار به چه تجهیزاتی نیاز دارد

در اکثر مواقع برای کنترل امور در این عرصه های الکترونیکی از یک اتاق سرور استاندارد استفاده می گردد که شامل اجزای مختلفی است. هر یک از این اجزا و تجهیزات اتاق سرور باعث افزایش عملکرد سرور می شود. در ادامه با ویژگی های اجزا و تجهیزات مورد استفاده در طراحی اتاق سرور آشنا می شویم. 

 

آشنایی با اهمیت دیتا سنتر

دیتا سنتر یا مرکز جمع آوری داده های سرور، به دلیل نگهداری از داده ها از زمان های گذشته تاکنون حائز اهمیت بوده است. به همین خاطر باید به کیفیت اجزای مورد استفاده در بخش های مختلف این اتاق ها توجه ویژه ای داشت.

در این اتاق ها داده های مربوط به چندین سال پیش نگهداری می شود، در واقع این بخش ها برای نگهداری از اطلاعات کامل یک شرکت یا کمپانی کارایی دارند. با استفاده از تجهیزات اتاق سرور می توان اطلاعات و داده های مربوط به هر شرکتی را به خوبی حفظ نمود. همچنین مدارک مربوط به مسائل مالی و تجاری هر شرکت نیز در یک دیتا سنتر نگهداری می شود.

در صورت خرابی و یا از کار افتادن هر یک از اجزای دیتا سنتر  ضررهای مالی هنگفتی به سیستم کاری یک مرکز وارد میگردد، به همین خاطر نگهداری از سیستم و تجهیزات دیتاسنتر و بخش های مختلف آن بسیار حائز اهمیت است. همچنین این روند برای اداره ها نیز صادق است و در صورتی که سیستم و شبکه درونی اداره ای قطع گردد و یا اختلالی در طراحی دیتا سنتر مربوطه به وجود آید مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. در چنین مواقعی پاسخگویی به ارباب رجوع کار دشواری خواهد بود، چرا که امروزه اکثر کارها در اداره ها به صورت کامپیوتری انجام می شود. برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با ویژگی های یک اتاق سرور استاندارد و روند طراحی اتاق سرور، در ادامه برخی از اجزای به کار رفته در آن را معرفی می کنیم. 

 

یک Data Center می تواند یک ساختمان یک یا چند طبقه ای باشد که سرور ها در تعدادی و یا کل طبقات نگهداری می شود.سرور های Rackmount در رک های 19 اینچی به صورت ایستاده هستند و به صورت ردیف های افقی رک ها را پر می کنند . در بین رک ها راه رو هایی جهت مدیران سرور ها و تیم فنی جهت نظارت و بررسی سرور ها قرار داده شده است، مبحث دیتاسنتر ها و تجهیزات آن ها بسیار پیچیده و جذاب است به همین دلیل توصیه ما به شما این است که حتما دو گزارش تصویری را که از دیتاسنتر های گوگل و دیتاسنتر های ایران تهیه شده است مشاهده کنید، حتما شگفت زده خواهید شد.

 

 

بخش ساختمانی دیتا سنتر

اتاق سرور استاندارد باید دارای یک بخش ساختمانی باشد تا این اتاق در برابر حوادث غیرمنتظره مقاوم سازی و از معرض حوادث مصون باقی بماند. این بخش شامل اجزایی چون درب اتاق سرور و چاه ارت است.

 

سیستم برق رسانی اتاق سرور

این بخش در طراحی اتاق سرور استاندارد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و ادامه کار این اتاق در گرو کیفیت این قسمت است. اگر برق رسانی به خوبی صورت نپذیرد اختلالات بسیار زیادی را در اجرای اتاق سرور مربوطه به همراه خواهد داشت. در این بخش یک منبع برق بی وقفه نیز وجود دارد که در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه انواع کابل ها و تابلو برق های مورد نیاز نیز در سیستم برق رسانی هر اتاق سروری جای می گیرند. 

 

آشنایی با تاسیسات یک اتاق سرور استاندارد

جهت افزایش کیفیت کار و بهبود عملکرد راندمان کاری از ابزار و وسایل بسیاری در طراحی اتاق سرور استفاده میشود؛ که این ابزار شامل انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم های اطفای حریق و... می باشد. همچنین برای ایجاد حفاظت بیشتر در این مکان باید از سیستم های کنترلی همچون دوربین های مداربسته نیز استفاده کرد. 

 

فایروال

یکی از مهم ترین اجزای تاسیساتی اتاق سرور، وجود یک فایروال یا دیوار آتشین قوی است که نفوذ هکر ها و سارقان اطلاعات را غیر ممکن می کند. 

 

روتر

 روتر یک ابزار کاربردی جهت اجرای اتاق سرور می باشد که وظیفه ارتباط بین اتاق های مختلف را در محیط های بیرونی بر عهده دارد. 

 

سوییچ بین شبکه

این قسمت نیز وظیفه ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف تاسیسات را بر عهده دارد. فایروال و روتر دو بخش مهم از تجهیزات اتاق سرور هستند که باید به یکدیگر متصل گردند. 

 

رک اتاق سرور

این قسمت برای ایجاد نظم و هماهنگی بیش تر در اتاق سرور به کار می رود. برای این که اجزای دیتا سنتر به خوبی در دسترس باشند و به سادگی بتوان آن ها را کنترل کرد از یک رک اتاق سرور استفاده می شود. 

 

 ذخیره ساز اطلاعات

یک بخش اساسی در سیستم اتاق سرور استاندارد، قسمت ذخیره سازی داده ها می باشد. هر سیستم سروری ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و اطلاعات موجود در آن در معرض خطر قرار گیرند؛ به همین خاطر نیز باید در این قسمت ها از یک ذخیره ساز اطلاعاتی استفاده گردد. 

 

انواع کابل های ارتباطی

این قسمت از دیتاسنتر برای ارتباط بین اجزای مختلف استفاده می شود. این کابل ها مدل های مختلفی دارند، برخی از آن ها از نوع مخابراتی، برخی فیبر نوری و برخی شبکه هستند. 

8

انواع خدمات پشتیبانی سرور  و نگهداری از اتاق سرور

دو گزینه برای پشتیبانی از سرور و اتاق سرور وجود دارند. گزینه اول این است که سرور به صورت کامل پشتیبانی شود. در این حالت سرور به صورت شبانه روزی مورد نظارت و پشتیبانی قرار می‌گیرد. نظارت‌هایی که در این نوع خدمات انجام می‌شوند، شامل مانتورینگ موارد زیر هستند:

•    استفاده از حافظه

•    استفاده از پردازنده سرور

•    پشتیبان گیری‌ها

•    بررسی وجود ویروس‌ها

•    به روز رسانی نرم افزارها

•    رویدادهای سرور

نوع دوم خدمات این بوده که پشتیبانی از اتاق سرور در ساعات مشخصی انجام می‌شود. در حالی که در نوع اول خدمات، نگهداری سرور به صورت 24 ساعت و در 7 روز هفته انجام می‎شد. در نوع دوم خدمات نگهداری اتاق سرور شامل عیب یابی سرور می‌شود و برای مواقعی است که سرور نیاز به تعمیر داشته باشد.

شرکت ایمن شکبه هوشمند به عنوان یک شرکت متخصص زیر نظر سازمان نظام صنفی تهران آماده ارائه خدمات پشتیانی در تهران و سراسر کشور می باشد.

 

نرم افزار های کاربردی اتاق سرور

این بخش در دسترس کاربران یک سرور قرار می گیرد. هر سروری برای راه اندازی نیاز به یک سیستم عامل دارد که باید بر روی آن نصب شود، این بخش شامل همین نرم افزارهاست. در یک اتاق سنتر، کنترل هایی نیز وجود دارند که وظایفی را از راه دور انجام می دهند تا میزان رفت و آمد در محیط کمتر شود؛ کنترل این سرویس ها از طریق یک ریموت انجام می پذیرد که به همراه دیگر اجزای اتاق سرور ارائه می شود. 

 

9

سخن پایانی

لازمه طراحی یک دیتاسنتر مناسب در انتخای یک شرکت متخصص در این زمینه است. ابتدا باید بودجه لازم را تامین کنید و سپس از یک مشاور خوب در زمینه انتخاب هر یک از اجزا و تجهیزات اتاق سرور استاندارد کمک بگیرید تا از اتلاف هزینه های بیهوده نیز جلوگیری کنید. کارشناسان و مشاوران ما در ایمن شبکه هوشمند همواره آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات به شما می باشند.

باید اذعان داشت که در حین اجرای اتاق سرور و نصب بخش های مختلف آن باید به تامین امنیت فیزیکی و حراست از بخش های مختلف سرور نیز توجه نمود. یک اتاق سرور امن باید دور از دسترس کاربران قرار داشته و در معرض دید نصب نگردد، به این ترتیب از خطرات احتمالی نیز جلوگیری می شود. برخی اتاق سرور را در زیرزمین ها و طبقات پایین تر ساختمان های اداری، تجاری و... نصب می کنند؛ در این صورت اتاق سرور شما از هر گونه حملات موشکی، زلزله و.... نیز در امان می ماند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها