معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت عنوان کرد:

علت اصلی افزایش قیمت‌ها قطعی برق بود

علت اصلی افزایش قیمت سیمان مسئله قطعی برق بود؛ در حال حاضر به دلیل مسئله خشکسالی و شرایط کم آبی، تولید برق کاهش و با توجه به فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل شاهد قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد بودیم.

علت اصلی افزایش قیمت‌ها قطعی برق بود

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به موضوع قطعی برق صنایع و تاثیر آن در کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها، از پیگیری‌های وزارت صمت و وعده وزارت نیرو در خصوص تامین برق صنایع از روز پنج‌شنبه خبر داد.

اسدالله کشاورز با حضور در برنامه تلویزیونی چاپ اول ( ۵ مرداد ماه) با اشاره به سهم بیش از ۲ درصدی معادن و صنایع معدنی در توسعه کشور گفت: تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی به کشور، برای بخش معدن و صنایع معدنی به یک فرصت تبدیل شد و موجب افزایش فعالیت در این حوزه‌ها شد به طوریکه در ابتدای دهه ۹۰ واردکننده فولاد بودیم اما در سال ۹۹ حدود ۶.۵ میلیون تن فولاد صادر کردیم.

جایگاه و رتبه جهانی ایران در بخش معدن

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی از طریق مجوزهای برداشت پروژه‌های عمرانی و دولتی در کشور استخراج شده است، تصریح کرد: این میزان در دهه ۹۰ کمتر از ۳۰۰ میلیون تن بود؛ ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده که تا امروز ۳۰ میلیون تن آن محقق شده است و با توجه به برنامه‌هایی که برای حوزه معدن و صنایع معدنی داریم می‌توان انتظار روزهای بهتری را برای بخش معدنی کشور داشته باشیم.

کشاورز با یادآوری موقعیت و رتبه معدنی ایران در دنیا افزود: در حال حاضر ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معدن است و در برخی مواد معدنی مانند مس و گچ رتبه یک رقمی را دارد و قطعا اگر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه وجود نداشت، جایگاه بهتری داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص سامانه کاداستر گفت: سامانه کاداستر جزء برنامه‌های تکلیف شده یکصد روزه ابتدای دولت یازدهم بود که در سال ۹۲ به صورت پایلوت و در پایان سال ۹۳ در سراسر کشور به اجرا درآمد و تا امروز به مدت هفت سال در حال فعالیت است.

۱۱ هزار و ۲۵۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدن در کشور

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با توضیح اینکه در این سامانه هیچ دخالت انسانی وجود ندارد و افراد دارای صلاحیت فنی و مالی می توانند با ورود به سامانه محدوده مورد نظر خود را ثبت و فعالیت خود را آغاز کنند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ فقره پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۶ هزار و ۸۶۵ فقره فعال ۲۶۵ فقره در حال تجهیز و مابقی به دلایل فصلی و یا شرایط دیگر تعطیل هستند.

انجام بدون توقف فعالیت‌های اکتشافی در کشور

بر اساس توضیحات کشاورز انجام فعالیت های اکتشافی در کشور توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود که بخش خصوصی از طریق ثبت در سامانه کاداستر این فعالیت را آغاز می‌کند و بخش دولتی با توجه به تکلیف حاکمیتی که دارد و بنا به ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی قانون معادن، مسئول انجام مطالعات کلان اکتشافی است که بدون توقف توسط سازمان زمین‌شناسی و یا ایمیدرو انجام می‌گیرد.

فعالیت‌ شرکت‌های خارجی در بخش معدنی کشور در قالب قوانین تجاری کشور

کشاورز در ادامه صحبت خود به موضوع جذب سرمایه خارجی در بخش معدن پرداخت و بیان کرد: قوانینی که در این حوزه وجود دارد برای حمایت از تولید داخل است ؛ با اجرای برجام، کشورهای متعددی متقاضی مشارکت و فعالیت در بخش معدنی کشور شدند و تفاهم‌نامه های خوبی نیز انجام شد اما در ادامه به دلایل مشکلاتی که ایجاد شد امکان فعالیت آن‌ها مهیا نشد، اما علی‌رغم این موضوع در حال حاضر کشورهای مختلفی از چین، ایتالیا و کشورهای عضو CIS در بخش معدنی و در قالب قوانین تجاری کشور در حال فعالیت هستند.

قول وزارت نیرو درخصوص تامین برق صنایع از روز پنج‌ شنبه

کشاورز در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال مربوط به نوسانات قیمت سیمان در روزهای اخیر توضیح داد: علت اصلی افزایش قیمت سیمان مسئله قطعی برق بود؛ در حال حاضر به دلیل مسئله خشکسالی و شرایط کم آبی، تولید برق کاهش و با توجه به فصل گرما مصرف برق افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل شاهد قطعی برق در صنایع مختلف از جمله سیمان و فولاد بودیم؛ این موضوع به طور مستمر و مکرر از طرف وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفت و وزارتخانه مرتباً پیشنهادات و اعتراضات خود را در این زمینه اعلام و مطرح کرده است اما کماکان این مشکل وجود دارد.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با تکذیب نقش صادرات در کاهش عرضه افزایش قیمت سیمان از وعده وزارت نیرو مبنی بر تامین برق و رفع مشکل قطعی برق از روز پنجشنبه خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر و برگشت تولید به شرایط عادی، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها