خودروی رایگان برای صاحبان سهام عدالت

حاشیه‌های سهام عدالت تمام شدنی نیست. پس از حواشی ناشی از فروش وجه سهام عدالت و گلایه متعدد مردم از عدم دریافت یا دریافت با تاخیر سهام عدالت، این بار اعلام شده که برخی نمایندگان مجلس به دنبال طرحی هستند که اقشار ضعیف جامعه با سهام عدالت خود صاحب خودرو شوند.

خودروی رایگان برای صاحبان سهام عدالت

وعده خودرودار کردن خانوارها اینبار با سهام عدالت

حاشیه‌های سهام عدالت تمام شدنی نیست. پس از پایان یافتن تعطیلات هفته گذشته، شاهد افزایش دوباره قیمت در برخی بازارها همچون ارز و طلا بودیم، که متاثر از همین مساله بازار خودرو هم دچار نوسان قیمت شد. از طرفی دیگر، کارشناسان بازار خودرو معتقدند در شرایط فعلی آنچنان که باید خریداری برای خودرو پای میز معامله حاضر نمی‌شود.

به عبارت دقیق‌تر بسیاری از مردم با مشاهده قیمت‌ها حاضر به خرید ماشین نخواهند شد و این مهم عاملی تاثیرگذار در نابسامانی قیمت خودرو به شمار می‌رود. فعالان بازار خودرو مهمترین عامل موثر برای افزایش قیمت را، روند رو به رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌دانند و بر این باور هستند اگر تب افزایش نرخ دلار کاهش یابد، می‌توان انتظار افت قیمت در بازار خودرو را داشت. از سوی دیگر تدوین طرحی برای صاحب خودرو کردن خانواده‌های کم‌درآمد جامعه انتقادات متفاوتی را از طرف فعالان بازار برانگیخت. به‌زعم آنان طرح‌هایی از این دست نیازمند بررسی و تفکر است. این در حالی است که متقاضیان خرید خودرو قیمت‌های فعلی را واقعی نمی‌دانند و معتقدند دولت باید راهکار مناسبی را برای کنترل وضعیت بازار خودرو پی بگیرد.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش از تدوین طرحی برای صاحب خودرو شدن دهک‌های پایین جامعه خبر داد. سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در مجلس، با اعلام اینکه در طرح خودرودار کردن خانواده‌های نیازمند پیش‌بینی شده است که برای پنج دهک پایین که جزو خانواده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر هستند، یک خودرو در نظر گرفته شود، اضافه کرد: ما سازوکاری را طراحی کرده‌ایم که این کار به‌راحتی و بدون هزینه برای دولت انجام شود و  به‌زودی جزئیات این طرح و سازوکار تامین مالی آن را اعلام خواهیم کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به تهیه چنین طرحی واکنش‌های متفاوتی را بیان داشته‌اند. به عقیده فعالان اقتصادی ایجاد چنین طرح‌هایی هم همانند قرعه‌کشی‌های واگذاری خودرو به خانوارها، اگر با تفکر منطقی و ارزیابی دقیق انجام نشود توفیق چندانی را برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار خودرو در پی نخواهد داشت. بر اساس گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن طرح مذکور جامع است و چند ماده دارد، اما مهم‌ترین آن خودرودار کردن خانواده‌های نیازمند است که اقشار کم‌درآمد جامعه به لحاظ مالی شامل آن خواهند شد.

افزایش ادامه‌دار قیمت خودرو

بازار خودرو همچنان شاهد وضعیت آشفته‌ای در قیمت‌هاست. به طوری‌که از هفته گذشته تاکنون با رشد نرخ دلار و تاثیرپذیری بازار مذکور از این مساله قیمت خودرو هم نوسان رو به بالایی را پشت‌سر گذاشته است. از طرفی دیگر کارشناسان بازار خودرو معتقدند در شرایط فعلی آنچنان که باید خریداری برای خودرو پای میز معامله حاضر نخواهد شد. به عبارت دقیق بسیاری از مردم با مشاهده قیمت‌ها حاضر به خرید ماشین نخواهند شد و این مهم عاملی تاثیرگذار در نابسامانی قیمت خودرو به شمار می‌رود. فعالان بازار خودرو مهمترین عامل موثر برای افزایش قیمت را، روند روبه رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌دانند و بر این باور هستند اگر تب افزایش نرخ دلار کاهش یابد، می‌توان انتظار افت قیمت در بازار خودرو را داشت. گفتنی است گزارش‌های میدانی حاکی از آن است پس از تعطیلات چند روز اخیر نرخ بعضی خودروهای داخلی همچون پژو ۲۰۶ تا یک میلیون تومان گران‌تر شد و در حدود کانال ۱۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

دهک‌های پایین جامعه صاحب خودرو می‌شوند؟

چند روز پیش سیدعلی‌موسوی، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از تدوین طرحی برای خودرودار کردن خانواده‌های نیازمند خبر داد و اشاره کرد، این مهم برای پنج دهک پایین جامعه در نظرگرفته شده است که بر این اساس خانوارهای نیازمند می‌توانند صاحب خودرو شوند. به گفته او، تامین مالی این طرح بدون هزینه برای دولت انجام خواهد شد که جزئیات آن در روزهای آتی اعلام می‌شود.

طبق گفته موسوی استفاده از «سهام عدالت» به‌عنوان ساز و کار تامین مالی در طرح خودرودار کردن خانوارهای نیازمند بدون خودرو اعلام شده است. لازم به ذکر است بسیاری از کارشناسان تدوین طرح‌های مذکور برای تولید و مصرف خودرو را مفید نمی‌دانند. به زعم آنها تدوین طرح خودرو دار کردن خانوارهای کم‌درآمد همانند قرعه‌کشی‌های چند وقت اخیر شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی تاثیر چندانی برای بهبودی و کنترل قیمت‌ها نخواهد داشت. گرچه می‌توان حمایت از اقشارآسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه را اقدام مثبتی برشمرد اما مهار تورم و افزایش قدرت خرید در جامعه باید بر اساس تفکر و ساز و کار مناسبی پیگیری شود.

به اعتقاد فعالان بازار، خودرو یک کالای مصرفی است که همزمان با تاثیرپذیری از سایر بازارهای موازی (ارز و طلا) دچار نوسان می‌شود. به عبارت دقیق‌تر هر زمان که شاهد اوج گرفتن نرخ دلار بودیم قیمت ماشین هم گران‌تر شد که این مهم دلالان و سوداگران را بر آن داشت تا با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده اقدام به خرید ارزان‌تر کنند و در بازار آزاد با قیمت بالاتری آنها را به فروش برسانند. به عقیده کارشناسان هزینه‌ای که مردم برای خودرو پرداخت می‌کنند بسیار غیرواقعی‌تر از آن چیزی است که مشاهده می‌شود. به علاوه آنکه بسیاری از مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخل اعتراض دارند و مبلغ پرداختی برای این محصولات را به هیچ عنوان در تناسب با کارایی آنها نمی‌بینند.
همچنین به زعم فعالان اقتصادی اگر مردم از قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل ناراضی هستند، به توان مهندسی شرکت‌های خودروساز و به زیرساخت‌های موجود در این شرکت‌ها مربوط نمی‌شود؛ بلکه به نحوه مدیریت دولت در این شرکت‌ها و تحکم سیاست‌های غلط در این مجموعه‌ها بازمی‌گردد. لازم به ذکر است به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو ابتدا باید اجازه دهیم تا محصولات فعلی به قیمت واقعی خود بازگردند و سپس طرح‌های فروش حمایتی را اتخاذ کنیم. به زعم آنها مجلس باید  به‌جای ارائه طرح‌هایی که فایده چندانی برای کنترل قیمت‌ها یا حمایت از خانوارهای کم‌درآمد ندارد، از نرخ‌گذاری دستوری این شرکت‌ها توسط دولت جلوگیری کند. به عبارت دقیق‌تر اگر قرار است کمکی به قشر آسیب‌پذیر یا یارانه‌ای به آنها پرداخت شود، ضمن ارزیابی و مطالعه همه جوانب، بهتر است در قالب وام خرید خودرو با بهره پایین یا بدون بهره و حتی وام بلاعوض صورت پذیرد.

منبع: خبرفوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها