وزیر صمت در برنامه پایش شبکه یک و گفتگو با شبکه خراسان رضوی اعلام کرد:

انتقال ۵۵۰میلیون متر مکعب آب شیرین در پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران

حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن در داخل کشور ساخته شد. قیمت آب پروژه نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس 20 درصدی ارزان‌تر است.

انتقال ۵۵۰میلیون متر مکعب آب شیرین در پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

به گزارش شاتا، علیرضا رزم‌حسینی در برنامه پایش شبکه یک و گفتگو با شبکه خراسان رضوی با اشاره به پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، بیان کرد: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی کشور اجرا می شود که عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استانهای مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

*آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در دولت یازدهم*

وی  گفت: عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فاز اول این پروژه چند ماه گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد، گفت: کارفرما و مجری این طرح بخش خصوصی و شرکت های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و به جز ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، مابقی هزینه‌ها توسط همین شرکت ها و بخش خصوصی تامین شده است.

*ساخت حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن در داخل کشور*

رزم حسینی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن در داخل کشور ساخته شده است، بیان کرد: در طول اجرای این پروژه نزدیک به ۸ هزار نفر مشغول به کار شدند که ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه هدف از این پروژه تامین آب واحدهای معدنی بزرگ کشور بوده است، تاکید کرد: پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان، خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان ها کمک کند.

*تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در پروژه انتقال آب*

وزیر صمت با اشاره به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در این پروژه، گفت: این پروژه کار یک جمعی بوده است، وزارت نیرو آب مورد نیاز را تخصیص داد، مطالعات زیست محیطی انجام شد و دستگاه‌های ذیربط به خوبی همکاری داشتند.

رزم حسینی همچنین اضافه کرد: ظرف دو ماه آینده این مسیر انتقال ادامه می‌یابد، آب دریای خلیج فارس به سرچشمه و اردکان برای معادن چادرملو می رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر از بندرعباس در مبدا تا اردکان و سرچشمه خواهد بود و قطر لوله از ۱۰۰۰ میلی متر تا ۱۶۰۰ میلی متر می باشد.

رزم حسینی اضافه کرد: میزان غلظت نمک این آب از ۴۵ هزار سی‌سی به ۵۰۰ سی‌سی می‌رسد که قابل شرب نیز خواهد بود.

*افزایش سهم کشورمان از آب دریای عمان و خلیج فارس*

 وی با تاکید بر اینکه سهم کشورمان از آب دریای عمان و خلیج فارس باید افزایش یابد، گفت: این پروژه در همین راستا و از تاکیدات مقام معظم رهبری برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای مرکزی و شرقی بوده است.

وی گفت: این انتقال، بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور است که ادامه اش در اردکان حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل می شود و در طول مسیر شهرکها و نواحی صنعتی نیز می‌توانند از این آب بهره مند گردند.

*ارزان تر بودن 20 درصدی قیمت آب این پروژه نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس*

وزیر صمت همچنین اضافه کرد: از لحاظ قیمتی نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان و امارات نیز قیمت این آب، ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

انتقال آب

*انتقال ۵۵۰میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران*

رزم حسینی ادامه داد: پس از موفقیت خط اول انتقال آب از خلیج فارس( به یزد) با دستور رئیس جمهور مطالعات برای خط دوم و سوم انتقال آب (برای خراسان رضوی و اصفهان) نیز آغاز شد و در مجموع این سه خط ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می یابد.

*آغاز عملیات اجرایی خط دوم و سوم به زودی*

وی با اعلام اینکه خط اول انتقال حداکثر ظرف دو یا سه ماه آینده به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: قطعه اول خط اول چند ماه پیش توسط رئیس جمهور به صورت کامل افتتاح شد و خط دوم نیز به زودی آغاز می‌شود که در این خط آب، از هرمزگان به کرمان و  خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی (مشهد الرضا) می‌رود و آب به معادن سنگان می رسد.

وزیر صمت در خصوص خط دوم گفت: طول این خط انتقال یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ ۲۱ باب است. پتانسیل اشتغالزایی این طرح، ۳۰ هزار نفر است که تا ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

رزم حسینی ادامه داد: خط دوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس با حجم سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال می باشد.

وی در خصوص خط سوم نیز اضافه کرد: این خط از استان هرمزگان شروع می شود، به استان یزد میرود و سرانجام به اصفهان می‌رسد و شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و صنایع در مسیر می تواند از این آب بهره مند شوند.

*حمایت از بخش خصوصی توانمند*

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کشوری بخش خصوصی توانمند داشته باشد پایداری اش بیشتر خواهد شد و به همین خاطر باید امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از این بخش حمایت نماییم.

انتقال آب

وی همچنین بیان کرد: فرهنگ دینی ما در حوزه اقتصاد نیست بر همین موضوع تاکید دارد که باید این فرهنگ را ترویج دهیم تا مردمی متمکن و متمدن داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید فرش قرمز  برای تمامی کارآفرینان پهن کنیم تا به جایگاه بهتری در دنیا برسیم.

رزم حسینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از کارآفرینان به عنوان عابدان یاد کرده است، تصریح کرد: باید مسئولان فضا را به‌گونه‌ای برای این بخش آماده کنند تا سرمایه گذار با امنیت خاطر به امر سرمایه گذاری بپردازد و باعث ارتقاء اشتغال و تولید ملی گردد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها