پوتین به دنبال امتیاز گرفتن از ریاض علیه تهران

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل اوراسیان درباره سفر پوتین به عربستان گفت: روسیه مایل است اختلافات ایران و عربستان حل شود. اما باید توجه داشت که این دو کشور دو بازیگر مهم و قدرتمند منطقه هستند و با توجه به اینکه مشکلات تهران و ریاض چندوجهی است هر دو باید در جهت تنش زدایی گام بردارند. نقش آفرینی کشور ثالث تنها به فراهم کردن زمینه‌ها مربوط می‌شود. از طرفی باید در نظر داشت که حل اختلافات بین ایران و عربستان به نفع روسیه است، با توجه به اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند اختلاف بین این دو موجب می شود روس‌ها امتیاز بیشتری هم از تهران و هم از ریاض بگیرد. منافع روسیه در سوریه بسیار گسترده‌تر و عمیق تر از این مسائل بود که بخواهد با چند میلیارد دلار از آن صرف نظر کند. در آن سو جایگاه ایران برای روسیه مهمتر از آن است که مسکو بخواهد با چند قرارداد آن را نادیده بگیرد. /خبر آنلاین

پوتین به دنبال امتیاز گرفتن از ریاض علیه تهران

نگاه به آسیای غربی و خاورمیانه، سیاست جدیدی در روسیه نیست. با بررسی تحولات در گذشته می بینیم که از دوران تزاری هم روس ها نگاه ویژه ای به آسیای غربی داشتند و این نگاه در دوران شوروی هم ادامه پیدا کرد. دولت روسیه در دوران پس از فروپاشی شوروی امکان زیادی برای بروز و ظهور سیاست خارجی اش نداشت. قدرت مانور روسیه بعد از فروپاشی شوروی برای تاثیرگذاری بر مسائل خاورمیانه و آسیای غربی به شدت کاهش یافت. روسیه دوران پوتین در حال بازیابی جایگاه پیشین خود در خاورمیانه و غرب آسیاست. بهار عربی یا بیداری اسلامی، فرصتی برای روسیه ایجاد کرد تا بتواند بار دیگر در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی تاثیرگذار باشد. به هر حال دولت سوریه یکی از نزدیک ترین متحدان روسیه در منطقه بود که بحران در این کشور، باعث شد تا مسکو به شکل مستقیم وارد مسائل منطقه شود. به موازات سوریه، دولت روسیه تلاش کرد با عربستان سعودی، ترکیه و مصر هم روابط خود را بازتعریف کند. بعد از تقریبا دو دهه، روس ها امکان بروز و ظهور سیاست خود را در خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا پیدا کرده اند و در حال استفاده از این فرصت هستند.

هم اکنون نیز نگاه روسیه به سمت خلیج فارس جذب شده و کشورهای عربستان، قطر، امارات نیز از این امر استقبال می کنند. فروش سلاح و سرمایه گذاری در زمینه رآکتورهای هسته ای نیز از موضوعات مهمی است که سبب شده روسیه بدان نگاه ویژه ای داشته باشد. به جز اجلاس بین المللی، پوتین همواره برای امضای قراردادهای کلان به کشورهای مختلف سفر می کند. سفر دو سال قبل ملک سلمان به مسکو نیز نقطه عطفی بود و با سفر محمدبن سلمان نیز متعاقب آن اقدامات تکمیلی صورت گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها