محمد بن سلمان نفت عربستان را تمام می کند؟

عربستان سعودی ، اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2060 تولید گازهای گلخانه ای را به صفر برساند.

محمد بن سلمان نفت عربستان را تمام می کند؟

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت:

محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی ، در ابتدای اولین مجمع ابتکاری سبز عربستان سعودی این اظهارات را اعلام کرد. بن سلمان گفت: عربستان قصد دارد تا بر اساس برنامه اقتصاد دایره ای میزان تولید کربن خود تا سال 2060 را به صفر برساند در عین حال که نقش اصلی را در تقویت امنیت و ثبات بازارهای جهانی نفت حفظ می کند.

کمتر از یک هفته به آغاز کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی در گلاسکو مانده است که سران کشورهای سراسر جهان را برای مقابله با گرمایش جهانی و چالش های آن دعوت می کند.

آلوک شارما ، رئیس دوره‌ای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل(COP26) از این خبر استقبال کرد. وی در توئیتر خود نوشت: امیدوارم این اعلامیه مهم، جاه طلبی دیگران را قبل از COP26 تقویت کند. به گفته شارما، وی بی صبرانه منتظر شنیدن جزئیات بیشتر درباره طرح سعودی است.

فاتح بیرول ، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی ، گفت: "من از اعلام عربستان مبنی بر هدف گذاری #NetZero استقبال می کنم. کشورها از طریق مسیرهای مختلف به صفر می رسند ، اما تهدید تغییرات آب و هوایی جهانی است. تعهدات تولیدکنندگان عمده سوخت های فسیلی و اجرای آنها برای رسیدن به اهداف اقلیمی بین المللی حیاتی است. "

برآورد می شود که عربستان سالانه حدود 600 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کند که بیشتر از فرانسه و کمی کمتر از آلمان است. صادرات نفت و گاز این کشور ، با وجود تلاش برای تنوع بخشیدن به وابستگی به سوخت های فسیلی برای درآمد ، ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. این کشور در برابر تلاش برای محدود کردن سرمایه گذاری خود در نفت مقاومت کرده است. هدف این کشور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود است ، اما همچنان به پمپاژ و صادرات سوخت های فسیلی به آسیا و دیگر مناطق ادامه می دهد.

پرنس چارلز که شنبه در این رویداد در ریاض از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می کرد ، از این هدف استقبال کرد اما گفت "پنجره باریک خطرناکی" برای تسریع اقدامات وجود دارد. وی با استناد به کارشناسان گفت که کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد باید مشارکت های ملی (NDCs) با خطوط پایه اولیه مشخص داشته باشد.

گفته می شود Cop26 بزرگترین گردهمایی رهبران بین المللی است که تا به حال به میزبانی انگلستان برگزار شده است. این نشان دهنده این واقعیت است که در نهایت ، و پس از مدت ها ، تغییرات آب و هوایی و از دست دادن تنوع زیستی چالش های آشکار جهانی از اهمیت فوق العاده برای جهان است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها