خداحافظی با بنزین

نسل جدید تویوتا؛موشک در موتور خودرو‍!

تویوتا اعلام کرد که در حال آزمایش موتورهای هیدروژنی در خودروهای مسابقه ای است زیرا در جهت استفاده مدوام از این فناوری در محصولات خود در آینده تلاش می کند.

نسل جدید تویوتا؛موشک در موتور خودرو‍!

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه آساهی چاپ توکیو نوشت:

چنین موتورهایی مانند موشک به جای بنزین، هیدروژن را به عنوان سوخت می سوزانند. این خودروساز ژاپنی گفت آزمایش این فناوری در خودروهای مسابقه ای به آن امکان می دهد تا داده ها را جمع آوری کرده و مشکلات موجود در محل را برطرف کند.

 شرکت تویوتا موتور پیشتر اعلام کرد که در حال توسعه یک موتور احتراق هیدروژنی است که شرکت فورد موتور و سایر خودروسازان نیز آن را توسعه داده اند.  وسایل نقلیه ای که با چنین موتورهایی کار می کنند با وسایل نقلیه سوختی که از هیدروژن برای تولید برق استفاده می کنند و از وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی متفاوت هستند.

 نائویوکی ساکاموتو، مهندس ارشد موتور هیدروژنی مدل کرولا، در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت: «ما می‌خواهیم گزینه‌های متعددی را برای رفع نیازهای جهان پیشنهاد کنیم.»

 ساکاموتو از بیان اینکه چه زمانی موتور احتراق هیدروژنی ممکن است به یک محصول تجاری تبدیل شود، خودداری کرد و اذعان داشت که برای رسیدن به آن نقطه مطالعات و توسعه بیشتر نیاز است.  زیرساخت های سوخت رسانی به چنین خودروهایی یکی دیگر از موانع است.

 یکی از مزایای موتورهای هیدروژنی این است که به جز سیستم های لوله کشی و تزریق سوخت ، حداقل تنظیمات موتورهای احتراق داخلی معمولی مورد نیاز است.

 استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت با برخی نگرانی‌های خطر همراه است، اما ایستگاه‌های سوخت هیدروژن در سراسر ژاپن در حال کار هستند و تاکنون هیچ حادثه بزرگی رخ نداده است.

 ساکاموتو گفت که امروزه هیدروژن به اندازه هر سوخت دیگری در جاده ها ایمن است، با توجه به اینکه باتری های لیتیوم یون مورد استفاده در خودروهای برقی باعث آتش سوزی شده اند و مخازن هیدروژن از فیبر کربن ساخته شده اند. به گفته تویوتا، آخرین فناوری هیدروژن در حال آزمایش روی یاریس با موتور 1.6 لیتری برای مسابقات است. دو مخزن هیدروژن در قسمت صندلی عقب ماشین قرار می گیرند، هرچند که احتمال دارد برای مدل های تجاری تغییر کند.

 هیدروژن مزایایی فراوانی دارد. باتری خودروهای برقی به مواد معدنی مختلفی نیاز دارند، در حالی که هیدروژن در محیط نسبتاً فراوان است و می توان آن را به راحتی ذخیره و حمل کرد.

 هیدروژن می تواند از آب توسط الکترولیز ایجاد شود که اغلب در آزمایشات شیمی مدرسه انجام می شود.  هیدروژن همچنین می تواند از انرژی خورشیدی برای ذخیره سازی تبدیل شود. اما بسته به اینکه چنین سوختی تا چه حد ممکن است گسترده شود، پر کردن خودروی هیدروژنی می تواند بسیار ارزان تر از بنزین باشد که قیمت آن به شدت در نوسان است.  تویوتا همچنین گفت که در حال تولید هیدروژن در یک نیروگاه زمین گرمایی در جنوب ژاپن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها